۰
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۴
«منصوری آرانی» در گفت‌وگو با «مردم سالاری» مطرح کرد

وفاق ملی، تشخیص پزشکیان برای درمان اختلافات

کابینه دولت چهاردهم رسما شروع به کار کرده است، کابینه‌ای که مسعود پزشکیان عنوان کابینه وفاق ملی را برای آن برگزیده است. عباسعلی منصوری آرانی معتقد است وفاق ملی درمانی است که پزشکیان برای درد کشور تجویز کرده است، او معتقد است این که یک گروه بیآیند و بگویند که همه چیز مال من است و بقیه‌ی می‌خواهند بروند، می‌خواهند نروند، این امکان پذیر نیست
وفاق ملی، تشخیص پزشکیان برای درمان اختلافات
گروه سیاسی- مانیا شوبیری: کابینه دولت چهاردهم رسما شروع به کار کرده است، کابینه‌ای که مسعود پزشکیان عنوان کابینه وفاق ملی را برای آن برگزیده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،عباسعلی منصوری آرانی معتقد است وفاق ملی درمانی است که پزشکیان برای درد کشور تجویز کرده است، او معتقد است این که یک گروه بیآیند و بگویند که همه چیز مال من است و بقیه‌ی می‌خواهند بروند، می‌خواهند نروند، این امکان پذیر نیست، به اعتقاد منصوری آرانی تشخیص پزشکیان برای کشور، تشخیص درست بوده است. این نماینده سابق مجلس رای اعتماد مجلس به کل کابینه چهاردهم را به فال نیک گرفت و گفت از مجلس انتظار نمی‌رفت که به این کابینه رأی بدهد؛این یک اقدام مبارک بود و نشانگر این موضوع که این مجلس هم درد را شناخته و درمان را هم تأیید می‌کند. منصوری آرانی در این گفت‌گو به وعده‌های پزشکیان در ایام انتخابات، مسئولیت وزیر خارجه و همینطور نقش مطبوعات در موفقیت دولت نیز اشاره‌‌ای دارد.
در ادامه مشروح گفت‌وگوی «مردم سالاری» با عباسعلی منصوری آرانی آمده است:
برگزاری انتخابات در شرایط ویژه کشور
عباسعلی منصوری آرانی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مردم سالاری به بررسی شرایط کشور پیش از برگزاری انتخابات و وضعیتی که در آن انتخابات برگزار شد پرداخت و گفت: به علّت بعضی از مدیریت‌های غلط یا شرایط مختلفی که بر کشور حاکم شده بود ما شاهد یک گسست‌ بودیم. چه از لحاظ اقتصادی و وجود فاصله طبقاتی، چه اختلاف نسلی یک اختلاف عمیق، یک فاصله ایجاد کرده بود.
منصوری آرانی با بیان اینکه نگاه کردن به این فاصله‌های طبقاتیِ شرایط ویژه‌ای را در کشور حاکم کرده که این بسیار بسیار مهم است، یادآور شد، معمولاً در این موارد اگر این وضعیت ادامه پیدا کند به یک گسست اجتماعی منجر می‌شود و خودِ این گسست اجتماعی آسیب‌هایی را که در ابعاد مختلف وارد می‌کند بسیار شکننده هست و پر کردن این خلاها به این آسانی‌ها ممکن نیست.
به اعتقاد وی نقشی که کابینه دولت چهاردهم می‌تواند اینجا ایفا کند در درجه اول کند کردن حرکت این گسست، بعد متوقف و بعد پرکردن این خلاء است. منصوری آرانی تاکید کرد: مسئولیتی که آقای پزشکیان و کابینه بر دوش دارند این است که حرکت فزاینده و تندی که منجر به گسست می‌شد را کند نماید و بعد متوقفش کند و بعد خلاءهایش را پر کند. این مسئولیت سنگینی است که الان به نظرم می‌آید این کابینه بر دوش دارد.
این نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه دیدگاه‌هایی در کشور حاکم شده بود که همه را غیرخودی می‌دانست، خاطر نشان کرد: بعضی را تحت عنوان سیاسی از قطار پیاده می‌کردند، یک عده را در ابعاد فرهنگی و این رویه در ابعاد مختلف در حال انجام بود. در حال رسیدن به نقطه‌ای بودیم که دیگر کسی در قطار باقی نمانده بود، کشور را واگن بسیار کوچکی تصور می‌کردند که همه‌ی مملکت و انقلاب و همه چیز مال آنها است و بقیه غیرخودی هستند؛ همین بحث‌های خودی و غیرخودی و یا موضوعاتی که تحت عنوان خالص ‌سازی مطرح بود که همه را از قطار پیشرفت و توسعه و حرکت کشور پیاده کنند و خالصِ خالص بشود، اینها چندهزار نفر بیشتر هم در مملکت نیستند، اما احساسشان این است که مملکت متعلق به همین چند هزار نفر است و همه چیز مال آنهاست.
وی افزود: اما من همیشه این امید را داشتم که نمی‌شود در یک کشوری 200 هزار جوان رعنا شهید بشوند صدها هزار نفر جانباز بشوند و همه‌ی این‌ها هدر برود و واقعاً هم لطفِ خدا شامل حالمان شد و خون این شهدا و جانبازها به ما کمک کرد.
وفاق ملی، درمان پزشکیان برای کشور
منصوری آرانی خاطر نشان کرد: آقای پزشکیان درمانی که برای این درد تجویز کردند این بود که ما باید از این موقعیت که یک گروه بیآیند و بگویند که همه چیز مال ما است، مملکت مال ما است، کشور مال ماست، انقلاب مال ماست، ادارات همه مجموع‌ها مال ماست، نفت و گاز و آب و هوا مال ماست و بقیه‌ی می‌خواهند بروند، می‌خواهند نروند، عناصر غیر مسئول باشند، این امکان پذیر نیست؛ به نظرم می‌آید که تشخیص ایشان، تشخیص درست بودی. وی با تاکید بر اینکه یک مملکت را حتماً تمام مردم آن مملکت باهم می‌سازند، خاطر نشان کرد: آقای پزشکیان بحث وفاق را که مطرح کردند و گفتند که همگان باید بیایند تا کشور ساخته بشود هرکس با هر دیدگاهی با هر قومیتی با هر مذهبی، هرآن کس که در کشور در مرز ایران حتی فراتر از ایران در خارج از مرزهای ایران هست باید کمک کند برای ایران، برای پرچم و فرهنگمان، برای ملیتمان و برای تمدنمان. این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با اشاره به اینکه کلیت این دیدگاه مورد اقبال مردم واقع شد، گفت: لذا مردمی که 60 درصدشان در مرحله اول پای صندوق نیامدند و حتی آن 20 درصدشان که به خاطرِ خودِ آقای پزشکیان آمدند، دوره‌ی دوم به 50 درصد رسید، نتیجه‌ی بیان این موضوع بود: یک: بیان آن مشکلات و عارضه‌ای که حادث شده است برای کشور و دو: درمانی که می‌شود انجام داد. این نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه کابینه‌ای را رئیس جمهور مطرح می‌کند اینطور نیست که الزاماً همگان مورد اقبالشان باشد، افزود: در یک کشور دیدگاه‌های مختلف وجود دارد نظرات مختلف وجود دارد و نمی‌شود با یک دیدگاه بی‌آییم و بگویم همین دیدگاه و نظر درست است و قطعاً هرکس از هر زاویه‌ای که دارد می‌بیند.
اهمیت وجود حزب در دنیای سیاست
منصوری آرانی در ادامه گفت ‌وگو با مردم سالاری تاکید کرد: این را باید قبول کنیم مادامی که حزب نداریم، مادامی که نسل‌های ما، نسل‌های بعد از ما، جوان‌ها و نوجوانان ما با حزب آشنا نیستند و در حزب کار نکردند قاعدتاً نباید از آنها انتظار بلوغ سیاسی داشته باشیم. به گفته وی آن چیزی که الان در دنیا رایج هست این است که یک احزابی شکل می‌گیرند و افراد در احزاب از نوجوانی حضور پیدا می‌کنند، کارهای اجتماعی‌ را شروع می‌کنند، با کارکردن با راهبردها با مانیفست و دیدگاه‌های آن حزب آشنا می‌شوند و بعد باهم بالا می‌آیند و می‌توانند کار جمعی را انجام بدهند، درست شبیه یک تیم فوتبال که از پایه تا بزرگسالان در کنار هم رشد می‌کنند.
این نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه ما در بعد سیاسی این را نداریم، خاطر نشان کرد: ترکیبی که الان انتخاب شده برای کابینه افرادی با دیدگاه‌های مختلفِ سیاسی و با شرایط مختلف در کنار هم دیگر جمع شده‌اند.
گام مثبت مجلس در رای اعتماد به کابینه
وی با بیان اینکه مجلس در رای اعتماد به کابینه کار فوق العاده خوبی که انجام داد این بود که دیدگاه‌های سیاسی خودش را کنار گذاشت، یادآور شد: این موضوع یک نشانه‌ی بسیار مثبت است، از این لحاظ که مجلس بر خودش فائق آمد. بالاخره از مجلس انتظار نمی‌رفت که به این کابینه رأی بدهد؛ این یک اقدام مبارک بود از طرف مجلس و نشانگر این هست که این مجلس هم درد را شناخته و درمان را هم تأیید می‌کند.
منصوری آرانی با اشاره به ترکیب کابینه چهاردهم خاطر نشان کرد: اما کابینه‌ای را که آقای پزشکیان معین کرده افرادی با دیدگاه‌های مختلف هستند که اگر بخواهند در هیات دولت با زاویه‌ی دید سیاسی خودشان به موضوعات نگاه کنند و گام بردارند باز برخواهیم گشت به نقطه‌ی صفر و موفق نخواهیم شد، اما اینکه دیدشان دید کارشناسی باشد، یعنی هرکدام در حوزه‌ی فعالیت وزارتخانه‌ی خودشان کار کنند و در عین حال از وزرای و معاون‌ شاخص‌ قبل استفاده کنند، یک تیم مشاوره‌ی قوی از دولت‌های مختلف را جمع کنند و اینها دور هم بنشینند به عنوان مشاوره وزیر و از بعد تخصصی به موضوعات نگاه بکنند و کار را پیش ببرند. به اعتقاد وی اگر اتفاق بیافتد کابینه‌ی آقای پزشکیان می‌تواند موفق بشود، ولی اگر در فاز دیدگاه‌های سیاسی برود و در دام منازعات سیاسیِ بیفتد، مجدد همان مشکلاتی که داشتیم خواهد بود.
نماینده کاشان در مجلس نهم در ادامه با اشاره به اینکه مجلس، دولت، روشنفکران جامعه‌ی و آنها که دلسوز کشور هستند بر تندروها فائق آمدند، خاطر نشان کرد: این اتفاق یک جهش بسیار بزرگ است و تداوم این که در ادامه چه اقداماتی باید انجام بشود هم موضوع بعدی است.
شنیدن صدای بی صدایان اولین گام موفقیت دولت
منصوری آرانی با اشاره به اینکه آقای پزشکیان وعده داده‌اند که صدای بی‌صدایان جامعه باشند گفت: یک زمانی 98 درصد از این مردم پای صندوق‌های رأی می‌آمدند و همینطور در طول زمان این آمار کاهش پیدا کرده، ما نمی‌توانیم بگوییم این کسانی که از 98 درصد آمدند حالا به 50 درصد رسیده‌اند دلسوزان این مملکت نیستند، اتفاقاً آنها نارضایتی‌هایشان، نارضایتی‌هایی است که کاملاً روشن و شفاف در ابعاد مختلف بیان می‌کنند. آنها روی بی عدالتی و تبعیض حرف دارند، اینکه ما برنامه‌هایمان سند عدالتی پیوستش نبوده، اینکه جامعه‌ی ما با این همه فاصله طبقاتی درونش شانگر این است که بی‌عدالتی و تبعیض دارد رخ می‌دهد.
وی افزود: اینکه جامعه‌ را فساد گرفته، اینکه یک کارگر، یک کشاورز، یک فرد پایین جامعه نمی‌تواند به مشاغل دسترسی پیدا بکند و مشاغل مربوط به افراد خاصی هست. این صداهایی است که به گوش نمیرسد، کسانی که حالا در جامعه علی‌رغم همه‌ی شایستگی‌هایشان مسئولیتی نمی‌گیرند علی‌رغم همه‌ی شایستگی‌هایشان رفاهی ندارند، در بحث درمان مشکلات متعددی را تحمل می‌کنند، نمی‌توانند مسکنی برای خودشان و فرزندانشان فراهم کنند، نمی‌توانند شرایط ازدواج فرزندانشان را فراهم کنند.
منصوری آرانی با اشاره به اینکه یک جوان نمی‌تواند ازدواج کند، مسکن داشته باشد، نمی‌تواند رفاه نسبی داشته باشد، خاطر نشان کرد: اینها همه افرادی هستند که فریاد می‌کشند اما فریادشان به جایی نمی‌رسد و کسی متوجه این فریاد نیست.
وی تاکید کرد که اگر آقای پزشکیان و هیات دولت و مسئولینی که از این به بعد در جایگاه‌هایشان قرار می‌گیرند بتوانند این صداها را بشنوند و اگر بتوانند راه حلی برایشان پیاده بکنند به نظرم می‌آید که ما آینده بسیار خوبی را می‌توانیم ترسیم کنیم و امیدواریم که این اتفاق بی‌افتد.
منصوری آرانی یادآور شد که اگر اینها هم بعد از گرفتن مسئولیت خودشان را پشت لایه‌هایی پنهان بکنند و این صداها به گوششان نرسد تفاوتی با گذشتگان نخواهند داشت و ما باید امید داشته باشیم که آقای پزشکیان و تیمشان بتوانند واقعاً فاصله‌ها را کم کنند، در دل اجتماع باشند و این صداها را بشنوند.
فیلترینگ سد راه رشد و توسعه جوانان
وی در ادامه به وعده‌های رئیس دولت چهاردهم در بحث رفع فیلترینگ اشاره کرد و افزود: کسانی که سرمایه‌دار هستند که اصلاً مشکلی ندارند آنها اینترنت را می‌خرند فیلترشکن را می‌خرند و هر کاری که خواسته باشند انجام می‌دهند، بنابراین اینکه اهدافی که داریم می‌گوییم که ما فیلتر می‌کنیم تا به این اهداف برسیم قطعاً به آن اهداف نمی‌رسیم، صرفاً ما داریم جلوی کسانی که کسب و کاری دارند، دانشجویانی یا افرادی که می‌خواهند از این فضا استفاده می‌کنند را می‌گیریم. به گفته وی اغلب آنها قشر ضعیف جامعه هستند که امکان خرید اینترنت امکان خرید فیلترشکن اینها برایشان نیست و به طور قطع یقین پشت این فیلتر کردن‌ها یک مافیاهایی وجود دارند که با بیان مطالب قشنگ سودهای کلان می‌برند.
منصوری آرانی با تاکید بر اینکه راه حل این موضوع که ما بتوانیم فرهنگ جامعه‌مان را درست کنیم، فضای مجازیمان را درست کنیم فیلترکردن نیست گفت: ما باید اجازه بدهیم تا از این مسیرها کسانی که دلسوز این آب و خاک هستند، پای کار بیایند و راه حل پیدا کنند که چطور می‌شود این فضای مجازی را از فضاهای مضر جدا کرد، چطور می‌توانیم از هوش مصنوعی که موضوع روز هم هست استفاده کنیم، چطور می‌توانیم در مدارسمان در دانشگاه‌هایمان در محیط کسب و کارمان از این فضای علمی استفاده کنیم و با فیلتر کردند قطعاً فقط ما امکان رشد و توسعه را از نسل جوانمان می‌گیریم.
وی با تاکید بر اینکه ما با فیلتر کردن صورت مسأله را پاک کرده‌ایم و اه حل را پیدا نکرده‌ایم، گفت: باید اجازه بدهید راه حل پیدا بشود. هیچ پدر و مادری دوست ندارد فرزندش در فضای مجازی با موضوعات غیراخلاقی آشنا شود، هیچ پدر و مادری در هیچ جامعه‌ای دوست ندارد موضوعات ضد اخلاقی بر خانواده‌اش یا بر کشور حاکم بشود.
منصوری آرانی با بیان اینکه این درد ِیک عده‌ی خاص نیست بلکه دردِ تمام جامعه است، گفت: با توجه به این همه فیترشکن و با این همه سرمایه‌ای که آنها دارند به جیب می‌زنند نشان می‌دهد که موفق نبودیم و راه حلش این نیست و راه حل دیگری را باید پیدا کرد.
برطرف کردن ایران هراسی در اولویت وزارت خارجه
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم یا اشاره به حضور عباس عراقچی در وزارت خارجه گفت: آقای عراقچی یک جوان دلسوز، خوش فکر کارکرده در وزارت خارجه و صاحب ایده هستند، به نظرم می‌آید که بعد از آقای ظریف گزینه‌ی بسیار خوبی هستند. به اعتقاد وی وزیر خارجه در وهله اول باید ارتباطاتش را با حوزه پیرامونی، کشورهای پیرامونی توسعه بدهد و تا آنجایی که امکان پذیر هست تنش‌زدایی کند.
منصوری آرانی تاکید دارد که وزیر خارجه باید برای مقابل با ایران هراسی راه حل‌هایی پیدا کند و با حضور در مجامع جهانی و سخنرانی‌اش فضای ایران هراسی را برطرف بکند. وی با تاکید بر اینکه نقش وزیر خارجه بسیار بسیار مهم است، گفت: اقتصاد برون کشوری را نمی‌توان پیش برد و حتماً باید با کشورهای پیرامونی و کشورهای جهان این ارتباطات را برقرار کنیم تا بتوانیم تمام امکانات اقتصادی دنیا هم استفاده کنیم و هم تمام ظرفیت‌های اقتصادی کشور را در معرض عموم بگذاریم تا دیگران بیایند، خود این اتفاق منجر می‌شود که ارز وارد کشور بشود، تولیدات ما صادر بشود، صادرات داشته باشیم خودِ این رفت و آمدها به کشورهای دنیا تأثیر گذار خواهد بود.
این رئیس پیشین دانشگاه دافوس تاکید کرد: ایران هراسی و اسلام هراسی باید از بین ببرد، و مبنای ارتباط ما با حرمت گذاشتن طرفین باید ادامه یابد، هم ما باید به آنها احترام بگذاریم و هم آنها به ما باید احترام بگذارند.
وی با اشاره به اینکه خط قرمزهای ما آنقدر نیست و به جزء رژیم صهیونیستی خط قرمز خاصی نداریم، خاطر نشان کرد: اگر روابط با جهان یک روابط بر اساس احترام دو طرفه باشد که آقای عراقچی می‌تواند رویش کار بکند، در آنچه که در 4 دهه‌ی گذشته ما داشتیم و مجدداً ببینیم که بر اساس شرایط امروز کشور ما چه اقداماتی باید انجام دهیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم گفت: اگر چه برجام دارای تنش‌هایی شده چالش‌هایی را ما با آنها مواجه بودیم، اما این غیرممکن نیست که ما مجدد کشورهای دنیا را دور هم جمع و گفت و گو بکنیم و بتوانیم از ظرفیت‌های هم دیگر استفاده نمایم. وی تاکید کرد همینطور که ورزش ما به جلو رفته، همان کشورهایی که الان در دنیا با آنها مراودات ورزشی داریم، می‌توانیم در حوزه‌ی سیاسی هم به همین شکل جلو برویم. منصوری آرانی خاطر نشان کرد: من فکر می‌کنم همان کشورهایی که در فضایی ورزشی توانستیم با آنها به تعامل برسیم در ابعاد اقتصادی و سیاسی و موضوعات دیگر هم می‌توانیم، اتفاقاً ما ظرفیت‌هایی داریم که به پاس تمدنمان، به پاس ارزش‌هایمان، به پاس اعتقاداتمان آنقدر زیبا هست که بتواند دنیا را مجذوب خود کنند و آقای عراقچی به نظر من نباید از این فضا غفلت کند.
اهمیت مطبوعات در موفقیت پزشکیان
وی در ادامه با تاکید بر اینکه آقای پزشکیان باید خیلی در بعد انتصابات بعد از هیات دولت دقت داشته باشند، گفت: یک گروه‌هایی را باید داشته باشند برای تعیین استانداران، معاونین وزرا و مسئولین دیگر و اگر می‌خواهد وفاق انجام شود، قبل از وفاق باید به نظرم اخلاق حاکم بشود. یعنی بتواند یک راه اخلاقی و یک روش اخلاقی را حاکم کند تا هیچ کس از این اقدامات غیراخلاقی انجام ندهد و در عین حال باید از همه‌ی اصحاب رسانه کمک بگیرد. وی در پایان با تاکید بر نقش مطبوعات در اداره کشور گفت: امکان ندارد شما توسعه پیدا کنید، با فساد مبارزه کنید، پیشرفت کنید و اصحاب رسانه نیایند و نقاط مشکل دار را به شما نگویند. رئیس جمهوری نمی‌تواند الان حتی دوستان سابقش را ببیند ولی هر روز صبح روزنامه را یک نگاهی می‌کند، به همین دلیل باید اجازه دهد تا خبرنگاران و روزنامه‌ها آنچه که در کشور می‌گذرد برایش بگویند، باید اجازه بدهد تا نقاطی ضعف را برایش تشریح کنند؛ به نظرم آقای پزشکیان باید به همه‌ی وزرایش، به همه مسئولینش توصیه کند که با روزنامه‌ها تعامل داشته باشند و از آنها درخواست کند که آنچه که در مملکت می‌گذرد را برایش شفاف بگویند. هیچ آیینه‌ای در جامعه‌ی ما بهتر از مطبوعات نیست. اگر آقای پزشکیان می‌خواهد موفق بشود باید با مطبوعات تعامل داشته باشد.
کد مطلب: 222693
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *