۳
۲
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۴

ستاد انتخابات نامزدها کارشناس فرهنگی ، اجتماعی ندارند !

میرزابابا مطهری نژاد
ستاد انتخابات نامزدها کارشناس فرهنگی ، اجتماعی ندارند !
زیر پوست تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری (۳)
عصر روز چهار شنبه ۱۵ خرداد ،در ادامه سناریوی طراحی شده صدا وسیما برای نامزدهای انتخابات یازدهم ، دور دوم به اصطلاح مناظره جمعی ، با موضوع مسائل فرهنگی ، اجتماعی از شبکه اول سیما پخش شد . به نظر بسیاری از صاحب نظران و رفتار شناسان ، برنامه های سناریوی صدا و سیما از جمله برنامه مناظره ،هیچ کمکی به مردم برای انتخاب نخواهد کرد ، و به گروه های مرجع اقتدار طلب و سنتی این امکان را خواهد داد تا با کمترین تلاش ،انتخاب خود را به مردم تحمیل کنند . صرفنظر از این کلیت ،در مورد مناظره دوم نکات مهمی قابل ذکر است که سعی می کنم با رعایت اختصار به آنها بپردازم .
ابتدا نگاهی بیندازم به مفهوم فرهنگ و توسعه فرهنگی تا بر این اساس بررسی مناظره دوم ممکن شود .
تا زمانیکه انسان زندگی زیستی صرف دارد در دایره حیوانی سیر می کند و تفاوت او با سایر حیوانات اندک و همانند تفاوتهای متداول حیوانات مختلف با یکدیگر است ، به محض آنکه زندگی انسان به ورای سطح زیستی صرف پیش رود و به سطح ذهن میرسد و ذهن خود نیز پیش می رود و به سطح فرهنگ می رسد ، تضادی درونی هویدا می شود که نیاز فرهنگی را پیش می آورد .
کل تحول و تکامل فرهنگ متشکل است از رشد ورفع و ظهور مجدداین تضاد است .
انسان آشکارا زمانی از فرهنگ سخن می گوید که با پویایی خلاق در زندگی ، مصنوعات مشخص را تولید می کند و به آنها اشکال تجلی و تحقق می بخشد . مصنوعاتی که خود جریان مداوم زندگی را در خود جذب می کند و به آن شکل و محتوا و گستر دگی و نظم می بخشد مثل: قوانین مدنی و اساسی ، آثار هنری ، دین ، علم تکنولوژی و بی شمار چیزهای دیگر.
فرهنگ دارای مولفه های متعدد است که هر کدام لایه های متفاوت فرهنگ را تشکیل میدهند .
در یک نگاه کلان مولفه های فرهنگ را در ۴لایه به شرح زیر می توان در نظر گرفت :
لایه اول :
لایه فکر ، بینش جهان بینی باور که لایه زیرین فرهنگ تلقی میشود .
لایه دوم:
انچه از سنخ ارزشها ست و ملاک داوری نسبت به خوبی و بدی، زیبایی وزشتی می
بخش عظیمی از سخنان نامزدها و در برخی موارد مثل صحبت های حداد عادل ، جلیلی ، غرضی و ولایتی و قالیباف ، از 80 تا صد در صد در لایه های اول و دوم بود و هیچ ارتباطی با موضوع مناظره نداشت ، چرا که موضوع مناظره ،برنامه دولت نامزدها در حوزه فرهنگ بود
شود. این لایه متاثر از لایه اول و بعد از آن قرار می گیرد و ماهیت گفتمانی دارد .
لایه سوم :
الگوهای رفتاری و هنجارها است که متاثر از لایه های قبل است و ماهیت رفتاری دارد .
لایه چهارم:
نمادهای کلامی و غیر کلامی اعم از زبان ،کتابت ، گفتار و... که به شکل هنر، سرگرمی، تعاملات فرهنگی وغیره جلوه میکند و تولید فرهنگی نام دارد . این لایه در حوزه برنامه ریزی و هدایت و نظارت و حمایت دولت ها قرار می گیرد . به عبارتی نامزد های ریاست جمهوری باید برنامه های خود را در این لایه بازگو کنند. و عملکرد دولت ها در حوزه فرهنگ در همین لایه مورد داوری قرار می گیرد . نامزد ها هم باید در این محدوده اعلام برنامه می کردند .
لایه اول ودوم ریشه فرهنگ و در یک دوره کوتاه قابل ارائه وساختن نیست ، تبیین و تشریح و تفسیرآنها در حیطه فعالیت نظریه پردازان ، فلا سفه وحکومت سازان است ودر محدوده فعالیتهای فرهنگی یک منطقه و یک شهرستان زاده نمی شوند ، بلکه فقط شناخته میشوند ، بر همین اساس لایه های زیرین و زیربناها هستند .
بخش عظیمی از سخنان نامزدها و در برخی موارد مثل صحبت های حداد عادل ، جلیلی ، غرضی و ولایتی و قالیباف ، از ۸۰ تا صد در صد در لایه های اول و دوم بود و هیچ ارتباطی با موضوع مناظره نداشت ، چرا که موضوع مناظره ،برنامه دولت نامزدها در حوزه فرهنگ بود . روحانی و عارف بیش از ۸۰% در همین لایه سخن داشتند ولی به نظر ،چون نسبت به فرهنگ و توسعه فرهنگی نگاه کارشناسانه نداشتند ،به نوعی انفعال در برابر بقیه دچار شده بودند ، در حالی که اگر تبیین کارشناسانه از فرهنگ و توسعه فرهنگی و لایه های فرهنگ داشتند ، می توانستند برنده غالب مناظره باشند . رضایی نیز نوعی آسیب شناسی را مورد نظر داشت و نگاهش به لایه اول و دوم بود ، نگاه گفتمانی و عملکردی نبود ..
لایه های سوم و چهارم به عنوان جلوه ها ونمادهایی از لایه های زیرین برای ایجاد هویت مبتنی بر لایه های زیرین نیاز به محیط رشدوایجاد دارند ومحیطهای متنوع و متکثررا طلب میکنند. دولت ها و
ممکن است چنین تلقی شود که عارف و روحانی بیشتر به دنبال جذب بیشتر آرا بودند ، ولی این قضاوت گر چه حق آنهاست ، ولی قضاوت درستی نیست ، آنها بیشتر به وظایف و چارچوب وظایف فرهنگی دولت عنایت داشتند و این امر عنایت درستی است
رسانه ها در این دو لایه برنامه می دهند و عمل می کنند .
به همین جهت ممکن است چنین تلقی شود که عارف و روحانی بیشتر به دنبال جذب بیشتر آرا بودند ، ولی این قضاوت گر چه حق آنهاست ، ولی قضاوت درستی نیست ، آنها بیشتر به وظایف و چارچوب وظایف فرهنگی دولت عنایت داشتند و این امر عنایت درستی است . دولت فعالیت های خود را از این جایگاه باید آغاز کنند و با احراز صلاحیت عمومی و، عرفی و قانونی به لایه های دوم و سوم ارتقاء یابند .
ظرفیت ها و فرصت هایی که جلیلی تأکید می کرد ، و نگاهی که غرضی به فرهنگ داشت ، همه مربوط به لایه اول و دوم است و درست هم هست ، اما در مورد تمام فرهنگ ها چنین است ، هر فرهنگی آرمانی دارد و در حراست و حفاظت از آرمان هایش به درجاتی ایثار دارد و هزینه می پردازد .منحصر کردن این ویژگی انسان به محدوده هایی خاص ، منطق ندارد . در این باره می توان ساعت ها گفت و نوشت ، به جهاتی فعلاً از آن می گذریم .
نکته های مهمی هم در حوزهای مشترک فرهنگی ،اجتماعی در این مناظره از نظر دور ماند . رفتارهای تبعیض آمیز ، فعالیت های واگرایانه اجتماعی در دولت های نهم و دهم ، دیده نشدن ها و ..... که می توانست مردم را به آستانه انتخاب برساند ، در سناریوی صدا و سیما به هر علت دیده نشده بود و نامزد ها هم در همان سناریو بازی کردند و از این موارد غافل شدند و یا غافلانده شدند !
مؤسسات فرهنگی – مؤسسات هنری ، فیلم سازان ، ناشران ، نویسندگان ، کارگردانان ، نقاشان ، طراحان ، هنرمندان ، مجسمه سازان ، اصحاب رسانه ، فعالین فضاهای مجازی ، تأتر ، سینما و ...... هیچیک از این مناظره نتوانستند به پاسخی برسند که کدام یک از این ۸ نفر کلید حل مشکلات و موانع انها را می شناسد . به نظر من یکی از اهداف سناریوی صدا و سیما هم همین بود . تا دیر نشده نامزد هایی که در این سناریو گرفتار شدند ، بویژه عارف و روحانی پیشنهاد می کنم از ابزار هایی دیگری که قانوناً در اختیار دارند بهره بگیرند و جامعه را به آستانه انتخاب نزدیک کنند .
 m.motaharynejad@gmail.com
کد مطلب: 32705
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


اقاغفار
باسلام
توضیحات کامل واضح و به زبان ساده می باشد.مانند کلاسهایدرستان که واقعا کامل بودند. با نظر شما موافقم در مناظره درباره تنها چیزی صبحت نشد فرهنگ بود.درصورتی که درمورد فرهنگ 30سال است کوتاهی کردیم .باید از حالا شروع کنیم تا 50سال دیگر بتوانیم نتیجه ها ببینیم. از خواندن نوشته های شما لذت می برم.
حقانی
متشکرم : بزرگترین اشکال نامزدها این است که فکر می کنند همه چیز را باید بدانند ! یکی نگفت که من این سئوال یا مطلب را در ستادم مطرح و مثلاً در فلان سایت یا روزنامه در فلان زمان پاسخ می گویم . واقعیات عینی کمتر مورد توجه بود . باز روحانی و عارف به برخی از واقعیات تکیه کردند ، جلیلی و حداد و غرضی که در ذهنیات خودشان غرق شدند و شنا هم بلد نبودند . درود بر مطهری نژاد که چه زیبا می بینند و اینقدر آزاده اند که جناحی هم قضاوت نمی کنند . عنوان مطلب خطاب به همه نامزد ها است .
محمدرضا درگاه پور
با تشکر از مطلب خوبتان ، به نظرم کلا این 3 قسمت مناظره ها و یا به تعبیری سریال نوشته شده صدا سیما نتوانست تاثیر گذاری خوبی بر مخاطبان داشته باشه و توجیهی بیش نبود.