; ?>; ?> چشمک رشد تقاضا به بازار طلای سياه - مردم سالاری آنلاين
۰
شنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
قيمت نفت رکورد 10 ماهه را شکست

چشمک رشد تقاضا به بازار طلای سياه

قيمت نفت روز جمعه به بالاترين رکورد در 10 ماه اخير صعود کرد و سومين رشد هفتگي متوالي را تحت تاثير کمبود عرضه و خوشبيني به بهبود تقاضاي چين، به ثبت رساند.
چشمک رشد تقاضا به بازار طلای سياه
گروه اقتصادي – محمدحسين يزدي: قيمت نفت روز جمعه به بالاترين رکورد در 10 ماه اخير صعود کرد و سومين رشد هفتگي متوالي را تحت تاثير کمبود عرضه و خوشبيني به بهبود تقاضاي چين، به ثبت رساند.
به گزارش مردم‌سالاري آنلاین ، بازار نفت در روزهاي اخير تحت تاثير گزارش‌ها و اخبار پيرامون خود قرار گرفته و طبق پيش‌بيني‌ها روند افزايشي را در تعيين قيمت طي مي‌کند قيمت نفت همچنين در مسير بزرگترين رشد سه ماهه از زمان آغاز حمله نظامي‌روسيه به اوکراين در سه ماهه نخست سال 2022 قرار دارد. فيونا سينکوتا، تحليلگر شرکت سيتي ايندکس، در باره وضعيت بازار طلاي سياه گفت: نگراني‌هاي عرضه همچنان عامل تاثيرگذار بر قيمت‌ها از زمان اعلام تصميم عربستان سعودي و روسيه براي تمديد کاهش عرضه داوطلبانه 1.3 ميليون بشکه در روز نفت تا پايان سال 2023، بوده است. آمار توليد صنعتي و خرده فروشي بهتر از حد مطلوب از سوي چين هم، هفته گذشته از قيمت نفت حمايت کرد زيرا شرايط اقتصادي اين کشور براي تقاضا براي نفت تا پايان امسال حائز اهميت محسوب مي‌شود.آمار جديد نشان داد پالايش نفت چين حدود يک پنجم نسبت به سال گذشته افزايش پيدا کرده است زيرا پالايشگاه‌هاي اين کشور، به منظور بهره‌برداري از تقاضاي جهاني بالا براي فرآورده‌هاي نفتي، توليدشان را در نرخ بالايي نگه داشته اند.به گفته پيتر مکنالي، تحليلگر تردبريج، انتظارات براي ملايم شدن رشد توليد نفت آمريکا هم از قيمت‌هاي نفت در هفته‌هاي اخير حمايت کرده است.به نظر مي‌رسد رشد عرضه از سوي آمريکا محدود باشد زيرا توليد کنندگان فعاليت حفاري را حدود 20 درصد نسبت به اوج سال گذشته کاهش دادند.بر اساس گزارش رويترز، آمار شرکت خدمات انرژي بيکر هيوز نشان داد شرکت‌هاي انرژي آمريکايي در هفته منتهي به 15 سپتامبر، تعداد دکل‌هاي حفاري نفت و گاز را 9 حلقه افزايش داده و به 641 حلقه رساندند. تعداد دکل‌هاي حفاري نفت آمريکا دو حلقه افزايش يافت و به 515 حلقه رسيد، در حالي که تعداد دکل‌هاي حفاري گاز با هشت حلقه افزايش، به 121 حلقه رسيد. با وجود رشد هفتگي تعداد دکل‌ها، مجموع آنها، همچنان 122 حلقه معادل 16 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.
پيش بيني آژانس بين‌المللي انرژي و عصبانيت اوپک پلاس
بر اساس اين گزارش آژانس بين‌المللي انرژي(IEA)  طي اعلاميه اي  اعلام کرد تمديد محدوديت داوطلبانه عرضه توسط گروه اوپک پلاس تا پايان سال 2023، بازار را با کمبود چشمگير عرضه در سه ماهه چهارم روبرو خواهد کرد. در گزارش ماهانه آژانس بين‌المللي انرژي آمده است: اما از سپتامبر به بعد، کاهش توليد اوپک پلاس، باعث کمبود قابل توجه عرضه در سه ماهه چهارم مي‌شود. با اين حال، عدم کاهش عرضه در آغاز سال آينده، توازن بازار را به سمت مازاد تغيير مي‌دهد و نشان دهنده آن است که ذخاير در سطوح بسيار پايين خواهند بود و خطر افزايش دوباره نوسانات در يک محيط اقتصادي شکننده را افزايش مي‌دهد. نگراني‌هاي اقتصادي گسترده‌تر، به‌دليل بهبودي کندي روند احياي اقتصادي پساکرونايي چين، با نگراني از بالا ماندن نرخ‌هاي بهره در آمريکا، تشديد شده است.اوپک و متحدانش که به اوپک پلاس معروف هستند، محدود کردن عرضه را در سال 2022 با هدف حمايت از بازار، آغاز کردند.آژانس بين‌المللي انرژي برآورد کرد تقاضاي جهاني براي نفت در سال 2023، به ميزان 2.2 ميليون بشکه در روز رشد مي‌کند، در حالي که اوپک رشد 2.44 ميليون بشکه در روز را پيش بيني کرده است. برآورد اين دو از وضعيت تقاضا در سال 2024 متفاوت است.آژانس بين‌المللي انرژي پيش‌بيني مي‌کند که رشد به شدت کاهش پيدا کرده و به يک ميليون بشکه در روز برسد، در حالي که اوپک برآورد بسيار بهتر رشد 2.25 ميليون بشکه در روز را دارد.بر اساس گزارش رويترز، اداره اطلاعات انرژي دولت آمريکا، رشد تقاضا را 1.81 ميليون بشکه در روز براي سال 2023 و 1.36 ميليون بشکه در روز براي سال 2024پيش بيني کرده است. سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد پيش‌بيني‌هاي مبتني بر داده‌ها، از پيش‌بيني آژانس بين‌المللي انرژي (IEA) مبني بر اينکه تقاضا براي سوخت‌هاي فسيلي در سال 2030 به اوج خود مي‌رسد، پشتيباني نمي‌کند.فاتح بيرول، مدير اجرايي آژانس بين‌المللي انرژي، سه‌شنبه هفته جاري در مقاله‌اي در روزنامه فايننشيال تايمز نوشت: برآوردهاي جديد آژانس بين‌المللي انرژي نشان مي‌دهد دوران رشد ظاهرا بي‌وقفه تقاضا براي سوخت‌هاي فسيلي، قرار است در دهه جاري به پايان برسد و پيامدهاي مهمي‌براي بخش انرژي جهاني و مبارزه با تغييرات اقليمي، به همراه داشته باشد.اوپک روز پنجشنبه در بيانيه اي اعلام کرد آنچه اين پيش‌بيني‌ها را خطرناک کرده است، اين است که اغلب با درخواست‌هايي براي توقف سرمايه‌گذاري‌هاي جديد نفت و گاز همراه هستند.هيثم الغيص، دبير کل اوپک در اين بيانيه گفت: اين گونه روايتها، فقط سيستم انرژي جهاني را دچار درجه بزرگي از شکست مي‌کند. اين امر منجر به هرج و مرج انرژي در مقياس کم‌سابقه اي مي‌شود و عواقب بدي براي اقتصادها و ميلياردها نفر در سراسر جهان خواهد داشت.اوپک اعلام کرد که اين پيش‌بيني‌ها، پيشرفت‌هاي تکنولوژيکي مداوم صنعت نفت و گاز را براي کاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي لحاظ نمي‌کنند و 80 درصد از ترکيب انرژي جهان مانند سه دهه قبل، از سوخت‌هاي فسيلي تامين مي‌شود.بيرول در اين مقاله نوشته بود: تنها بر اساس تنظيمات سياست امروزي دولت‌هاي جهان، حتي بدون سياست‌هاي آب و هوايي جديد، تقاضا براي هر يک از سه سوخت فسيلي در سال‌هاي آينده به اوج خود خواهد رسيد. براي اولين بار است که اوج تقاضا براي هر سوخت در دهه جاري قابل مشاهده است که زودتر از  پيش‌بيني بسياري از مردم است. وي افزود: کاهش پيش‌بيني‌شده به هيچ وجه کافي نيست تا بتواند گرمايش جهاني را به 1.5 درجه سانتي‌گراد محدود کند.
پيش بيني صعود نفت برنت به 100 دلار پيش از سال آينده
تحليلگران واحد تحقيقات جهاني بانک امريکا پيش بيني کردند تداوم کاهش عرضه اوپک پلاس تا پايان سال و تقاضاي مثبت در آسيا، مي‌تواند قيمت نفت برنت را تا پيش از سال 2024، به بالاي 100 دلار در هر بشکه برساند. تحليلگران بانک آمريکا در يادداشتي نوشتند: آسيا پيشتاز رشد تقاضاي جهاني انرژي است و چين به افزايش ذخاير نفت خود ادامه داده است تا وابستگي خود به واردات را حفظ کند.عربستان سعودي و روسيه که بزرگترين توليدکنندگان گروه اوپک پلاس هستند، هفته گذشته اعلام کردند کاهش داوطلبانه توليد نفت را تا پايان سال 2023 تمديد خواهند کرد.آژانس بين‌المللي انرژي (IEA) در جديدترين گزارش ماهانه خود اعلام کرد کاهش توليد نفت که عربستان سعودي و روسيه تا پايان سال 2023 تمديد کرده‌اند، به معناي کمبود قابل‌توجه عرضه در بازار، در سه ماهه چهارم خواهد بود.بر اساس گزارش رويترز، تحليلگران اين بانک سرمايه‌گذاري همچنين گفتند که پالايشگاه‌هاي هندي از تحريم‌ها عليه روسيه و ايران که امکان دسترسي آنها به نفت ارزان‌تر و فروش کالاهاي نفتي گران‌تر به اروپا را فراهم کرده، سود برده‌اند. با اين حال، در ميان مدت، فروش خودروهاي برقي در سراسر آسيا، به ويژه در هند که توليدکنندگان داخلي قيمتها را پايين مي‌آورند، افزايش پيدا خواهد کرد. در نتيجه، توازن بازار فرآورده‌هاي نفتي آسيا و اقيانوسيه ممکن است دستخوش تغيير شود زيرا چين و هند آماده صادرات سوخت مازادي هستند که در داخل کشور مصرف نمي‌کنند.بهاي نفت برنت هفته گذشته براي نخستين بار در سال ميلادي جاري، در واکنش به تصميم عربستان سعودي و روسيه براي تمديد کاهش عرضه اضافي 1.3 ميليون بشکه در روز تا پايان سال 2023، از مرز 90 دلار در هر بشکه عبور کرد.به گزارش رويترز، بهاي معاملات وست تگزاس اينترنت آمريکا با 61 سنت معادل 0.7 درصد افزايش، در 90 دلار و 77 سنت در هر بشکه بسته شد. بهاي معاملات نفت برنت با 23 سنت معادل 0.3 افزايش، در 93 دلار و 93 سنت در هر بشکه بسته شد. هر دو شاخص در ابتداي معاملات روز جمعه به بالاترين حد خود از نوامبر سال 2022 صعود کرده بودند و براي کل هفته حدود چهار درصد افزايش پيدا کردند.
کد مطلب: 202930
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *