۰
سه شنبه ۹ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۲۵

راهنمای ثبت علامت تجاری در ایران

ثبت علامت تجاری برای کسب و کارهای بزرگ و تولیدکنندگان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا نام تجاری به راحتی در ذهن مخاطب حفظ می شود.
بنابراین صاحبان کسب و کارهای مختلف می توانند با کمک آن خود را معرفی نموده و در ذهن مخاطب جای دهند. 
شاید در ظاهر این کار اهمیت خاصی نداشته باشد.
اما در بازار کسب و کار ثابت شده است که، وجود نام و علامت تجاری می تواند به طور مستقیم در افزایش مشتریان و محبوبیت کار مورد نظر نسبت به سایر رقبا موثر باشد.
هنگام ثبت برند تجاری توجه داشته باشید که این علامت معرف محصولات و یا خدمات شما می باشد.
بنابراین بهتر است با توجه به ویژگی های منحصر به فرد محصولات و خدمات خود نام تجاری کسب و کارتان را انتخاب نمایید.
در ادامه شما را با هر آنچه نیاز است در رابطه با ثبت علامت تجاری در ایران بدانید، به طور کامل آشنا می کنیم. 
اهمیت ثبت علامت تجاری در ایران
فراموش نکنید که داشتن یک نام تجاری به کسب و کار شما هویت می بخشد و می تواند معرف شما در بازارهای داخلی و خارجی باشد.
به همین دلیل است که ثبت برند امروزه در ایران جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است.
قطعا برندهای معتبر و معروفی را می شناسید، که با اطمینان خاطر و بدون نیاز به تحقیق از آن ها خرید خواهید کرد.
این موضوع نشان دهنده جایگاه و ارزشمندی کسب و کار مورد نظر در میان مردم است.
به طور کلی ثبت برند تجاری موجب می شود تا مشتریان خطر و ریسک کمتری نسبت به محصولات شما احساس نمایند و با اطمینان بیشتری محصولات شما را خریداری نمایند.
مراحل ثبت علامت تجاری
  • انتخاب نام
اولین قدم برای ثبت علامت تجاری انتخاب نام و علامتی مناسب است.
 اگر می خواهید برند منحصر به فرد خود را ثبت نمایید، بهتر است به ویژگی های محصول، تفاوت آن ها با محصولات رقیب و ... توجه داشته باشید.
نام و برند انتخاب شده توسط شما نباید قبلا توسط کسب و کار دیگری ثبت شده باشد.
همچنین نباید از نام هایی استفاده نمایید که از چارچوب استانداردها خارج است و قابلیت ثبت ندارد.
  • استعلام نام
همانطور که گفته شد برند انتخاب شده توسط شما نباید قبلا توسط کسب و کار دیگری ثبت شده باشد.
به همین دلیل پس از انتخاب برند مورد نظرتان باید استعلام آن را بگیرید، تا از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
بهتر است نامی را انتخاب نمایید که کاملا منحصر به فرد باشد و شبیه به نام دیگر برندهای موجود در بازار نباشد.
در این صورت برند شما می تواند نقش پررنگ تری در ذهن مخاطب داشته باشد.
زمانی که از تکراری نبودن و عدم ثبت علامت تجاری مورد نظرتان توسط کسب و کار دیگر مطمئن شدید، می توانید برای ثبت آن اقدام نمایید.
  • تکمیل مدارک
پیش از آنکه برای ثبت علامت تجاری اقدام کنید، بهتر است تمامی مدارک مورد نیاز ثبت برند را تکمیل نمایید.
پس از آن باید مدارک تکمیل شده را در سایت رسمی اداره مالکیت بارگذاری نمایید.
در صورتی که این مدارک مورد تایید قرار گرفتند، می توانید نسخه اصلی آن ها را به اداره ثبت تحویل دهید.
  • ثبت اظهارنامه
پس از تکمیل نمودن مدارک و ثبت آن ها توسط سایت و تایید آن ها، می توانید برگه تایید را به اداره مالکیت تحویل دهید.
سپس باید مدارک هویتی، جواز فعالیت کسب و کارتان، کارت بازرگانی و نمونه ای از برند خود را به همراه نام آن را در سایت بارگذاری نمایید.
مدارک و درخواست شما سه بار مورد بررسی کارشناس قرار می گیرد و در نهایت پیام تایید درخواست برای شما ارسال خواهد شد.
زمان مورد نظر برای بررسی درخواست توسط کارشناس حدود 10 تا 30 روز است.
  • پرداخت هزینه های اظهارنامه
در ادامه نیاز است تا تمامی هزینه های مرتبط با ثبت اظهارنامه را به طور کامل پرداخت نمایید.
تا درخواست شما ثبت و روند ارزیابی و بررسی آن شروع شود.
پس از آن اطلاعات کاربری به شما داده می شود که با کمک آن می توانید مجدد وارد سامانه شوید.
تا در جریان روند پیشرفت پرونده و الزامات مراجعه بعدی قرار بگیرید.
  • آگهی کردن درخواست در روزنامه رسمی
در ادامه باید برای تقاضای ثبت علامت تجاری کسب و کار خود را در یکی از روزنامه های رسمی کشور آگهی نمایید.
 این آگهی باید حداقل 10 و حداکثر 15 روز در روزنامه آگهی شوید.
 البته آگهی درخواست شما پس از پرداخت هزینه آن چاپ می شود.
 
 
 
 
 
 
  • مراجعه نمودن به اداره مالکیت
پس از آن اگر کسی نسبت به درخواست ثبت علامت تجاری شما معترض نشود، درخواست شما تایید خواهد شد.
سپس باید حضوری به اداره مالکیت مراجعه نمایید.
تا تمامی مراحل و نیازهای پرونده خود را به صورت فیزیکی تکمیل نمایید و اصل و کپی مدارک خود را تحویل دهید.
  • پرداخت هزینه های ثبت برند
در صورتی که مانعی برای ثبت علامت تجاری مورد نظر شما وجود نداشته باشد، اجازه ثبت برند به شما داده می شود.
در این مرحله باید هزینه های ثبت برند ( حق الثبت) را پرداخت کنید.
  • پرداخت نمودن هزینه آگهی دوم
در ادامه باید برای بار دوم تایید ثبت علامت تجاری و موسسه ای که قرار است آن را راه اندازی نماید را آگهی کنید.
  • تحویل برند
در صورتی که مجدد هیچ اعتراضی ثبت نشد، می توانید گواهی برند مورد نظر خود را برای 10 سال دریافت نمایید.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت علامت تجاری
  • اشخاص حقیقی:
  1. شناسنامه و کپی برابر اصل آن
    کارت ملی و کپی برابر اصل آن
    کارت بازرگانی و کپی برابر اصل آن
    مجوز فعالیت و کپی برابر اصل آن
    تلفن ثابت و همراه، کدپستی، آدرس، آدرس الکترونیکی
  • اشخاص حقوقی:
  1. شناسنامه و کپی برابر اصل آن ( مدیران، شرکا و سهامدارانی که حق امضا دارند)
    کارت ملی و کپی برابر اصل آن (مدیران، شرکا و سهامدارانی که حق امضا دارند)
    کپی برابر اصل مجوز فعالیت
    کپی برابر اصل کارت بازرگانی شرکت
    کپی روزنامه ای که ثبت شرکت را در آن آگهی نموده اید
    کپی روزنامه ای که آخرین تغییرات شرکت در آن ثبت شده است.
    آدرس، تلفن ثابت و همراه (افرادی که حق امضا دارند)، آدرس الکترونیکی و کد پستی
برندهایی که نمی توان در ایران ثبت نمود
  • ثبت علامت تجاری که در آن علامت های رسمی کشور مورد استفاده قرار گرفته است، ممنوع می باشد.
    مانند هلال احمر
    برندهایی که قبلا ثبت شده اند و در استعلام توصیه می شود از آن ها استفاده نکنید.
    علامت هایی که از چارچوب عرف و قانون ایران خارج است.
    برندی که با عفت عمومی و نظم کشور در تضاد است.
    برندهایی که منسوب به دولت باشند.
    برندهایی که به صورت عمومی تعریف شده اند.
    مانند چوب، فلز
امیدوارم توانسته باشم با زبانی ساده تمامی موارد حوزه ثبت برند و علامت تجاری در تهران و دیگر نقاط ایران را به اختصار برایتان بازگو نمایم در صورت داشتن هرگونه سوال لطفا با کارشناسان تماس بگیرید .
ثبت ونک همواره در امور ثبتی به عنوان پیشرو در خدمت شماست.
برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید : 02187790
www.vanak.org
www.vanak.ir
www.nikregister.com
مشاوره رایگان : 02187790
کد مطلب: 162076
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *