۰
شنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۶
احمد شریف در گفت‌وگو با «مردم سالاری»:

حاکمیت آسیب‌ها را به رسمیت شناخته است

مراقب باشید از وفاق ملی سو برداشت نشود
پزشکیان و کابینه وفاق ملی او شاید در روزهای نخست به مذاق برخی خوش نیامدند اما بعد از گذشت مدتی گویا همه به این نتیجه رسیدند که باید اختلافات را کنار گذاشت و در کنار هم به ایران اندیشید.
حاکمیت آسیب‌ها را به رسمیت شناخته است
گروه سیاسی - مانیا شوبیری: پزشکیان و کابینه وفاق ملی او شاید در روزهای نخست به مذاق برخی خوش نیامدند اما بعد از گذشت مدتی گویا همه به این نتیجه رسیدند که باید اختلافات را کنار گذاشت و در کنار هم به ایران اندیشید.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،یکی از اعضای جبهه اصلاحات ایران در گفت‌وگو با مردم سالاری ضمن دفاع از کابینه وفاق ملی پزشکیان، اما معتقد است از عبارت وفاق ملی گاهی سوء برداشت صورت گرفته که باید از همه گرایش‌ها در بدنه دولت حضور داشته باشند، در حالی که اگر تصمیم سازان و تصمیم گیران اصلی همفکر با رئیس جمهور و برنامه‌های ایشان نباشند کاری از پیش نخواهد رفت. او در این گفت‌وگو به موضوعات اقتصادی و انتصاب همتی بر وزارت اقتصاد نیز اشاره‌ کرده است. شریف همچنین از استعداد جوانان اصلاح طلب و جفایی که به آنان شده سخن می‌گوید و از احزاب اصلاح طلب می‌خواهد که از حضور دولت پزشکیان برای معرفی جوانان توانمند خود استفاده کند.
احمد شریف، عضو جبهه اصلاحات ایران در گفت‌وگو با «مردم سالاری» با اشاره به تشکیل کابینه وفاق ملی گفت: اگر با مشی دکتر پزشکیان در گذشته آشنایی داشته باشیم، متوجه می‌شویم که همیشه سعی کرده مشی اعتدالی داشته باشد. آقای پزشکیان در چند دوره‌ که در مجلس حضور داشت نیز تمام تلاش خود را برای نزدیکی گروه‌های سیاسی به کار می‌برد.
شریف خاطر نشان کرد: نمی‌توان کتمان کرد که گرایش سیاسی ایشان نزدیک به اصلاحات است و در گذشته هم از حمایت جریان اصلاحات برخوردار بوده‌اند.این عضو جبهه اصلاحات افزود: بعد از اینکه آقای پزشکیان به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدند، تمام تلاشش این بود که از همه نیروهای که در دوره‌های مختلف نسبت به هم رفتار غیر دوستانه داشتند در کنار هم قرار گیرند، وی همه هم و غم خود را گذاشت که جدا از افراد رادیکال، افراد میانه رو را به هم نزدیک کنند. شریف در ادامه یادآور شد: در گذشته هم از آقای پزشکیان شنیده بودم که کاش بشود اصلاح‌طلب‌ها از پتانسیل افرادی مثل آقایان لاریجانی، قالیباف و ... استفاده کنیم و یک نوع همسویی با افراد و طیف‌های که این افراد را پشتیبانی می‌کنند، داشته باشیم.
باید منتظر عملکرد کابینه بود
وی با اشاره به اینکه با گزینشی که ایشان برای کابینه خود داشتند همه افکار را پوشش دادند، خاطر نشان کرد: درست است که در نگاه اول بیشترین افراد ناراضی از کابینه چهاردهم در میان طرفداران آقای پزشکیان و جریان اصلاح طلب بود، اما با گذشت مدتی و کسب رای اعتماد یک همگرایی ایجاد شد و رضایت نسبی حاصل شد. باید منتظر بود دید حالا کابینه وفاق ملی چه عملکردی خواهند داشت. به گفته شریف از سمت جریان‌های رقیب نیز این ترکیب قابل قبول است و آن وفاق ملی تا حدود زیادی در کابینه حادث شده است.وی با بیان اینکه در گذشته ما نتوانستیم یک همگرایی ملی را در حرکت‌های سیاسی داشته باشیم، گفت: خیلی از کشورها منافع ملیشان خط قرمز آنهاست، هر طیفی که سرکار باشد باید بیشترین همگرایی را با منافع ملی داشته باشد، ولی در داخل ایران، گاهی رقابت‌ها به سمتی میرفت که نه تنها هم افزایی در منافع ملی نداشتیم، بلکه موجب صدمه زدن به منافع ملی نیز می‌شد؛ همین موضوع باعث می‌شد تا حتی کشورهای خارجی که رابطه خوبی با ما نداشتند از این شکاف‌های داخلی استفاده کنند.
همه دیدگاه‌ها درکنار هم برای ایران
شریف اظهار داشت: بزرگ‌ترین مزیت کابینه وفاق ملی این است که همه در یک راستا و به توسعه کشور فکر کنند. شعار «برای ایران» آقای پزشکیان، یعنی همه ما که در جغرافیای ایران هستیم از همه توانمان برای توسعه ایران استفاده کنیم. یعنی گرایش‌های سیاسی مختلف به این فهم مشترک برسند که ما علارغم اختلافاتی که داریم باید همه به سمت حداکثرسازی منافع ملی و صیانت از آن سوق پیدا کنیم. این عضو جبهه اصلاحات با اشاره به اینکه اگر آقای پزشکیان به این هدف غائی نایل شود، موفقیت بزرگی را به دست آورده است، گفت: ما در طول 4 دهه گذشته نتوانستیم به این سمت حرکت کنیم و به همین دلیل هم بیشتر نظاره‌گر پیشرفت کشورهای پیرامونی خود به ویژه کشورهای حوزه حاشیه خلیج فارس بودیم.
وی ادامه داد: ما با حسرت به پیشرفت کشورهای دیگر نگاه کردیم که زمانی هیچ حرفی برای گفتن نداشتند و الان توانسته‌اند از ما جلو بزنند، به ویژه پیشرفت‌های که در حوزه اقتصادی نسبت به ما داشته‌اند.
شریف در ادامه تاکید کرد که آسیب‌ها از سمت حاکمیت هم به رسمیت شناخته شده‌اند و به نظر من اراده‌های در جهت ترمیم این شکاف‌ها مشاهده می‌شود.
مراقب باشید از وفاق ملی سو استفاده نشود
وی در ادامه با اشاره به اینکه البته در بحث به کارگیری افراد همسو در دولت گاهی اشتباهی صورت می‌گیرد، گفت: در واقع از عبارت وفاق ملی گاهی سوء برداشت صورت گرفته است که از همه گرایشها باید در بدنه دولت حضور داشته باشند، درحالیکه افرادی که با بحث‌های مدیریت در بخش کلان آشنا هستند میدانند که اگر تصمیم سازان و تصمیم گیران اصلی همفکر با رئیس جمهور و برنامه‌های ایشان نباشند کاری از پیش نخواهد رفت. شریف تاکید کرد: باید این فرصت به رئیس جمهور و طیف اطراف وی داده شود که، مدیران را از همفکران خودشان انتخاب کنند و اگر این اتفاق صورت نگیرد انسجام و یکپارچگی دولت نمی‌تواند حفظ شود.
این عضو جبهه اصلاحات با بیان اینکه این موضوعی است که گاهی نسبت به آن احساس خطر می‌شود، گفت: زیرا ظاهرا نیروهایی به کار گرفته می‌شوند که تا چندی پیش در طیف مخالف فعالیت می‌کردند و الان فرصت را غنیمت می‌دانند و می‌خواهند از بحث وفاق ملی استفاده کنند و وارد بدنه تصمیم گیر دولت شوند؛ این یک خطر بلقوه است.
بسیاری از سلایق سیاسی به رسمیت شناخته نشده‌اند
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت‌وگوی خود با مردم سالاری با اشاره به وعده رئیس جمهوری که بارها تاکید داشت که دولت چهاردهم می‌خواهد صدای بی صدایان باشد، یادآور شد: واقعیت این است که در کشور ما بسیاری از سلایق سیاسی به رسمیت شناخته نشده‌اند، به جز افرادی که شاید رفتارشان خیلی هم صادقانه نبوده است، اما خودشان را به هسته قدرت نزدیک کرده‌اند. بقیه افراد تریبونی برای بیان خواسته‌هایشان نداشتند؛ می‌شود مظهر این ادعا را در میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس مشاهده کرد. در انتخابات مجلس دوازدهم بعضی از نماینده‌ها کمتر از 5 درصد آرای واجدان شرایط را کسب کرده‌اند، ولی امروز از عنوانی که استفاده می‌کنند سخنگویی ملت در خانه ملت است! درحالیکه در این صحبت‌ها 95 درصد غایب هستند. شریف تاکید کرد: اگر آقای پزشکیان بتواند افرادی که تا بحال انتقاد، گله یا نقد داشتند و در صحنه تصمیم گیری غایب بودند را به صحنه بیاورد و کمک کند که این افراد احساس مشارکت واقعی داشته باشند، آن زمان می‌شود ادعا کرد که دولت چهاردهم صدای بی صدایان باشد. این اتفاق در اولین انتخابات می‌تواند بروز و ظهور پیدا کند. در واقع اگر بتوانیم میزان مشارکت را در انتخابات مختلف بالا ببریم، شاید به این هدف بیشتر نزدیک شویم.
در حق جوانان اصلاح طلب ظلم شده است
شریف در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به کارسازی و جوان گرایی در احزاب اصلاح طلب گفت: بزرگترین آفتی که به ویژه در احزاب اصلاح طلب با آن مواجه هستیم در بحث مدیریتی است، آدم افسوس می‌خورد به حال جوانانی که تخصص بالا دارند، عاشق وطن هستند اما فرصت خدمت به مردمشان را پیدا نکرده‌اند و تنها دلیلش هم تفکرات سیاسی آنها بوده است. وی با اشاره به اینکه جوانان جریان اصولگرا بیشتر از این فرصت برخوردار بودند که سابقه مدیریتی کسب کنند، گفت: در دولت‌های منتصب به اصولگرایان و حتی به غیر از قوه مجریه از جوانان اصولگرا استفاده شده است، اما در حق جوانان اصلاح طلب ظلم مضاعفی صورت گرفته، هم از لحاظ حاکمیتی، جایگاهی به آنها داده نشده است هم اینکه در داخل جریان اصلاح طلب افرادی که حتی در دهه 60 هم سابقه مدیریت داشته‌اند، دوست دارند در صندلی‌های ریاست و مدیریت قرار بگیرند و این اقدام این فرصت را عملا از جوانان گرفته است. متاسفانه خیلی از جوانان اصلاح طلب پا به میانسالی گذاشته‌اند.
شریف در ادامه افزود: رقبای اصلاح طلبان با سپردن مسئولیت‌های مختلف به افرادشان دست به رزومه سازی زده‌اند و وقتی مطرح می‌شود که از جوانان اصلاح طلب در مدیریت‌های مهم استفاده شود، بزرگترین بهانه‌ای که آورده می‌شود این است که رزومه مناسب ندارند، درحالیکه به این افراد فرصت داده نشده است که مدیریت کنند.
شریف با اشاره به اینکه با سرکار آمدن دولت آقای پزشکیان تا حدود زیادی بستر فراهم شده است گفت: حالا نوبت جریان‌ها و احزاب اصلاح طلب است که باید با معرفی افراد توانمند خودشان به دولت و رایزنی‌ از این شرایط پیش آمده استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه با حضور افرادی مثل آقای عارف در دولت می‌توان امیدوار بود که در آینده با قشری از جوانان اصلاح‌طلب که مدیریت را تجربه کرده‌اند مواجه باشیم، خاطر نشان کرد: جوانان اصلاح طلب استعداد زیادی دارند، و در عین حال بسیار خوشفکر، توانمند و نوگرا هستند؛ در دیدار آقای عارف با هیات رئیسه جبهه اصلاحات، وی تاکید کرد که: «ما می‌خواهیم از جوانان در مدیریت‌ها و به ویژه معاونت وزارت خانه‌ها استفاده کنیم و اشتباه تصمیم گیری آنها را نیز به گردن می‌گیریم.» این اقدام شجاعت و شهامت زیادی می‌خواهد، اگر این اتفاق بیفتد چشم انداز روشنی از حضور جوانان اصلاح طلب در مناسب مهم و حتی در وزارتخانه‌ها در دوره‌های بعدی خواهیم داشت.
مسئولیت دشوار همتی در حوزه اقتصاد
این عضو جبهه اصلاحات در ادامه به انتخاب عبدالناصر همتی به عنوان وزیر اقتصاد دولت چهاردهم اشاره کرد و گفت: من در کمیته وزارت اقتصاد شورای راهبری حضور داشتم، گزینه‌های مختلفی برای وزارت اقتصاد مطرح بود، اما بعد از رای گیری آقای همتی بیشترین رای را کسب کرد، از 16 رای آقای همتی 16 رای به دست آورد. در حالی که نفر دوم 11 رای و نفرات بعد رای کمتری به دست آوردند.
وی با بیان اینکه بسیاری از اساتید دانشگاه‌ها در کمیته اقتصاد حضور داشتند و اعتمادی که به آقای همتی کردند برای من جالب بود، خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم این توانمندی را این کمیته در آقای همتی دیده‌اند که بتواند از پس کار بربیاید، علارغم تجربه زیادی که آقای همتی در مدیریت‌های مختلف کشور دارند، اما با این حال شرایط کشور شرایط خاصی هست و مدیریت کردن در این شرایط بسیار سخت و دشوار.
شریف در ادامه افزود: آقای همتی در مصاحبه‌ای اعلام کردند که گفته می‌شود اسب زین شده به دولت تحویل داده‌اند، اما ما با حجمی از کسری بودجه مواجه هستم و مشکلات عدیده‌ای که در حوزه تحریم‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. با این وجود امید زیادی هست که آقای همتی بتواند از پس این مشکلات بربیاید.این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه فکر می‌کنم گزینه بهتر از آقای همتی در این شرایط وجود نداشته باشد، گفت: در ایران دو طیف نهاد گرا و معتقدین به بازار آزاد همیشه در جدال با همدیگر هستند، از لحاظ فکری آقای همتی حالت بینابینی دارد و می‌تواند باعث آشتی این دو طیف شود و از توانمندی هر دو طیف استفاده کند.
انظباط مالی و جذب سرمایه داخلی اولویت همتی
وی با اشاره به اینکه طیف گسترده‌ای از اختیارات را وزیر اقتصاد برعهده دارد، گفت: وزیر اقتصاد تشکیلات زیادی در حوزه بانکداری، سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی، حوزه گمرک و واردات و صادرات را مدیریت می‌کند، بخشی هم بحث مالیات است. شریف افزود: در واقع درآمدهای مالیاتی نیز تابعی از توانمندی اقتصادی کشور است. اگر آقای همتی بتواند اقتصاد را به خوبی مدیریت کنند و ما اقتصاد شکوفایی را داشته باشیم در حوزه مالیات نیز موفق خواهیم بود.
وی در ادامه به اظهارات دکتر پزشکیان درخصوص اینکه فشار مالیاتی باید از قشر متوسط و پایین جامعه برداشته شود، گفت: این موضوع مستلزم دادن معافیت‌های بیشتر به حقوق بگیران و کسانی است که درآمد ثابتی دارند و یا حتی کسبه خورده پا، این موضوع باعث کاهش درآمدهای مالیاتی می‌شود، از طرف دیگر اگر قرار باشد این کاهش درآمد جبران شود، باید اقتصاد شکوفا شود تا بتوانیم از شرکت‌ها بزرگ و افراد متمول‌تر مالیات وصول کنیم. شریف همچنین به اولویت همتی در حوزه اقتصاد اشاره کرد گفت: از الویت‌های آقای همتی باید به بحث انظباط مالی باشد و ریخت و پاش‌های که در دولتی صورت می‌گیرد دقت بیشتری داشته باشد. وی در ادامه افزود: اگر به سمت انضباط مالی پیش برویم و بتوانیم سرمایه گذارهای داخلی را تشویق کنیم، گام موثری برداشته‌ایم، با وجود بدبینی که نسبت به سرمایه گذاری داخلی وجود دارد به ویژه در حوزه بورس، که زیان‌های بسیاری به شهروندان وارد شده است این اقدام راحتی نخواهد بود.
مردم یکبار به مسئولان کشور اعتماد کردند و درنهایت با این موضوع مواجه شدند که سرمایه آنها از بین رفت.این عضو جبهه اصلاحات ایران ادامه داد: بحث اعتمادسازی در داخل اهمیت زیادی دارد زیرا ما می‌توانیم از سرمایه گذاری‌های داخلی استفاده کنیم که نقش مثبتی در کاهش نقدینگی و کاهش تورم خواهد داشت.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه در حوزه سیاست خارجی باید یک حرکت فرا بخشی صورت بگیرد گفت: با کمک وزارت امور خارجه می‌توانیم مراودات اقتصادی خودمان را ابتدا با کشورهای همسایه و کشورهای پیرامونی افزایش دهیم و درنهایت، موضوعات دیگر که البته از دست وزارتخانه خارج است، اما باید تلاش خود را کرد و آنها را پیگیری کنیم؛ یکی از آنها تصویب fatf است که اگر در مجمع تشخیص مصلحت نظام نهایی شود می تواند قفل تحریم‌های بانکی و موضوع نداشتن سوئیفت را حل و فصل کند. اینها در واقع می‌تواند به عنوان اولویت وزارت اقتصاد تلقی شود و درنهایت جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی و ایجاد ثبات در بازار به ویژه در بازار ارز باید مورد توجه قرار گیرد.
کد مطلب: 222962
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *