۰
چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۳۴

پرسش دوم از جلیلی، مهم‌ترین آسیب فرهنگی- اجتماعی خانواده‌ها

به عقیده شما مهم‌ترین آسیب فرهنگی – اجتماعی که تحکیم خانواده‌ها را تهدید می‌کند چیست و راهکار دولت شما در این زمینه چه خواهد بود؟

جلیلی :به نظر من ما در بحث خانواده و به تبع آن نقش زن و نگاهی که به زن و خانواده داریم باید دیدگاه اصیل خود را داشته باشیم. دیدگاهی که مبتنی بر اندیشه دینی و فرهنگ ایرانی ماست. اگر ما دچار یک التقاط شده‌ایم و آمدیم با مبانی دیگر به این موضوع نگاه کردیم، این مهم‌ترین تهدید برای بحث خانواده است. به طور مثال در غرب به زن به عنوان یک نیروی کار که یکی از ظرفیت‌های جامعه است و باید اشتغال داشته باشد تا بتواند چرخ سرمایه‌داری را بچرخاند نگاه می‌شود. این یک نگاه است، اما نگاه دیگری نیز وجود دارد که خانواده سلول و بنیان جامعه است و در نگاه ما اگر به خانواده بها داده شده و سلول جامعه قرار داده شود که همه مناسبات بر آن مبنا می‌چرخد، بسیاری از سیاست‌ها و تدابیر تغییر می‌کند. اگر ما نگاه خودمان را که نگاهی اصیل، دینی و مترقی است و موجب احترام به زن و نقش مادری است، نادیده بگیریم، بزرگ‌ترین تهدید خواهد بود.

اگر به مادر بها داده شود و در خانواده نقش اصلی به آن داده شود، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی حل شده و شاهد آنها (آسیب‌های اجتماعی )نخواهیم بود چون به همان نسبت در حفظ و صیانت از خانواده و فرزندان نقش موثر خود را ایفا خواهد کرد، لذا باید به این موضوع توجه جدی شود که ما با اقتضائات و الزاماتی که نگاه دینی و ایرانی به این موضوع دارد، برنامه‌ریزی کنیم و نه بر اساس نگاهی که دیگران دارند.
کد مطلب: 32636
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *