۰
جمعه ۲۲ تير ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۰
درخواست‌ها برای کناره‌گیری رئیس جمهوری آمریکا جدی شده است

فشار آشکار و پنهان دموکرات‌ها علیه بایدن

زوال عقلی و جسمی رئیس جمهوری آمریکا به یک دردسر بزرگ در واشنگتن تبدیل شده است. ظرف یکسال گذشته اگرچه وضعیت جسمی «جو بایدن» محل مناقشه بود اما پس از شکست در مناظره با « دونالدترامپ» داستان رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته است.
فشار آشکار و پنهان دموکرات‌ها علیه بایدن
گروه بین‌الملل - علی ودایع: زوال عقلی و جسمی رئیس جمهوری آمریکا به یک دردسر بزرگ در واشنگتن تبدیل شده است. ظرف یکسال گذشته اگرچه وضعیت جسمی «جو بایدن» محل مناقشه بود اما پس از شکست در مناظره با « دونالدترامپ» داستان رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،مدت‌هاست که پچ پچ‌های درگوشی درباره ناتوانی بایدن میان اعضای رده بالای حزب دموکرات وجود دارد.همه چالش‌های بایدن معطوف به سن او نیست؛ ناکامی راهبردهای شخص رئیس جمهوری آمریکا هم مساله است اما اردوگاه الاغ‌ها در تقابل با اردوگاه فیل‌ها به این مسئله اشاره نمی‌کند.
فعلا دموکرات‌ها با لبخند و روی خوش به دنبال متقاعد کردن بایدن هستند اما داستان ممکن است به یک جنگ داخلی ، شورش یا حتی کودتا منجر شود. «جورج کلونی» ضمن تاکید بر وفاداری مادام العمر خود به حزب دموکرات و شایستگی‌های بایدن در طول عمر سیاسی اش در نیویورک تایمز نوشت: « از بایدن محبوب می‌خواهم به تشدید نگرانی‌ها از بازگشت کابوس ترامپ به کاخ سفید، ازعرصه رقابت‌های انتخاباتی کنار بکشد؛ چون توان شکست دادن ترامپ را در انتخابات نوامبر 2024 نخواهد داشت.»
کلونی که نقش محوری در تامین هزنیه‌های انتخاباتی باراک اوباما در سال 2012، هیلاری کلینتون در سال 2016، جو بایدن در سال 2020 داشته است؛ در ادامه می‌نویسد : « به شخصیت و اخلاق بایدن ایمان و بارو دارم و معتقدم در 4 سال گذشته، او در بسیاری از نبردهایی که با آن روبرو بوده پیروز شده است.اما تنها نبردی که او نمی‌تواند پیروز شود، مبارزه با زمان است. هیچ کدام از ما نمی‌توانیم. گفتنش ویرانگر است، اما جو بایدنی که من 3 هفته پیش در جمع آوری کمک مالی با او همراه بودم، همان بایدن سال 2010 نبود. او حتی جو بایدن سال 2020 هم نبود. همان مردی که همه ما در مناظره شاهد آن بودیم.»
چهره هنری دموکرات‌ها صراحتا اذعان می‌کند که مقامات ارشد حزب ، سناتورها ، نمایندگان و فرمانداران این اردوگاه همواره نگران گاف‌های بزرگ و کوچک بایدن هستند و این می‌تواند زمینه ساز فاجعه آمیزترین شکست آنها مقابل جمهوری خواهان شود.
پولیتیکو در گزارشی فاش کرد که اوباما از مقاله انتقادی سنگین نیویورک تایمز و کلونی علیه بایدن حمایت کرده است. در گزارش پولیتیکو آمده است: «با آنکه اوباما به کلونی درباره حرف‌هایی که در آن مقاله زده مشورت نداد و یا او را به نوشتن این مقاله تشویق نکرد اما مخالفتی هم با آن نداشت.»
شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی پا را یک گام فراتر گذاشت و گفت که اوباما در پشت‌ پرده در حال هدایت تلاش‌ها در میان دموکرات‌ها برای مجاب کردن بایدن به کناره‌گیری است.
افزایش درخواست‌های کناره گیری
حداقل 50 مقام ارشد حزب تلویحا گفته‌اند که باید کاندیدایی جوان تا کنگره شیکاگو انتخاب شود. «پیتر ولش» سناتور دموکرات ایالت ورمونت روز پنج شنبه با درخواست از بایدن برای کناره‌گیری از انتخابات ۲۰۲۴، نخستین سناتوری شد که این کار را انجام داد. پیشتر، «پت رایان» از نیویورک و «ارل بلومناور» از اورگان، به ترتیب هشتمین و نهمین عضو دموکرات مجلس نمایندگان شدند که علناً از بایدن خواستند کناره‌گیری کند.
پاسخ سرد «نانسی پلوسی» رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا به شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی مبنی بر اینکه «به خود رئیس جمهوری بستگی دارد که تصمیم بگیرد در رقابت باقی بماند یا خیر»، بر ابهامات پیرامون نامزدی بایدن و افزایش فشارها علیه او افزوده است.
«حکیم جفریس» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا (دموکرات‌ها) هم مهره ای تاثیرگذار در اردوگاه الاغ‌ها محسوب می‌شود. اگر او به حمایت از بایدن ادامه دهد؛ می‌تواند شورش علیه بایدن را مهار کند. اگر او به بایدن بگوید که حمایت از بین رفته است، از هر نظرسنجی یا ایمیلی برای جمع آوری کمک‌های مالی کارزار انتخاباتی بایدن تاثیر گذار تر خواهد بود. نظرسنجی‌ها همه علیه رئیس جمهوری سالخورده آمریکا است.
حامیان و منتقدان رئیس جمهوری آمریکا در حزب دموکرات از سکوت برخی اعضای دیگر خشمگین هستند.جفریس در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا زمان آن رسیده است که جو بایدن از رقابت‌های ریاست جمهوری ۲۰۲۴ کناره گیری کند، مستقیماً پاسخی نداد اما اذعان کرد که چانه زنی‌های سختی پشت درهای بسته در جریان است. حکیم جفریس، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان در جلسات این هفته خود از جمله صبح امروز چهارشنبه به دموکرات‌ها گفته است که قصد دارد نگرانی‌های آنها را به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا منتقل کند. این اظهارات جفریس نشان دهنده عدم اعتماد دموکرات‌های مجلس نمایندگان به بایدن است.
گاف در نشست ناتو
نکته دردناک برای رئیس جمهوری آمریکا در کشنده ترین شرایط بازهم سوتی داده است. بایدن درحالی که در جمع رهبران ناتو صحبت می‌کرد، گفت: «اکنون می‌خواهم میکروفون را به رئیس جمهور اوکراین تحویل دهم که اراده و شجاعت زیادی دارد. خانم‌ها و آقایان، این شما و این هم رئیس جمهوری پوتین.» رئیس جمهوری آمریکا بلافاصله تلاش کرد گاف خود را تصحیح کند اما چشم‌های بهت زده او را نگاه می‌کرد. این گاف بلافاصله در صدر خبرهای مرتبط با ایالات متحده قرار گرفت تا جایی که حتی نشست سران ناتو هم تحت الشعاع قرار گرفت. بایدن همچنین بامداد جمعه در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا «کامالا هریس» معاونش را جایگزین خودش خواهد کرد به اشتباه معاونش هریس را ترامپ خواند. او در پاسخ به این سوال گفت: «ببینید، اگر فکر نمی‌کردم او واجد شرایط باشد، من معاون رئیس‌جمهور ترامپ را به عنوان معاون رئیس‌جمهور انتخاب نمی‌کردم».
نتایج نظرسنجی مشترک روزنامه واشنگتن پست، شبکه خبری ای بی سی نیوز و موسسه افکارسنجی ایپسوس نشان می‌دهد که اکثر دموکرات‌ها معتقدند با توجه به نحوه عملکرد رئیس جمهوری آمریکا در مناظره اخیر با دونالد ترامپ، وی باید از رقابت‌های انتخاباتی کنار بکشد.
واشنگتن پست نوشت که به نظر می‌رسد پس از مناظره اخیر نگرانی‌ها در مورد سن و آمادگی بایدن برای ریاست جمهوری افزایش یافته است. نسبت آمریکایی‌هایی که معتقدند بایدن از ترامپ تیرهوش تر است، از ۲۳ درصد در آوریل به ۱۴ درصد کاهش یافته است. نسبت پاسخ دهندگانی که بایدن را از لحاظ جسمی آماده تر از ترامپ می‌دانند نیز از ۲۰ درصد به ۱۳ درصد کاهش یافته است.
قوانین برای کناره گیری بایدن
قوانین حزبی جایگزین کردن نامزدها بدون رضایت آنها را تقریباً غیرممکن می‌کند. از طرف دیگر، انجام چنین اقدامی به معنی آن است که اعضای حزب بر اساس توافقات داخلی خودشان نتایج انتخابات مقدماتی را نادیده گرفته‌اند. بایدن در انتخابات مرحله مقدماتی ۹۹ درصد از آرای وکلای انتخاباتی را به خود اختصاص داد.
منشور کمیته ملی حزب دموکرات برای شرایطی که نامزد حزب قادر به ادامه رقابت نباشد یا تصمیم به انصراف دهد احتمالاتی را در نظر گرفته است.
تنها حالت عملی که دموکرات‌ها بتوانند یک نامزد جدید معرفی کنند این است که جو بایدن قبل از برگزاری جلسه مجمع ملی حزب دموکرات در ماه آگوست تصمیم به انصراف بگیرد.چنانچه بایدن تصمیم به انصراف بگیرد تصاحب جایگاه او برای هر کدام از اعضای حزب دموکرات امکان‌پذیر خواهد بود چرا که این حزب هیچ مکانیسمی برای تعیین جانشین نامزد انصرافی در نظر نگرفته است.
برای اینکه فردی بتواند به عنوان نامزد حزب معرفی شود بایستی از میان ۴۰۰۰ وکیل انتخاباتی متعهد رأی اکثریت آنها را به دست بیاورد. بایدن رأی ۳۹۰۰ وکیل انتخاباتی متعهد را به دست آورده است.
وکلای انتخاباتی اعضای حزب هستند که بر اساس جمعیت ایالت‌ها در آنها منصوب می‌شوند. آنها متعهد می‌شوند که بر مبنای نتایج مرحله مقدماتی در جلسه مجمع ملی حزب دموکرات به نامزدی که آرای هر ایالت را به دست آورده رأی بدهند.
بمب ساعتی در جیب بایدن است که هرلحظه ممکن است منفجر شود.در میان رایزنی‌ها چهره‌های زیادی برای جانشینی اسب‌هایشان را زین کرده اند.فعلا حرف «کامالا هریس» داغ تر از همه است اما او چهره ای کاریزما برای شکست ترامپ نیست. «هیلاری کلینتون» هم گزینه جذابی برای دموکرات‌هاست اما بر اساس نظرسنجی رویترز و ایپسوس، «میشل اوباما» بانوی اول سابق کاخ سفید، تنها نامزد جایگزین ریاست جمهوری برای دموکرات‌ها بجای بایدن است که می‌تواند ترامپ نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری را در سوم نوامبر (۱۵ آبان) را شکست دهد.
کد مطلب: 219491
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *