۰
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۷
«مردم سالاری» بررسی می‌کند:

لزوم بازتعریف گفتمان امنیتی جمهوری اسلامی

ترور اسماعیل هنیه در تهران، در ذهن‌ها یادآور ترورهای دهه 60 شد، زمانیکه رهبران انقلاب اسلامی یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند و مهمترین آنها نفوذی مهمی در دستگاه دولتی به نام کشمیری بود که حتی تصور می‌شد در حادثه بمب گذاری کشته شده است اما بعدها در آن سوی مرزها شناسایی شد که با خیال راحت در حال خوشگذرانی و گذران زندگی است.
لزوم بازتعریف گفتمان امنیتی جمهوری اسلامی
گروه سیاسی- رحمان زین الدین: ترور اسماعیل هنیه در تهران، در ذهن‌ها یادآور ترورهای دهه 60 شد، زمانیکه رهبران انقلاب اسلامی یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند و مهمترین آنها نفوذی مهمی در دستگاه دولتی به نام کشمیری بود که حتی تصور می‌شد در حادثه بمب گذاری کشته شده است اما بعدها در آن سوی مرزها شناسایی شد که با خیال راحت در حال خوشگذرانی و گذران زندگی است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،حال این روزها صحبت از نفوذ عوامل خارجی در سیستم‌های امنیتی داخلی بخصوص دستگاه‌های اطلاعاتی است. از زمان داستان تورقوزآباد و ربایش اسناد هسته ای، شهادت سردار رشید حاج قاسم سلیمانی و دانشمندان هسته ای بخصوص شهید فخری زاده هر روز بیشتر در این زمینه صحبت شد و به تمامی ارگان‌های اطلاعاتی بیشتر نهیب زده شده که خطر نفوذ بسیار نزدیک است.
با اینکه نهادهای امنیتی اقدامات بسیار موثری در خنثی سازی اقدامات دستگاه‌های امنیتی امریکایی از جمله CIA، MI6 و تقریبا فعالیت این دستگاه‌ها در ایران زمینگیر شده است، اما اسراییل به دلیل اینکه ایران را دشمن شماره یک خود می‌داند همچنان برای نفوذ به دستگاه‌های اطلاعاتی از راه و روش‌های مختلف استفاده می‌کند تا بتواند به خواسته‌های خود برسد.
چند روز قبل اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهوری به تهران سفر کرده بود، بامداد چهارشنبه درحالیکه در حال تلاوت قرآن بوده و می‌خواسته صبح فردا به تلافی سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا، در مجلس ترکیه سخنرانی کند، به شهادت می‌رسد.
بیانیه شماره 3 سپاه پاسداران
اما سپاه پاسداران در بیانیه شماره 3 خود در این زمینه می‌گوید: بدنبال اقدام تروریستی رژیم جنایتکارانه صهیونیستی که منجر به شهادت شهید والامقام دکتر اسماعیل هنیه رئیس مجاهد و شجاع دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی(حماس) و همراه ایشان گردید، به اطلاع عموم ملت ایران می‌رساند؛
۱. این اقدام با طراحی و اجرای رژیم صهیونیستی و حمایت دولت جنایتکار آمریکا انجام شده است.
۲. با توجه به تحقیقات و بررسی‌های بعمل آمده، این عملیات تروریستی با شلیک پرتابه کوتاه برد با سر جنگی حدود ۷ کیلوگرمی، همراه با انفجار شدید، از خارج محدوده استقراری اقامت میهمانان صورت گرفته است.
در پایان تاکید می‌شود خونخواهی «شهید اسماعیل هنیه» قطعی و رژیم ماجراجو و تروریست صهیونی پاسخ این جنایت را که «مجازات سخت» است در زمان، مکان و کیفیت مقتضی، قاطعانه دریافت خواهد کرد.
البته این بیانیه سپاه نافی احتمال وجود نفوذی‌ها در دستگاه‌های اطلاعاتی کشورنیست.
اظهارات مقامات رسمی کشور
به شکلی که حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس در گفت‌وگویی تاکید می‌کند که «نمی‌توان وجود عوامل نفوذی در ترور شهید هنیه را رد کرد.» همچنین حجت‌الاسلام دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز در خطبه‌های نماز جمعه این شهر خاطرنشان کرد که «دشمن در ترور اسماعیل هنیه از عامل نفوذ استفاده کرده است.»
یکی از مواردی که باعث می‌شود درباره دشمن آدرس غلط داده شود، عوامل پوششی در این زمینه هستند، که به دنبال جنگ روانی بوده و می‌خواهند فضا را برای اینکه اصل موضوع دیده نشود، غبار آلود کنند که از آن جمله می‌توان به گزارش‌های روزنامه نیویورک تایمز اشاره کرد یا درباره توییتی که گفته شده بود ایران از اسراییل خواسته که سیدحسن نصرالله را ترور نکنند و به جای آن اسماعیل هنیه کشته شود!
احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران، اظهار داشت: روز چهارشنبه یعنی ساعاتی پس از شهادت مرحوم اسماعیل هنیه در خاک تهران، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تشکیل جلسه داد که در آن جلسه، سناریوهای مختلفی درباره نحوه وقوع این حادثه با حضور نمایندگان مجلس و مقامات برخی دستگاه‌های ذی‌ربط بررسی شد.
وی افزود: در این جلسه با بررسی‌هایی که انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که احتمال کار گذاشته شدن بمب مغناطیسی در محل اقامت شهید هنیه براساس آنچه برخی رسانه‌های خارجی ادعا کرده‌اند، اندک است و بعید به نظر می‌رسد که چنین اتفاقی رخ داده باشد. اما دو سناریوی محتمل‌تر درباره این جنایت، یکی این است که اسرائیلی‌ها با استفاده از یک ریزپرنده و از محل ایستگاه شماره ۲ توچال، محل مورد نظر را مورد اصابت قرار داده‌اند و سناریوی دوم این است که ریزپرنده‌ای در کار نبوده است، بلکه عده‌ای عوامل نفوذی در داخل ایران در حوالی همان ایستگاه شماره ۲ توچال مستقر شده‌اند و با سلاحی شبیه موشک، محل اقامت شهید هنیه را زده‌اند.
بخشایش اردستانی در پاسخ به این سوال که آیا مشخص شده است که چطور محل اقامت اسماعیل هنیه لو رفته و به اطلاع دشمنان رسیده است، توضیح داد: متاسفانه در نظام امنیتی - اطلاعاتی کشورمان شکاف‌ها و آلودگی‌هایی وجود دارد و این آلودگی‌ها محصول امسال و پارسال نیست، بلکه شاید در طول ۷ تا ۸ سال گذشته ایجاد شده است و به نظر می‌رسد که مهمترین علت آن هم، موازی‌کاری‌هایی است که در حوزه اطلاعاتی کشورمان انجام می‌شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: وقتی موازی‌کاری در داخل یک نهاد انجام شود، نتیجه آن می‌تواند رقابت و پویایی باشد، ولی وقتی دو یا چند نهاد مختلف باهم موازی‌کاری داشته باشند، نوعی رقابت مخرب ایجاد می‌شود که خلأها و شکاف‌هایی را ایجاد می‌کند و معمولا دشمن از این شکاف‌ها به نفع خود سوءاستفاده می‌کند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: دوقطبی‌های سیاسی موجود در کشور بخصوص با توجه به این مساله که برخی افراد، نظام جمهوری اسلامی را دوست ندارند، باعث شده است که دشمن بتواند از بین ایرانیان به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه، افرادی را استخدام کند و مجموع این عوامل باعث می‌شود که مساله «نفوذ» شکل بگیرد. البته این جنگ اطلاعاتی است که میان ایران و رژیم صهیونیستی در جریان بوده و امروز که ایران در این نقطه ایستاده است به اذعان خود مقامات اسراییلی ضربات مهلکی را بر پیکره این رژیم وارد کرده است اما نباید داستان «الی کوهن» وزیر دفاع سوریه را از یاد ببریم.
به نظر می‌رسد یکی از مهمترین اقدامات پیش روی دولت چهاردهم و مسعود پزشکیان، بازسازی و نوسازی گفتمان امنیتی در کشور باشد.
کد مطلب: 220699
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *