مدیر گروه فرهنگ و هنر کمیسیون ملی یونسکو از ایجاد اولین پایگاه یونسکو ایران در شهر جهانی یزد خبر داد و گفت: برندهای جدید در صورتی برای یزد موثر خواهند بود که در کنار صیانت از دیگر توانمندیهای این شهر جهانی، به برندهای قبلی افزوده شوند.
به گزارش ایسنا، «بهمن نامورمطلق» در نشست با اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر و فرهیختگان یزدی با اعلام خبر ایجاد اولین پایگاه یونسکو ایران در شهر جهانی یزد، اظهار کرد: هر قسمت از سرزمین ایران در گذشته مهد تمدنهایی بوده و وجود تنها یک ستاد یونسکو در تهران پاسخگوی این تعداد تمدن غنی نیست لذا ایجاد چنین پایگاهی در یزد با در نظر داشتن ماموریتهای یونسکو در این شهر جهانی ضرورت دارد .
وی با تاکید بر ضرورت فعالیتهای ملی توسط پایگاههای یونسکو در استانها، گفت: همان طور که کمیسیون ملی یونسکو در سطح جهانی نقشآفرینی میکنند، پایگاههای استانی یونسکو نیز باید نظارت و پایش تمام موارد ثبتشده را به عنوان وظیفه عمده در سطح ملی دنبال کنند.
این مسئول با اشاره به یزد به عنوان یکی از شهرهای دارای میراث فرهنگی ثبتشده فراوان و شهری که از نگاه جهانی نیز ثبت شده است، تصریح کرد: بررسی و پیگیری، مدیریت و یکدست کردن میراث جهانی ملموس و مفاخر در حوزه کاری پایگاههای یونسکو خواهد بود اما این مدیریت نباید دولتی باشد بلکه باید با مشارکت مردم، انجمنها، تشکلها و سایر استانهای دیگر صورت گیرد .
او کشور ایران را دارای یکی از فعالترین نهادهای اجرایی کمیسیونهای ملی عنوان کرد و افزود: یونسکو ایران با بهرمندی از پنج گروه مختلف با نمایندگی بسیاری از کشورهای جهان برابری میکند و حتی در مواردی در جایگاهی به مراتب بالاتر قرار دارد لذا میتوان در این نهاد بینالمللی برای گفتمانهای جهانی سرمایهگذاری کرد.
نامورمطلق در مورد ماموریتها و مسئولیتهای یونسکو نیز تصریح کرد: روش زندگی صلحآمیز در بعد جهانی، اقدامی است که یونسکو از طریق همافزایی و تبادل اطلاعات قابل انتقال انجام میدهد و زمینه را برای همصحبتی و گفتوگوی کشورها فراهم میکند .
وی مسئولیت دیگر یونسکو را ظرفیتسازی و تعادلسازی با استفاده از بهکارگیری خلاقیتها و کاستن از فاصله بین کشورها عنوان و بیان کرد: یونسکو واسطهای است که منجر به اتصال شمال و جنوب جهان از طریق تبادلات فرهنگی و علمی میشود .
این مسئول در مورد حفظ تنوع فرهنگی در عین خلاقیت یک شهر به عنوان یکی از دیگر وظایف یونسکو، اظهار کرد: حفظ عناصر انسانی به ویژه محیط زیست ضروری است و یکی از محورهای رشد و توسعه یونسکو محسوب میشود .
وی در بخش دیگری از سخنان خود شهرها را بزرگترین و خلاقانهترین متن انسان آفرین عنوان کرد و گفت: شهرها در حقیقت روایتی از متون منسجم انسانساز هستند که در بردارنده ویژگیهای تمایز، تفاوت و شخصیت هستند از این رو اساس دارایی هویت برای یک شهر تمایز و تفاوتی است که منجر به برند شدن آن میشود و شهرهای دیگر را به الگوپذیری از آن متمایل میکند لذا یزد به عنوان شهری جهانی باید این سه ویژگی را کسب کرده و شهری نامدار باشد .
نامورمطلق در همین راستا ادامه داد: تبدیل یزد به شهری با هویت و مورد الگوی سایرین از رسالتهای فرهیختگان یزدی است و آنان باید زمینه فعالیتهای فرهنگی مختلف مانند داستانسرایی، فیلمسازی و دیگر موارد، ظرفیتهای مختلف یزد را برای دیگر شهرها فراهم کنند تا از این طریق، ویژگیها و شکلهای مختلف یزد در جهان تکثیر شود .
این مسئول لازمه به وجود آمدن «یزد رویایی» را داشتن مردم و مسئولانی رویاپرداز و رویاساز مطرح و خاطرنشان کرد: یزد باید رویا داشته باشد و جوانان منبعی غنی از رویاها و ایدههای بزرگ و کوچکی هستند که باید در این حوزه به کار گرفته شوند .
وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تبدیل صنایع فرهنگی به اقتصادی نیز تصریح کرد: هر چند این مهم به گونهای در کشورمان فراموش شده اما باید دوباره فعالیتهایی با این مضمون و هدف احیا شوند و با تکیه بر استعدادهای درونی، تواناییها و خلاقیتهای ایرانی و خودی، مسائل موجود را حل کرد.
نامورمطلق در پایان نیز از یزد به عنوان یکی از کانونهای خلاقیت کشور یاد کرد و گفت: برندهای جدید نباید تاثیر سوء بر توانمندیهای یزد داشته باشند بلکه در صورتی خلاقیت و برند شدن در موارد تازهای مانند شهر هوشمند شدن برای یزد موثر خواهد بود که از مواردی مانند زیلو، طلا، نساجی، سفال و حصیر که در یزد و شهرهای آن وجود دارند، به عنوان توانمندیهای این شهر جهانی، صیانت شود و موارد جدید نیز به آنها افزوده شود.