۰
سه شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۰

مهم‌ترین توصیه‌ها برای سلامت سیستم گوارش

متخصصان می‌گویند نزدیک به ۷۰ درصد سلول‌های ایمنی بدن در سیستم گوارشی زندگی می‌کنند و در ارتباط دائم با سیستم ایمنی بدن ما هستند.
مهم‌ترین توصیه‌ها برای سلامت سیستم گوارش
به گزارش مردم سالاری آنلاین، متخصصان اضافه می‌کنند: به همین دلیل کسانی که سیستم گوارش سالم‌تری دارند، سیستم ایمنی مقاوم‌تری هم دارند.

ایسنا در خبری نوشت:به دنبال پروژه مطالعه سیستم گوارش که در سال ۲۰۱۸ در ایالات‌متحده انجام شد، متخصصان توصیه‌های جدیدی را به مردم آغاز کردند ازجمله مصرف حداقل ۳۰ نوع گیاه در طول هفته و تاکید داشتند این کار به تنوع میکروبیوم سیستم گوارش کمک می‌کند.

منظور از گیاه فقط میوه و سبزیجات نیست بلکه دانه‌ها و آجیل‌ها در این گروه قرار می‌گیرند.

متخصصان پیشنهاد می‌کنند در دستور پخت غذاها بعضی مواد اولیه را تغییر داده و از سوپرمارکت‌ها مغزها، میوه‌ها و سبزیجاتی تهیه شود که موجب تنوع مصرف گیاهان و مواد غیرگوشتی در رژیم و برنامه های غذایی افراد شود به عنوان مثال می‌توان به‌جای اینکه مایع ماکارونی را فقط با گوشت درست کنید، جای آن را با عدس که فیبر زیادی دارد، عوض کرد.

بر اساس توصیه سازمان سلامت ملی انگلیس، رژیم غذایی که فیبر بالاتری داشته باشد، احساس سیری بیشتری در افراد ایجاد می‌کند، به هضم غذا کمک می‌کند و مانع یبوست می‌شود. این سازمان توصیه می‌کند افراد بزرگسال روزانه باید حداقل ۳۰ گرم فیبر در رژیم روزانه خود دریافت کنند.

انتخاب نان‌های سبوس‌دار و کمتر تصفیه‌ شده به‌جای نان سفید، استفاده از برنج قهوه‌ای و پاستای سبوس‌دار هم می‌تواند میزان فیبر دریافتی بدن شما را بالا ببرد. منابع دیگر فیبر شامل سیب‌زمینی با پوست (مانند سیب‌زمینی پخته‌شده باپوست در فر) و همین‌طور حبوباتی مانند لوبیا، عدس و نخود است که می‌توان آن‌ها را به خورشت‌ها، خوراک‌ها و سالادها اضافه کرد.

غذاهای پروبیوتیک (که دارای انواع خاصی از فیبر و کربوهیدرات هستند) نشان داده‌اند که می‌توانند به رشد باکتری‌های مفید سیستم گوارش کمک کنند. نمونه‌هایی از این مواد غذایی عبارتند از: موز، پیاز، پیازچه، سیر، کلم، تره‌فرنگی، جوی دو سر، مارچوبه، شلیل، بلوبری و گریپ‌فروت.

به گزارش بی بی سی، دکتر «هنیشا خمانی»، متخصص گوارش از پاکستان می‌گوید یک رژیم متعادل و پر از مواد مغذی در دوران ۲۰ سالگی برای سلامت طولانی مدت در ادامه زندگی بسیار اهمیت دارد. او می‌گوید: تصمیم‌هایی که در مورد رژیم غذایی و انتخاب مواد خوراکی در سنین حساس زندگی گرفته می‌شود می‌تواند بر ابتلا به بیماری‌های مزمن، وضعیت سلامت روانی و قدرت یادگیری و وضعیت کلی سلامت فیزیکی بدن در دهه‌های آینده زندگی فرد تأثیر داشته باشد.

به گفته متخصصان، غذاهای فوق فرآوری شده، الکل و سیگار برای سیستم گوارش مضر هستند. غذاهای بسیار فرآوری شده دارای موادی هستند که باکتری‌های خوب داخل سیستم گوارش را از بین می‌برند و باکتری‌های بد را افزایش می‌دهند.

بسته به اینکه در کجای جهان زندگی می‌کنید، شاید لازم باشد از غذاهای غیربهداشتی فروشنده‌های خیابانی دوری‌ کنید و میوه‌ها و سبزی‌ها را برای از بین بردن ویروس‌های خطرناک به‌خوبی بشورید.

استرس هم می‌تواند بر سلامت سیستم گوارش ما تأثیر بگذارد و باعث رفلکس اسید معده شود و احتمال زخم را بالا ببرد. افرادی که استرس بیشتری دارند، معمولاً تنوع کمتری در میکروبیوم دستگاه گوارش خود دارند.

کد مطلب: 219689
برچسب ها: دستگاه گوارش
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *