حجت الاسلام روحالله حسینیان در گفت و گو با فارس، با اشاره به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اصل ۱۱۵ قانون اساسی موارد، شرایط و خصوصیاتی که یک رئیس جمهور باید داشته باشد را بیان کرده و از نظر بنده اصلاح موارد قانون انتخابات ریاست جمهوری مخالف نص صریح این اصل است و بنده با این طرح مخالفم.
* مجلس حق تفسیر قانون اساسی را ندارد
وی با بیان اینکه عدهای مدعی تبیین مصادیق هستند افزود: ممکن است عدهای از نمایندگان بگویند که ما مصادیق را تبیین و تفسیر میکنیم در حالی که تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است، بنابراین در این مورد مجلس حق قانونگذاری ندارد.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه برخی شرایط در این طرح نه مصداق است نه تفسیر خاطرنشان کرد: در اصل ۱۱۵ قانون اساسی هیچ یک از موارد شرط سنی و مدرک تحصیلی کاندیدای ریاست جمهوری نیامده است بنابراین اصلاح این قانون به منزله ایجاد حصر در قانون است.
* طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا را وامدار عده خاص میکند
وی با بیان اینکه بنده به لحاظ ماهوی هم با این طرح مخالفم تصریح کرد: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به گونه ای طراحی شده که کاندیدا را قبل از ورود به دفتر ریاست جمهوری، وام دار عدهای خاص میکند، چرا که این افراد باید او را تایید کنند و قطعا در بده و بستانهای بعدی رئیس جمهور باید از کسانی که او را تایید کردهاند مواظبت کند و این کار هم یکی از ضررهای دیگر این قانون است.
* اصلاح موارد قانون انتخابات ریاست جمهوری به نفع نخبگان مذهبی کشور نیست
حسینیان ادامه داد: علاوه بر این، اجرای این طرح شخصیتهای مذهبی کشور را وارد یک جریان سیاسی میکند که به نفع نخبگان مذهبی ما نیست، چرا که ممکن است در آینده فردی که به عنوان رئیس جمهور کشور انتخاب شده در مقطعی هزار و یک اشکال بر او وارد شود و مردم نیز آرمانهای خود را در او نبینند، بنابراین اعتراضات آغاز میشود و این علما هستند که وی را تایید و حمایت کردهاند، در نتیجه مورد نقد قرار میگیرند.
* طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری افراد با شخصیت را از حقوق شهروندی محروم میکند
نماینده تهران در مجلس گفت: از همه مهمتر اینکه چنانچه این طرح تصویب شود، انسانهای با شخصیت کمتر راه میافتند تا در خانه ۲۰۰ نفر را بزنند که تاییدیه بگیرند و این کار اثرش این میشود که افراد با شخصیت خود را از حقوق شهروندیشان یعنی کاندیداتوری ریاست جمهوری محروم میکنند.
* طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری خواسته بسیاری از فتنه گران است
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اضافه کرد: مسئله دیگری هم که وجود دارد و به عقیده بنده نیز قابل تحلیل است این است که آمدهاند و یک جایگاه دیگری را در مقابل شورای نگهبان قرار دادهاند، در حالی که بر اساس قانون اساسی کار نظارت صراحتا در اختیار شورای نگهبان گذاشته شده است و این کار به معنای شریک اختیار کردن برای شورای نگهبان و خواسته بسیاری از فتنه گران است.
* مجمع تشخیص مصلحت نظام جرات نکرد بعد از فتنه ۸۸ طرح اصلاح انتخابات را با تغییراتی مورد بحث قرار دهد
حسینیان در پایان یادآور شد: نکتهای که نباید دور از نظر قرار گیرد این است که مجمع تشخیص مصلحت نظام میخواست طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را با تغییراتی مورد بررسی قرار دهد اما به دلیل فضایی که بعد از فتنه ۸۸ پیش آمد جرات این کار را نکرد که وارد این بحث شود و امروز مجلس میخواهد با این هدف مجددا آن را پیگیری کند که جای سؤالات بسیار دارد؛ بنابراین بنده مخالف اصلاح موارد این قانون هستم.