۰
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۰
«مردم سالاری» اقدامات دولت چهاردهم را بعد از وعده صادق 2 بررسی می‌کند

شجاعت دیپلماسی؛ مکمل قدرت میدان

بعد از ترور شهید هنیه در تهران در اولین روز شروع به کار دکتر مسعود پزشکیان رئیس دولت چهاردهم، بسیاری از سران کشورهای جهان به ایران پیام دادند که دست از هرگونه اقدام تلافی جویانه بردارد و وعده دادند که با فشار بر رژیم صهیونیستی به زودی صلح و آتش بس در غزه برقرار خواهد شد.
شجاعت دیپلماسی؛ مکمل قدرت میدان
گروه سیاسی- رحمان زین الدین: بعد از ترور شهید هنیه در تهران در اولین روز شروع به کار دکتر مسعود پزشکیان رئیس دولت چهاردهم، بسیاری از سران کشورهای جهان به ایران پیام دادند که دست از هرگونه اقدام تلافی جویانه بردارد و وعده دادند که با فشار بر رژیم صهیونیستی به زودی صلح و آتش بس در غزه برقرار خواهد شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،وزیر امور خارجه اردن اولین فردی بود که به ایران سفر کرد و پیام بسیاری از کشورهای دیگر از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی را به ایران آورد که تامل کنید تا بتوانیم با فشارهای زیاد به رژیم صهیونیستی صلح در غزه برقرار شود.
دولت تازه مستقر شده ایران نیز که رئیس آن در دوران انتخابات دم از صلح و وفاق در داخل و خارج می‌زد به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی که اعضای آن شامل غلامحسین محسنی اژه ای به عنوان رئیس قوه قضائیه، محمدباقر قالیباف به عنوان رئیس قوه مقننه، اسکندر مؤمنی وزیر کشور، سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه، سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات، حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه، سرلشکر پاسدار محمدباقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، امیرسرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران، سعید جلیلی به عنوان نماینده رهبر انقلاب و دریادار پاسدار علی اکبر احمدیان به عنوان نماینده رهبر انقلاب و دبیر این شورا، بودند این موضوع را در جلسه ای فوق العاده بررسی کردند و با رای اکثریت به این نتیجه رسیدند که باید از این رژیم انتقام گرفت اما...
تشکیل دولت چهاردهم
همین موضوع باعث شد که دولتی که همچنان بطور کامل مستقر نشده بود و بیشتر فکر و ذکرش تشکیل کابینه بود، کمی تامل کرد تا شاید بتواند با انتخاب رئیس دستگاه دیپلماسی که وزیر آن در پرواز اردیبهشت به همراه رئیس دولت سیزدهم به شهادت رسیده بود، جان تازه ای به سیاست خارجی کشور دهد.
به شکلی که در زمان رای اعتماد در مجلس خبرنگاری از عراقچی و نصیرزاده وزرای خارجه و دفاع که در کنار هم نشسته بودند پرسید که چه فکر می‌کنند، عراقچی با خنده گفت، دیپلماسی و میدان در کنار هم هستند که همتی وزیر اقتصاد نیز که کمی آن طرف تر نشسته بود، واکنش نشان داد و گفت که امیدوار است از همکاری این دو منفعتی نیز به اقتصاد کشور برسد.
عملیات وعده صادق 1
پیش از شهادت ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان در مسیر بازگشت از افتتاح سدی در آذربایجان شرقی و سقوط بالگرد آنها در منطقه ارسباران، در اولین ماه سال 1403 بعد از گذشت 7 ماه از شروع عملیات طوفان الاقصی در غزه، رژیم صهیونیستی اقدام به حمله به کنسولگری ایران در سوریه می‌کند و در این اقدام تروریستی سردار زاهدی یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران و همراهان وی را به شهادت می‌رساند.
همین موضوع باعث می‌شود که رهبر انقلاب حمله به کنسولگری ایران را مصداق تعرض به تمامیت ارضی ایران قلمداد کند و دستور دهد تا پاسخی سخت و بازدارنده به رژیم صهیونیستی دهند. که بعد از گذشت سه هفته جمهوری اسلامی برای اولین بار از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، بطور مستقیم به پایگاه‌های نظامی آن با پرتاب چندین موشک و پهپاد اقدام می‌کند که کشورهای همپیمان این رژیم از جمله، امریکا، فرانسه، بریتانیا، اردن و برخی دیگر از کشورهای منطقه با انجام عملیات‌های هماهنگ، بیشتر پرتابه‌های ایرانی را خثنی کرده و آنها را منهدم می‌کنند.
این عملیات ایران، که برای اولین بار در تاریخ جهان صورت می‌گرفت، بازتاب بسیاری در محافل سیاسی و امنیتی جهانی داشت و آنرا اقدامی شجاعانه توصیف کردند.
این اقدام میدانی سپاه، باعث شد که معادلات منطقه به نفع ایران تغییر یابد و رژیم صهیونیستی به هر روشی و عملی برای متقاعد کردن کشورهای جهان جهت محکومیت ایران، دست بزند و حتی در اقدامی مضحک، نماینده این رژیم در سازمان ملل با نشان دادن تصویری از پرواز پهپادهای ایرانی بر فراز مسجد الاقصی در شورای امنیت سازمان ملل ادعا کرد که ایران قصد نابودی این مکان مقدس را داشته است. در داخل کشور مردم و سیاسیون تصور می‌کردند که اتفاقی مهم در عرصه معادلات قدرت در منطقه و جهان شکل گرفته که برای تثبیت آن دستگاه دیپلماسی وارد عرصه شود و اجازه ندهد که رژیم صهیونیستی این اقدام شجاعانه نیروهای مسلح را به نفع خود به پایان برساند و حتی اصلاح طلبانی که زاویه فکری با دولت مستقر داشتند در اقدامی هماهنگ از عملیات وعده صادق حمایت کردند و اجماعی ملی در این زمینه رخ داد.
شهادت رئیس جمهوری، وزیر امورخارجه و اسماعیل هنیه
ولی ناگهان رئیس دستگاه دیپلماسی به همراه رئیس جمهوری به شهادت می‌رسند و وزارت امور خارجه با سرپرست اداره شد. اما وی نتوانست آنگونه که انتظار می‌رفت، از قدرت نظامی ایران در مجامع بین‌المللی دفاع کند و چون دولت و سرپرست آن بیشترین تمرکزشان بر روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود، از این موضوع غافل شدند و رژیم صهیونیستی توانست در این مدت دوباره جان بگیرد و نقشه‌های بسیاری برای رسیدن به اهداف خود ترسیم کند. به شکلی که در اولین روز شروع بکار رئیس دولت جدید، رژیم صهیونی به وسیله عوامل خود در ایران، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که مهمان مراسم تحلیف رئیس دولت چهاردهم بود را در محل اقامت خود در شمال تهران ترور کرد.
این موضوع باعث تالم رهبر انقلاب و رئیس جمهوری تازه ایران می‌شود و تصمیم به تلافی می‌کنند. اما پس از پیغام و پسغام‌های فراوان، سران نظام تصمیمی می‌گیرند که کمی تامل کرده تا ببینند آیا در غزه آتش بسی رخ خواهد داد یا خیر.
اما هرچه بیشتر می‌گذشت، نتانیاهو دستور به کشتار سران حماس از جمله محمد ضیف می‌دهد. از طرف دیگر انتخابات آمریکا طی چند ماه آینده برگزار می‌شود و اسراییل که فکر می‌کرد به زودی ترامپ دوباره رئیس جمهوری امریکا به دلیل عملکرد ضعیف رئیس جمهوری کنونی، برنده انتخابات خواهد شد، ناگهان بایدن از حضور در انتخابات کناره گیری می‌کند و معاون وی خانم دورگه آسیایی سیاه پوست وی جایگزینش می‌شود.
پس از آن بود که محبوبیت این زن معاون رئیس جمهوری هر روز بیشتر شد تا جایی که ترس بر کابینه تندرو اسراییل غلبه کرد که مبادا وی برنده انتخابات باشد.
اما در ایران همچنان دستگاه دیپلماسی دولت بدون سرپرست بود و نیروهای باقی مانده از دولت قبلی به دنبال حضور در مناصب بالاتر و دادن پاداش‌های میلیونی و میلیاردی به خود و زیردستانشان بودند و از تحولات جهانی غافل ماندند.
آغاز روند اجرای وعده صادق 2
اسراییل به ناگاه فخر جهان اسلام یعنی سیدحسن نصرالله و سردار نیلفروشان را بعد از ترورهای مکرر فرماندهان حزب الله به شهادت رساندند و میدان و دیپلماسی ایران که به تازگی وزیر خارجه کاربلدی را در بلندای دستگاه خود دیده بود، تصمیم گرفت که بعد از پاسخ محکم به این شرارت وارد میدان شود.
مسعود پزشکیان که چند روز قبل از این اقدام به نیویورک رفته بود و در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از صلح و دوستی ملت ایران با تمامی کشورهای جهان (غیر از رژیم صهیونیستی) صحبت کرده بود، ناگهان با خبر ترور رهبر مقاومت در بیروت مواجه شد و مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره انتقام از رژیم صهیونیستی مورد تایید رهبر انقلاب قرار گرفت. وی پس از این اقدام و افزایش تنش در منطقه در برنامه ای از پیش تعیین شده راهی سفر به قطر شد و در پاسخ به خبرنگاری که از درباره ترس برای انجام این سفر پرسیده بود گفت که شهادت بهتر از هر امر دیگری است.
پزشکیان یکی از اهداف خود را تبیین اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان مطرح کرد و گفت که می‌خواهد با تعامل با کشورهای اسلامی دلایل ایران برای اقدام تلافی جویانه را توضیح دهد.
پس از این سفر بود که اعلام شد در صورت حمله دوباره اسراییل به ایران، کشورهای منطقه و مسلمان قول داده اند که اجازه استفاده از حریم هوایی خود را به اسراییل نخواهد داد.
پس از بازگشت به ایران، و بعد از حضور رهبر انقلاب در مصلی تهران جهت اقامه نماز جمعه بعد از 5 سال، به ناگاه خبر رسید که هواپیمای عباس عراقچی وزیر امور خارجه شجاع ایران در فرودگاه رفیق حریری بیروت به زمین نشسته است که باعث شگفتی و تعجب فراوان شد و در محافل رسانه ای گفته شد که این سفر به دستور شخص رئیس جمهوری جهت شکستن حصر هوایی و امدادی لبنان انجام شده است.
وعده صادق 2؛ پیام هماهنگ دیپلماسی و میدان به متجاوزان
به نظر می‌رسد این بار دولت می‌خواهد از هر روش و طریقی که شده با پیغام‌های بسیار به گوش اسراییل و آمریکا برساند که ایران کشوری قدرتمند در منطقه غرب آسیاست و همانگونه که فرمانده کل ارتش اظهار داشته است، هرگونه اقدام ماجراجویانه آن با واکنش قدرتمند ایران مواجه خواهد شد. این بار دیپلماسی و میدان در کنار باید از اشتباهات بعد از وعده صادق 1 درس گرفته و با هماهنگی و تلاش بی‌وقفه نگذارند که اجماعی جهانی برعلیه حق و اقدام مشروع ایران شکل بگیرد تا بتوان از ثمرات و برکات این اقدام، کشور و نظام بهره‌مند شوند.
کد مطلب: 224328
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *