۰
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۵

جنگ تجاری ترامپ بجز چین پای اروپا را هم وسط کشید

سیاست‌های تعرفه که ترامپ پیشنهاد کرده است، سیاستمداران اروپایی را نیز به چالش کشاند.
جنگ تجاری ترامپ بجز چین پای اروپا را هم وسط کشید
به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، چهار ماه زمان باقی مانده است اما در بعضی از پایتخت‌های جهان، سیاستمداران مضطرب شده‌اند. دونالد ترامپ وعده داده است تقریبا برروی واردات هر کالایی به آمریکا، تعرفه اعمال خواهد کرد. اما بعضی هم در آمریکا مضطرب شده اند زیرا سیاست تعرفه ممکن است تجارت کالاهای انرژی را زیر و رو کند.

ایسنا نوشت: رویکرد تعرفه‌ای که دونالد ترامپ در مرکز سیاست تجاری خود پیشنهاد کرده است، موضوع جدیدی برای او نیست. وی از همان بار نخستی که به کاخ سفید راه یافت، طرفدار سیاست‌های حمایت‌گرایانه بود و هیچ دلیلی وجود ندارد که انتظار داشت وی به یکباره تغییر موضع دهد. اما این نگرانی وجود دارد که این تعرفه‌ها، باعث برانگیخته شدن جنگ‌های تجاری خواهند شد و صادرات آمریکا به خصوص در حوزه انرژی، آسیب خواهد دید.

کلاید راسل، نویسنده رویترز، به تازگی در مقاله‌ای نوشت: رویکرد تعرفه‌ای به احتمال زیاد بر روی صادرات انرژی آمریکا به چین که هدف اولیه این رویکرد تعرفه‌ای است، به شکل منفی تاثیر خواهد گذاشت. چین ممکن است در واکنش به این تعرفه‌ها، واردات همه نوع کالای انرژی از آمریکا را ممنوع کند.

اما این می‌تواند برای اتحادیه اروپا که واردکننده بزرگ دیگر کالاهای انرژی آمریکا است، خوب باشد و در سناریویی که تحت آن، ترامپ بر روی واردات چینی تعرفه وضع می‌کند و چین با ممنوعیت واردات نفت و گاز آمریکا، تلافی می‌کند، این بلوک، از قیمت‌های پایین‌تر کالاها سود قابل توجهی خواهد برد.

با این حال، اروپا هم در موقعیت خطیری قرار گرفته است زیرا هنگامی که ترامپ از اعمال تعرفه بر واردات همه کالاها صحبت کرد، منظورش واردات اروپایی هم بود زیرا استرس زیادی در بروکسل وجود دارد و سیاستمداران اروپایی در حال طراحی پاسخ اتحادیه اروپا به تغییر در سیاست‌های تجاری آمریکا هستند.

طبق گزارش ماه گذشته روزنامه فایننشیال تایمز، این بلوک سرگرم آماده‌سازی دو سناریو برای سیاست‌های تجاری ترامپ در صورت پیروزی او در انتخابات است. گزینه اول، پیشنهاد یک توافق تجاری به دولت جدید و گزینه دوم، تهدید به تلافی است.

یک مقام ارشد بروکسل به فایننشیال تایمز گفت: باید نشان دهیم که شریکی برای آمریکا هستیم، نه یک مشکل. ما به دنبال قراردادهای تجاری خواهیم بود اما اگر به آن نقطه برسیم، آماده ایم که از خود دفاع کنیم. اسیر ترس نخواهیم شد.

با این حال، این دقیقا ترس است که باعث شده است مقامات در بروکسل به آماده‌سازی خود برای دوره دیگری از ریاست جمهوری ترامپ مشغول شوند، زیرا آنها دور اول ریاست جمهوری او و تعرفه‌هایی که دولت ترامپ بر روی برخی از واردات اروپایی در آن زمان اعمال کرد را به خاطر دارند. در آن زمان، ترامپ، تعرفه‌هایی را بری واردات فولاد و آلومینیوم از اتحادیه اروپا تعیین کرد و اتحادیه اروپا هم با تعرفه‌های واردات بر روی موتورسیکلت و ویسکی آمریکا، تلافی کرد.

این بار هم فرق چندانی نخواهد داشت. اتحادیه اروپا نمی‌تواند تهدید کند که خرید گاز طبیعی مایع یا نفت خام آمریکا را متوقف می‌کند تا در برابر تعرفه‌های احتمالی، به تلافی دست بزند. این اقدام برای چین ممکن است زیرا چین به منابع انرژی دیگری به خصوص روسیه دسترسی دارد. اتحادیه اروپا چنین نیست. اتحادیه اروپا گزینه‌های تلافی‌جویی زیادی در برابر آمریکا به خصوص در زمینه انرژی ندارد. با این حال، تولیدکنندگان انرژی آمریکا هم ممکن است دچار مشکل شوند.

راسل، موقعیت فرضی را پیشنهاد کرده که تحت آن، همه شرکای تجاری آمریکا علیه تعرفه‌های ترامپ، دست به تلافی می‌زنند. در آن صورت، صادرات انرژی آمریکا گران‌تر می‌شود و تولیدکنندگان ناچار می‌شوند برای ماندن در بازی تجارت نفت و گاز جهانی، تخفیف عرضه کنند.

احتمال وقوع چنین سناریویی بسیار اندک است، زیرا همان طور که گفته شد بعضی از بزرگترین خریداران آمریکا، گزینه دیگری ندارند و بنابراین، با تعرفه یا بدون تعرفه، به خرید نفت و گاز آمریکا ادامه خواهند داد.

 

بر اساس گزارش اویل پرایس، این وضعیت برای اتحادیه اروپا و ژاپن صدق می‌کند که از تحریم‌های گروه هفت علیه روسیه حمایت کرده و واردات کالاهای انرژی روسیه را به شدت کاهش داده اند. بعلاوه، روی گردانی کشورهایی مانند چین از کالاهای آمریکایی، قیمت نفت و گاز آمریکا را تحت فشار کاهشی قرار می‌دهد و آنها را حتی با تعرفه، مطلوبتر می‌سازد. برای این که دید چه اتفاقی می‌افتد باید تا نوامبر، دست نگه داشت و صبر کرد.

کد مطلب: 220738
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *