۰
سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۵

به کارگیری اقوام و مذاهب مختلف در دولت چهاردهم امیدبخش است

رییس مجمع نمایندگان اهل سنت در مجلس ششم، گفت: وعده‌ای که آقای پزشکیان درباره به کارگیری نیروهای اهل سنت، اقوام و مذاهب داده بود هرچند که در کابینه وزرا محقق نشد اما انتخاب یکی از معاونان خودش و همچنین معاون وزیر علوم نویدبخش و موجب ایجاد شعف در دل همه ایرانیان است.
به کارگیری اقوام و مذاهب مختلف در دولت چهاردهم امیدبخش است

جلال جلالی‌زاده رییس مجمع نمایندگان اهل سنت در مجلس ششم در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با تعهد انتخاباتی رییس‌جمهور در خصوص حضور اقلیت‌ها در دولت چهاردهم، گفت: وعده‌ای که آقای پزشکیان درباره به کارگیری نیروهای اهل سنت، اقوام و مذاهب داده بود هرچند که در کابینه وزرا محقق نشد اما انتخاب یکی از معاونان رئیس‌جمهور و همچنین معاون وزیر علوم نویدبخش است و موجب ایجاد شعف در دل همه ایرانیان است. من از دیروز با خیلی از دوستان اهل تشیع هم صحبت کردم، واقعا انتخاب‌های صورت گرفته خیلی امیدوارکننده بود. خیلی از دوستان خوشحال بودند به دلیل اینکه آقای پزشکیان بعد از ۴۵ سال اقداماتی برای اهل سنت انجام دادند و گام‌هایی را برداشتند. اگر از همه ایرانیان در مسئولیت‌ها پست‌های مختلف استفاده شود،‌ وحدت به معنای واقعی ایجاد می‌شود. همچنین موجب دلخوشی، شادی و دوری از واگرایی می‌شود. امیدوارم ما به موقعیتی برسیم که دیگر این تبعیض‌ها و اختلافات در کشورمان نباشد.

چرا باید بعد از ۴۵ سال از انتصاب یک بلوچ به عنوان معاون وزیر، خوشحال شویم؟

این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به این سوال که چقدر ضرورت دارد این تبعیض‌ها جای خود را به شایسته‌سالاری دهد و در انتخاب مدیران به این نکته توجه شود، تصریح کرد: این اتفاقات به دلیل بازتاب بی‌عدالتی‌های گذشته بوده است یعنی شما نگاه کنید چرا ما باید بعد از ۴۵ سال از اینکه یک بلوچ به عنوان معاون وزیر منصوب می‌شود، خوشحال شویم، چون متاسفانه تا کانون چنین کاری انجام نشده است. ۴۵ سال است اهل سنت مانند هر ایرانی دیگر در انتخابات‌ها شرکت می‌کنند، رای می‌دهند و در جنگ و دفاع شرکت می‌کنند و در مسائل نظام مشارکت فعالی داشتند. اما متاسفانه به آنها میدان داده نشده‌ است و از توانمندی‌ها و شایستگی‌‌های آن‌ها استفاده نشده است.

وی افزود:‌ به هر صورت حساسیت زیادی در بین همه ایرانیان ایجاد شده است که چرا باید یک پنجم از هموطنان ما در توسعه و اداره کشور مشارکت نداشته باشند. اگر واقعاً آقای پزشکیان بتواند این پایه را محکم کند، اگر این بی‌عدالتی را بردارد، دیگر نیاز نیست اسمی از قوم و مذهب برده شود. هر ایرانی بر اساس شایستگی، توانمندی و استعداد باید بتواند مسئولیت‌هایی را بپذیرد. به نظرم اگر کسانی هنوز به دنبال مسائل قومی و مذهبی هستند به خاطر احساس تبعیض است وگرنه وقتی که طرف بداند یک کرد، یک بلوچ، یک عرب، یک فارس و یک آذری بدون هیچگونه تبعیضی می‌تواند مسئولیتی را بپذیرد یا می‌تواند در نظام و کشور جایگاهی داشته باشد،‌ دیگر اسم بردن از این موارد جایگاهی ندارد. 

 زمانی که شایستگی معیار شود، دیگر نباید نگاه نژادی یا مذهبی داشته باشیم

این استاد دانشگاه عنوان کرد: به نظر من زمانی که شایستگی معیار شود، دیگر نباید نگاه نژادی یا مذهبی داشته باشیم. اما متاسفانه چون تاکنون از اقوام و مذاهب در ایران به طور یکسان استفاده نشده است، نگاه‌ها به این مساله متعصبانه ضدقانون، ضددینی و اخلاقی شده‌ است. به هر صورت فعالان سیاسی و مذهبی دنبال این مسائل هستند،‌ اما اگر انشالله ما به جایگاهی رسیدیم که کشور و توسعه برای‌مان مهم بود و همچنین وحدت و همبستگی و عدالت برای ما اهمیت پیدا کرد،  دیگر کسی به دنبال این مسائل نخواهد رفت.

اگر مردم نگاه غیرمتعصبانه دولت و حکومت را ببینند، دلگرم خواهند شد

جلالی‌زاده در پاسخ به این سوال که به نظر شما در مجموع این انتصابات منجر به ارتقای اعتماد اجتماعی دولت چهاردهم خواهد شد، بیان کرد: خیلی موثر است. در این صورت نگاه حکومت و دولت، نگاه متعصبانه و حذفی نیست. مردم دلگرم‌تر می‌شوند و انسجام بیشتر و تاثیر مستقیم خواهد داشت. یک از دلایل عدم شرکت بخشی از مردم در انتخابات همین بود، وقتی مردم می‌دیدند که رای دادن آن‌ها هیچ تاثیری در وضعیت آن‌ها ندار  و نمی‌تواند تغییری در ذهنیت‌ها ایجاد کند، می‌گفتند چرا در انتخابات شرکت کنیم. این موضوع به یک عارضه منفی تبدیل شده ‌بود.

باید با نگاه مثبت و غیرامنیتی به مردم نگاه کرد تا شاهد وحدت در جامعه باشیم

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت چهاردهم در راستای جبران تبعیض‌ها گذشته باشد، مسائلی که در گذشته بوده است،‌ کنار می‌رود و از نیروهایی که در مناطق مختلف هستند، استفاده خواهد شد. امروز اگر با نگاه مثبت و غیرامنیتی به این نفرات توجه شود، قطعا شاهد فعال شدن جامعه خواهیم بود. همچنین در فعال شدن نیروهای توانمند در جامعه اثر خواهد گذاشت.  قطعا وقتی مردم ببینند، نظام واقعا به همه ایرانیان نگاه یکسانی دارد، مطمئنا شاهد وحدت بیشتر، برادری و برابری و همبستگی بیشتر خواهیم بود.

کد مطلب: 222777
برچسب ها: دولت چهاردهم
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *