۰
سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۱
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد

ذخایر اورانیوم ایران 30 برابر سقف برجام

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه ادعا کرد که بنا بر آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای شورای حکام، ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران به ۳۰ برابر حد توافق شده در برجام رسیده است.
ذخایر اورانیوم ایران 30 برابر سقف برجام

گروه دیپلماسی - مهدی یزدی: خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه ادعا کرد که بنا بر آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای شورای حکام، ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران به ۳۰ برابر حد توافق شده در برجام رسیده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بنابراین گزارش محرمانه، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران با خلوص ۶۰ درصد به ۱۴۲.۱ کیلوگرم رسیده که نسبت به گزارش دور قبل در ماه فوریه ۲۰.۶ کیلوگرم افزایش نشان می‌دهد. کل ذخایر اورانیوم ایران نیز اکنون ۶۲۰۱.۳ کیلوگرم برآورد شده است که این مقدار ۶۷۵.۸ کیلوگرم نسبت به آخرین گزارش بیشتر است.
آسوشیتدپرس به نقل از گزارش رافائل گروسی ادعا کرد که هنوز درباره احیای مجوز تعدادی از بازرسان این سازمان در ایران تحولی صورت نگرفته اما انتظار می‌رود که این مساله در چارچوب مذاکرات جاری میان آژانس و ایران در قالب بیانیه موسوم به ۴ مارس حل‌وفصل شود.

مدیرکل آژانس یادآور شد که گفت‌وگوها با ایران در پی سانحه بالگرد حامل رئیس جمهوری کشورمان برای مدتی با وقفه مواجه شد اما ایران در نامه‌ای مورخ ۲۱ مه (۱ خرداد) پیشنهاد کرد که مذاکرات «در تاریخ مناسبی که مورد توافق متقابل باشد» در تهران ادامه یابد.
وی با تکرار ادعاهای پادمانی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مدعی شد: مسائل پادمانی باقیمانده حل نشده است، زیرا ایران نه توضیحات فنی معتبری در مورد حضور ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه کرده است و نه به آژانس درباره مکان(های) فعلی آن‌ها اطلاع داده است. ایران اعلام کرده است که تمامی مواد، فعالیت‌ها و مکان‌های هسته‌ای مورد نیاز بر اساس توافقنامه پادمانی خود را اعلام کرده است.
مانور آمریکا
در پی ادعای خبرگزاری رویترز مبنی بر رویت گزارش فصلی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن از «تداوم تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با درصد بالا در ایران» نگران است.
این سخنگو در پاسخ به سوال شبکه صدای آمریکا با اشاره به اینکه وزارت خارجه در مورد جزئیات گزارش‌های آژانس که علنی نشده‌اند اظهار نظر نمی‌کند، گفت، «ما همچنان نگران ادامه توسعه برنامه هسته‌ای ایران به شیوه‌هایی هستیم که هیچ هدف غیرنظامی معتبری ندارد، از جمله تداوم تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده.»
تکرار ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران از سوی این مقام وزارت امور خارجه آمریکا در حالی است که ایران بارها تاکید کرده است که به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، صرفا، صلح‌آمیز است.
این مقام آمریکایی در ادامه تصریح کرد که آمریکا از تلاش‌های گسترده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تعامل با ایران در مورد مسائل حل نشده پیشین مرتبط با تعهدات پادمانی ایران، قدردانی می‌کند.
این مقام رسانه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا با تاکید بر این که واشنگتن می‌داند همکاری تهران با آژانس «به‌شدت ضعیف» است، افزود: «ما همچنان به‌طور کامل از تلاش‌های این نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد و مدیرکل آن، رافائل گروسی، حمایت می‌کنیم.»
این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچین در مورد گزارش یک رسانه آمریکایی مبنی بر این که واشنگتن به دو کشور اروپایی بریتانیا و فرانسه فشار می‌آورد تا در جلسه آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته آتی قطعنامه‌ای در محکومیت عدم همکاری تهران صادر نکنند، پاسخ داده و گفت: «ما در حال افزایش فشار بر ایران از طریق تحریم‌ها و انزوای بین‌المللی هستیم. همان طور که اخیرا، در اقدامات هماهنگ گروه ۷ در پی حمله ایران به اسرائیل در ماه گذشته مشاهده شد.»
این مقام وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: «هیچ تصمیمی در رابطه با جلسه آتی شورای حکام گرفته نشده است، و هر گونه گمانه زنی در مورد تصمیمات زودهنگام است. ما به شدت با سه شریک اروپایی خود (آلمان، فرانسه و بریتانیا) هماهنگ هستیم.»
اظهارات این مقام آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌هایی که هویت آن‌ها را فاش نکرده، گزارش داد که در حالی که لندن و پاریس در حال کار بر روی تهیه طرحی علیه تهران هستند، دولت جو بایدن مخالف چنین اقدامی است، زیرا می گوید چنین قطعنامه‌ای موجب تشدید تنش‌ها با ایران پیش از انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا در پائیز امسال می‌شود.
ابراز نگرانی این مقام آمریکایی در حالی است که اقدامات ایران در زمینه کاهش تعهدات داوطلبانه هسته‌ای، اقدامی در چارجوب بند ۳۶ توافق هسته‌ای (برجام) بوده است که آن را قادر می‌سازد در صورت عملی نشدن تعهدات طرفین توافق، برخی تعهدات خود را کاهش دهد.
به گزارش ایرنا، ادعاهای پادمانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده هسته‌ای ایران، در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار گرفته است.
جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده و تاکید بر اینکه تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست، اسفند ۱۴۰۱ در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد؛ توافق که بعدا بیانیه مشترک ۴ مارس شهرت یافت.
در پی این توافق جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شد.
در واقع با همکاری و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران، اختلافات بر سر یکی از سه مکانی که آژانس ادعا می‌کند رد اورانیوم در آن پیدا شده، حل و فصل و همچنین پاسخ‌های مستدل و مستندات مربوطه درباره سایر مکان‌ها به آژانس ارائه شد.
گروسی همچنین در سفری که دو هفته پیش به ایران داشت، درباره تداوم اجرای بیانیه ۴ مارس با مقام‌های کشورمان رایزنی کرد و مقرر شد تا برای تهیه پیش‌نویس تداوم تعاملات بر مبنای بیانیه مشترک، مذاکرات معاونان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شود. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که همکاری خود را با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان ادامه داده و مسائل باقی‌مانده پادمانی نیز با رویکرد حرفه‌ای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است.
کد مطلب: 216904
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *