ایسنا در خبری نوشت:اما محموله وارداتی که روز شنبه (ششم اردیبهشت) در بندر شهید رجایی دچار انفجار و حریق شده، شماره کوتاژ و اظهارنامهای مبنی بر اینکه به گمرک اظهار شده باشد را ندارد.
قانون در مورد محمولههای ورودی منطقه ویژه اقتصادی بند شهید رجایی چه میگوید؟
گفتنی است؛ طبق ماده ۱۸ قانون امور گمرکی، شرکتهای حمل و نقل موظفند هنگام ورود وسیله نقلیه به قلمرو گمرکی، دو نسخه اظهارنامه اجمالی تنظیم و به هر یک از آنها نسخهای از فهرست کل بار و در صورت نیاز، بارنامههای (راهنامه های) هر ردیف از فهرست کل بار را ضمیمه و به گمرک و مرجع تحویل گیرنده کالا تسلیم کنند و در صورت خالی بودن وسیله نقلیه، اظهارنامه اجمالی با تصریح بر خالی بودن تسلیم کنند. اظهارنامه اجمالی باید به زبان فارسی و طبق نمونه ای که گمرک ایران با هماهنگی مراجع تحویل گیرنده تهیه میکند، بدون حک و اصلاح و قلم خوردگی تنظیم شود.
همچنین طبق تبصره۱ این ماده ، مسئولیت شرکتهای حمل و نقل به هنگام تنظیم و تسلیم اظهارنامه اجمالی از نظر محتویات بستههای آکبند محدود به مندرجات بارنامه های مربوطه است. بارگُنج های (کانتینرهای) بارگیری و مهر و موم شده از طرف فرستنده کالا در حکم بسته آکبند تلقی میشود و طبق تبصره ۲ ماده ۱۸ امور گمرکی، مقررات این ماده شامل کالاهای ورودی از مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی به قلمرو گمرکی نمیشود.
لازم به ذکر است؛ طی دو روز اخیر عملیات اطفای حریق در بندر شهید رجایی انجام شده و اکنون لگهگیری آتشسوزی در بندر در حال انجام است.
اکنون با توجه به پایان اطفاء حریق، انجام تمامی تشریفات گمرکی در بندر شهید رجایی به مدار برگشته و تجارت به روال عادی برگشته و همه رویههای گمرکی نیز اعم از صادارت، واردات و ترانزیت در بندر شهید رجایی برقرار شده است.
ارسال محمولههای صادراتی نیز از دیگر گمرکات کشور به مقصد گمرک شهید رجایی از امروز از سر گرفته شده و محمولههای ارسالی به بندر پذیرش میشوند.