۰
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۰

نگرانی فاکس نیوز از سفر عراقچی به عربستان

یک رسانه آمریکایی نوشت که به رغم ادعای دولت بایدن مبنی بر نزدیک بودن آمریکا به انجام شدن توافقی در منطقه برای عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، حالا با دعوت عربستان از وزیر امور خارجه ایران برای سفر به ریاض به منظور رایزنی درباره آتش‌بس در لبنان و غزه، بحث این توافق دیگر مطرح نیست.
نگرانی فاکس نیوز از سفر عراقچی به عربستان
به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ یک رسانه آمریکایی در گزارشی با اشاره به این که یک سال پیش، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در آستانه توافقی برای عادی‌سازی روابط قرار داشتند، به نظر می‌رسد که با سفر وزیر امور خارجه ایران به عربستان سعودی برای گفت‌وگو درباره متوقف کردن حملات رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان،‌ دیگر اثری از تلاش‌ها برای این توافق نیست.

فاکس نیوز با انتشار این مطلب نوشت: سعودی‌ها شراکت راهبردی طولانی‌مدتی با آمریکا دارند و بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات آن هستند. اما در سال‌های اخیر، میان این کشور منطقه و ایران، آشتی سیاسی برقرار شده است.

«عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران در پیامی ویدئویی درباره تعامل با عربستان گفت: گفت‌وگوهای ما درباره تحولات در منطقه برای جلوگیری از جنایات بی‌شرمانه رژیم صهیونیستی در لبنان و در ادامه جنایات آن در غزه ادامه دارد.

او افزود: من از امروز سفری را در منطقه آغاز می‌کنم، به ریاض و دیگر پایتخت‌ها می‌روم و برای اقدامی جمعی از سوی کشورهای منطقه تلاش خواهیم کرد تا حملات بی‌رحمانه در لبنان متوقف شود.

دیدار «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور ایران و «سیدعباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران با هیات بلندپایه دیپلماتیک عربستان سعودی در دوحه

‎در ادامه این مطلب آمده است: هفته گذشته، کشورهای حاشیه خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی بر بی‌طرفی خود در درگیری میان اسرائیل و ایران تاکید کردند. ایران هشدار داده است که اگر حامیان اسرائیل دخالت مستقیمی داشته باشند، منافعشان در منطقه هدف قرار خواهد گرفت. این ممکن است به معنای حملات موشکی علیه تاسیسات نفتی آن‌ها باشد.

«علی شهابی» تحلیلگر سعودی گفت: کشورهای حاشیه  خلیج فارس فکر می‌کنند حمله ایران به تاسیسات نفتی آن‌ها غیرمحتمل است اما ایرانی‌ها از طریق منابع غیررسمی اشاره می‌کنند که ممکن است این کار را انجام بدهند. این ابزاری است که ایران در قبال آمریکا  و اقتصاد جهانی در دست دارد.

فاکس نیوز نوشت: پیش از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، دولت بایدن طرح توافقی شبیه به «توافق ابراهیم» را پیشنهاد کرده و آن را اولویت اصلی خود قرار داده بود. این توافق هدف عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل را دنبال می‌کرد و شامل تضمین‌هایی برای همکاری در حوزه مسائل هسته‌ای بود. چندین ماه، آمریکا می‌گفت که این توافق تقریبا تکمیل شده است. برخی چشم‌انداز این توافق را عاملی تسریع‌کننده برای حمله حماس علیه اراضی اشغالی تلقی کردند.

اما «رابرت گرین‌وی» یکی از مدیران پیشین شورای امنیت ملی آمریکا گفت: فکر نمی‌کنم که آن‌قدرها (به یک توافق) نزدیک بوده باشیم. شاید در آخرین روزهای دولت ترامپ نزدیک‌تر از همیشه بودیم اما می‌دانستیم که اگر توافقی هم در کار بود، این موضوع به دور دوم ریاست‌جمهوری او کشیده می‌شد. نمی‌دانم این موضوع برای دولت بایدن-هریس تا این اندازه جدی بوده است یا نه.

مدت کوتاهی پیش از حمله حماس، گروهی ۲۰ نفره از سناتورهای دموکرات به وضوح، مخالفت خود را با این توافق اعلام و درباره سوابق عربستان سعودی در امور حقوق بشری و این که طراحی یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای برای عربستان سعودی ممکن است روزی به یک برنامه نظامی مخفی برای تولید تسلیحات اتمی تبدیل شود، ابراز نگرانی کردند.

فاکس نیوز با اشاره به این که «۷ اکتبر محاسبات عربستان سعودی را تغییر داده و آن‌ها حالا خواستار تشکیل کشوری فلسطینی هستند»، نوشت: «ویکتوریا کوتس» معاون پیشین مشاور امنیت ملی آمریکا نسبت به این موضوع خوشبین است و می‌گوید «طبق آنچه از 2 طرف می‌شنوم، مسئله این است که چه زمانی انجام خواهد شد، نه این که آیا اساسا چنین توافقی انجام خواهد شد یا نه. دلایل زیادی وجود دارد که باید منتظر بمانیم تا ببیتیم تصمیم کنگره چه خواهد بود. برای پیشبرد امور در ارتباط با یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی به حمایت اکثریت در سنا نیاز است.»

کد مطلب: 224499
برچسب ها: سید عباس عراقچی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *