۰
يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۳
«مردم سالاری» رفتار اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست جمهوری را بررسی می کند

حضور مشروط مردم در پای صندوق‌های رای

با شهادت ناگهاني رييس دولت سيزدهم، کشور در شوک عظيمي فرو رفت و در همان زمان رهبر معظم انقلاب در ديدار با خانواده سپاهيان مستقر در بيت رهبري تاکيد کردند که در کار کشور هيچ خللي ايجاد نخواهد شد.
حضور مشروط مردم در پای صندوق‌های رای
گروه سياسي- رحمان زين الدين: با شهادت ناگهاني رييس دولت سيزدهم، کشور در شوک عظيمي فرو رفت و در همان زمان رهبر معظم انقلاب در ديدار با خانواده سپاهيان مستقر در بيت رهبري تاکيد کردند که در کار کشور هيچ خللي ايجاد نخواهد شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،ايشان همين موضوع براي اهالي رسانه که به نوع گفتار رهبر معظم انقلاب آشنايي دارند، مسجل شد که خبري از اتفاقي ناگوار به زودي منتشر خواهد شد که رهبر انقلاب پيش دستي کردند و مي خواستند که به قول معروف زهر آنرا گرفته و به مردم اطمينان دهند که نظام جمهوري اسلامي همچنان و پرقدرت به راه خود ادامه خواهد داد.
پس از آن ايشان در نامه‌اي به ملت معاون اول دولت را به عنوان مدير قوه مجريه منصوب کردند و تاکيد کردند که روساي قواي ديگر به همراه مدير قوه مجريه بايد ترتيبي دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئيس جمهور جديد انتخاب شود. اين موضوع براساس اصلا 131 قانون اساسي انجام شد.
آغاز روند انتخابات
به هرحال روند انتخابات شکل گرفت و بسياري براي ثبت نام در انتخابات چهاردهمين دوره رياست جمهوري ثبت نام کردند. از علي لاريجاني تا وحيد حقانيان و... .
همين موضوع باعث شد که سيل عظيم کسانيکه در خود احساس مسئوليت مي کردند براي حضور در بالاترين مقام اجرايي کشور و دومين مقام سياسي پا به عرصه انتخابات بگذارند. از اصلاح طلب تا اصولگرا در ستاد انتخابات وزارت کشور حضور يافتند و نام خود را در اين مسير ثبت کردند. آنقدر تعداد اين ثبت نام کنندگان زياد بود که برخي از رسانه‌ها آن اقدام سياسيون را به ابتذال سياسي تعبير کردند و لب به انتقاد از آن گشودند. البته همگان توقع داشتند برخي از افرادي که دوره قبل رد صلاحيت شده بودند و رهبري به تعبير ظلم درباره آنها بکار برده بود، استفاده کردند، اينبار تاييد صلاحيت شوند اما اين اتفاق رخ نداد و ناگهان افرادي تاييد صلاحيت شدند که باعث تعجب بسياري از افراد شد.
در عين حال چينش افراد تاييد صلاحيت شده کاملا مشخص بود که به نفع جناحي خاص است و دو نامزد تنها براي خط شکني و دفاع از عملکرد دولت سيزدهم بصورت پوششي و روکشي تاييد صلاحيت شده‌اند. از همان روز تبليغات انتخاباتي آغاز شد و مسعود پزشکيان که گمان نمي کرد براي حضور در رقابت انتخاباتي تاييد صلاحيت شود، پابه عرصه انتخابات گذاشت. پيش از آن نيز وي در جلسه شوراي اصلاح طلبان شرکت کرده بود و اصلاح طلبان سه نفر يعني عباس آخوندي، اسحق جهانگيري و مسعود پزشکيان را به عنوان نامزدهاي اختصاصي اصلاح طلبان معرفي کردند و در بيانيه اي گفتند که در صورت تاييد صلاحيت اين افراد در انتخابات حاضر خواهند شد.
با تاييد مسعود پزشکيان رسما جناح اصلاح طلب وارد عرصه انتخابات شد، البته قبل از آن تصور نمي کردند که فردي از آنها تاييد صلاحيت شود به همين دليل شروع تبليغات براي آنها کمي ديرتر انجام شد، از طرفي هم مشکل بزرگ ديگر اين بود که در انتخابات مجلس که چند ماه قبل تر انجام شد، مشارکت مردم بسيار کم بود به شکلي که نشان مي داد، مردم با صندوق‌هاي راي قهر کرده‌اند. اما همين موضوع براي برخي نگراني اساسي ايجاد کرده بود که ايا واقعا اصلاح طلبان مي توانند برنده انتخابات باشند يا حکومت با تاييد صلاحيت پزشکيان مي خواسته تنور انتخابات را گرم کند و در عين حال مانند انتخابات 1400، نامزد اصلاح طلبان به دليل عدم مقبوليت گسترده در کشور، راي مناسبي نداشته باشد.
کار سخت اصلاح طلبان براي جلب اعتماد راي دهندگان
اما پس از شروع تبليغات انتخاباتي، اصلاح طلبان به دليل همين اتفاق ناگهاني برنامه اي براي نامزد خود تدارک نديده بودند به همين دليل جمع کردن برنامه‌هاي انتخاباتي و ستادهاي تبليغاتي کمي زمان برد، اما توانستند به خوبي و تا پايان انتخابات يعني مرحله اول و دوم اقدامات موثري را براي جذب آرا انجام دهند.
نکته مهم در اين موضوع آن است که همانگونه که گفته شد مردم بعد از انتخابات سال 98 بخصوص انتخابات 1400 مجلس شوراي اسلامي با صندوق‌هاي راي قهر بودند و حتي حجت الاسلام خاتمي نيز در انتخابات اسفندماه سال گذشته راي نداد و استراتژي اصلاح طلبان بازگشت به مردم بود يعني همانگونه که آذرمنصوري رييس شوراي اصلاحات گفت اين بار ما طرف مردم ايستاديم. ولي اصلاح طلبان اينبار به دليل اينکه نامزد اختصاصي داشتند و چند ماه قبل نيز انتخاباتي بي رمق با مشارکت پايين برگزار شده بود، تمامي امکانات و افراد مورد وثوق مردم از جمله محمدجواد ظريف و محمدجواد آذري جهرمي را براي حمايت از پزشکيان وارد ميدان کردند تا شور و شوق انتخاباتي ايجاد کنند و بتوانند آراي خاکستري را جذب کرده و مردم را به پاي صندوق‌هاي راي بياورند. از اين نظر نظام مديون اصلاح طلبان است که توانست در مرحله اول بيش از 10 ميليون نفر را متقاعد به حضور در پاي صندوق‌هاي راي کند و در مرحله دوم نيز بيش از 16 ميليون نفر آراي خود را به صندوق‌هاي راي انداختند.
اما بسياري از آنهايي که راي دادند بعد از انداختند راي خود در صندوق‌ها تاکيد کردند که اينبار توقع دارند که نظام خواسته‌هاي آنها را بشنود و مشکلات را حل کند. البته مردم نيز با عدم مشارکت 60 درصدي در انتخابات صداي بلندي را ارسال کردند که تا پوسته سخت نظام آنرا شنيد و در مرحله دوم نيز آنچه مي خواستند را به کرسي نشاندند تا به همگان نشان دهند که اين مردم هستند که ولي نعمتان انقلابند و هرچه بخواهند بايد همان شود اما اين آخرين مهلت براي حل مشکلات است.
کد مطلب: 219191
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *