۰
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۶
«مردم سالاری» شرایط امنیتی امروز ایران را بررسی می‌کند

امنیت همه‌جانبه؛ مهم‌ترین مطالبه مردم

موضوع امنیت در تمامی ساحت‌ها می‌تواند، بسیار حائز اهمیت برای ملت شریف و به تعبیر حضرت امام (ره) که بهتر از امت صدر اسلام هستند، است. این موضوع در طی روزهای اخیر بخصوص بعد از حمله اسراییل به کنسولگری ایران در سوریه نسبت به هر زمان دیگر مورد توجه مردم قرار گرفته است.
امنیت همه‌جانبه؛ مهم‌ترین مطالبه مردم
گروه سیاسی- حمید شهریاری: موضوع امنیت در تمامی ساحت‌ها می‌تواند، بسیار حائز اهمیت برای ملت شریف و به تعبیر حضرت امام (ره) که بهتر از امت صدر اسلام هستند، است.
این موضوع در طی روزهای اخیر بخصوص بعد از حمله اسراییل به کنسولگری ایران در سوریه نسبت به هر زمان دیگر مورد توجه مردم قرار گرفته است.
همچنان که رهبر انقلاب بر وجود امنیت در کشور به عنوان مهمترین رکن جمهوری اسلامی همواره تاکید داشته و دارند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،ایشان روز یکشنبه در دیدار با خانواده شهدای امنیت بر این موضوع بار دیگر تاکید کردند و به بخش‌هایی از زیر مجموعه‌های امنیت نرم یعنی فضای مجازی اشاره کرده و توصیه‌های کارگشایی داشتند.
امنیت در جامعه به دو صورت امنیت سخت و امنیت نرم می‌تواند متجلی شود و با وجود دستگاه‌های متعدد امنیتی در کشور از جمله وزارت اطلاعات یا سازمان اطلاعات سپاه یا دیگر دستگاه‌ها که هرکدام براساس قانون اساسی و قوانین جاریه کشور دارای مسئولیت‌های خاصی هستند، می‌تواند به شکل دقیق مورد واکاوی قرار گیرد.
امنیت سخت
در بخش امنیت سخت همواره رهبر انقلاب تاکید بر این داشتند که باید از مرزهای کشور در خارج از مرزها دفاع کرد و درباره این موضوع نیز مثال‌های متعددی را ذکر کردند که از آن جمله می‌توان به حضور داعش در آن سوی مرزهای کشور اشاره کرد.
ایشان همواره تاکید کردند که اگر با داعش و رژیم صهیونیستی در خارج مرزها مقابله نشود فردا باید در درون کشور به مبارزه با آنها بپردازیم که به نوعی امنیت سخت کشور را زیر سوال می‌برد.
در طی سال‌های گذشته وزرات اطلاعات به شدت دستگاه‌های جاسوسی خارجی از جمله سیا و موساد و یا ام ای 6 را زیر نظر داشت و حتی توانست بزرگترین ضربه اطلاعاتی تاریخ سیا را به این واحد اطلاعاتی آمریکایی با افشای اسناد و نام چندین هزار جاسوس آن در سراسر جهان، وارد کند.
درباره ام آی 6 نیز می‌توان به دستگیری علیرضا اکبری و اعدام وی به دلیل همکاری اش با سازمان جاسوسی انگلستان اشاره کرد.
اما متاسفانه در طی سال‌های اخیر بخصوص بعد از ترورهای مکرر دانشمندان هسته ای کشورمان و در مهمترین آنها شهیدفخری زاده یا لو رفتن هزاران دیسک و اسناد اطلاعاتی هسته ای در تورغوزآباد و انتقال آن به سرزمین‌های اشغالی و این روزها نیز ترور و شهادت اسماعیل هنیه در تهران و شهید حسن نصرالله و‌هاشم صفی الدین در لبنان می‌توان به روزنه‌هایی از شکست‌های اطلاعاتی دستگاه‌های متولی در برابر موساد اشاره کرد.
یا از سوی دیگر بمبگذاری‌ها و حملات متعدد داعش در مراسم سالروز شهادت حاج قاسم در کرمان و یا دوبار حمله به حرم شاهچراغ(س) و یا عملیات‌های متعدد تروریستی در منطقه سیستان و بلوچستان می‌تواند از حفره‌های اطلاعاتی نام برد.
به همین دلیل باید در بعد امنیت سخت هم درون مرزها و هم خارج از مرزها تدابیر جدیدی را اندیشید که می‌تواند زمینه ساز افزایش قدرت ایران در منطقه باشد.
اینکه اسراییل بتواند از محل و ساعت حضور اسماعیل هنیه در تهران اطلاع یابد و در اقدامی تروریستی توسط عواملش در داخل کشور وی را ترور کرده و به شهادت برساند باعث بهت و حیرت تمامی مردم ایران شد. باید جلوی این اقدامات را گرفت.
اینکه ایران در بعد آفندی و پدافندی در طی چند ماه گذشته نشان داده که می‌تواند روی پای خود بایستد و بدون هیچگونه کمک از قدرت‌های بزرگ جهانی در برابر هر متجاوزی قدعلم کند و آنها را برسرجای خود بنشاند یک بخش موضوع است اما در بخش دیگر که بسیار حائز اهمیت‌تر است، بعد امنیتی آن است که باید مواظب نفوذی‌ها و افرادی بود که اطلاعات ذیقیمت را به کشورهای متخاصم در قبال کسب امتیازاتی می‌فروشند و به آب و خاک خود خیانت می‌کنند.
این مطلب همواره مورد مناقشه گروه‌های مختلف سیاسی داخلی بوده است که برخی از نهادهای امنیتی بجای اینکه به اصل موضوع بپردازند به حاشیه رفته و وظیفه اصلی خود که مبارزه با نفوذ اطلاعاتی دشمن در بخش‌های مختلف حتی نهادهای امنیتی است را فراموش کرده‌اند.
که البته قطعا با استقرار دولت چهاردهم بازتعریفی از امنیت سخت با محوریت شعار وفاق ملی در دستگاه‌های متولی صورت خواهد گرفت و باگ‌های ایجاد شده در این دستگاه‌ها به زودی مرتفع خواهند شد.
همانگونه که در بعد نظامی کشور به شدت دارای امنیت گسترده است که نمونه بارز آن مقابله با اقدامات رژیم صهیونی در تعرض به مراکز نظامی کشورمان بود که ارتش جمهوری اسلامی با اقتدار در برابر آن ایستاد و حتی شهدای گرانقدری را تقدیم وطن کرد.
امنیت نرم
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار روز یکشنبه بر این موضوع به شدت تاکید کردند و خواستار بررسی دقیق آن از سوی دولتمردان و سیاستگذاران شده اند.
امنیت نرم یکی از مولفه‌های جدید امنیتی در فضای به شدت در حال پیشرفت علم و فناوری در جهان است. البته ساحت‌های مختلفی از آن وجود دارد که می‌توان به امنیت روانی، اقتصادی و حتی غذایی در میان جامعه اشاره کرد.
اما رهبر انقلاب بر امنیت روانی جامعه در طی روزهای اخیر اشاره کردند و از مسئولان خواستند که بخصوص درباره امنیت در فضای مجازی تصمیمات مقتضی گرفته شود.
البته به گفته بسیاری از کارشناسان فضای مجازی همین فلیتر شدن راهی برای دزدین اطلاعات مردم از تلفن‌های همراه آنها است به شکلی که تمامی اطلاعات یک فرد با استفاده از فیلترشکن‌ها به دلیل فیلترکردن غیر واجب برنامه‌های مورد نیاز مردم، می‌تواند باعث به خطر انداختن زندگی ایرانیان شود.
البته در همه جای جهان فضای رهاشده ای از فضای مجازی وجود ندارد همانگونه که در آخرین اقدام دولت فرانسه مالک تلگرام را بازداشت کرد و درنهایت زمانیکه وی پذیرفت که باید براساس قوانین موضوعه هر کشور اقدام کند، آزاد شد.
در جمهوری اسلامی نیز برخی خطوط قرمز وجود دارد که همه مردمی که در داخل مرزهای ایران زندگی می‌کنند باید به این خطوط قرمز احترام بگذارند، درعین حال هیچ کس موافق این نیست که آنقدر فضای مجازی رها باشد که کودکان معصوم ایران زمین با زمینه‌های دینی عمیق در معرض هرگونه پیام‌های نامتعارف و دور از اخلاق قرارگیرند که این موضوع می‌تواند پایه‌های خانواده یعنی رکن اصلی جامعه را خدشه‌دار کند.
ولی از سوی دیگر براساس همان منویات رهبر کبیر انقلاب اسلامی که تمام داشته‌های غرب زشت نیست و می‌توان از تکنولوژی‌های جدید آن نیز در راستای منافع خود بهره‌برداری کرد، باید نظام در این مسیر حرکت کرده و از این فناوری نوین در مسیر پیشرفت جامعه بهره برداری کند که شاهد و مثال آن در اپیدمی کرونا بود که بسیاری از فعالیت‌های صورت گرفته در اقتصاد در فضای مجازی دنبال می‌شد که اگر همه چیز به تعطیلی می‌رفت باید فاتحه اقتصاد جهانی خوانده می‌شد.
اما از سوی دیگر امنیت روانی تنها نمی‌تواند در فضای مجازی باشد بلکه در فضای واقعی نیز امنیت روانی از اصول مهم و خدشه ناپذیر انقلاب اسلامی است.
اینکه برخی از دستگاه‌های کشور بخواهند خودشان برهم زننده امینت روانی مردم در فضای جامعه باشند نیز مذموم نکوهیده است. یکی از این موارد که سال گذشته در دیدار تیم‌های فوتبال سپاهان و پرسپولیس رخ داد و بعد از آن عوامل برهم زننده امنیت روانی زنان از حضور در ورزشگاه‌ها محروم شدند، می‌توان اشاره کرد یا اینکه به برخوردهای بی دلیل و خارج از عرف دستگاه‌های متولی با حجاب در جامعه اشاره کرد که در طی سال‌های گذشته باعث اتفاقات تلخی در جامعه شده است که در پی آن حتی مرگ مهسا امینی رقم خورد و حوادث پس از آن رخ داد که باعث شد ضربه‌هایی بر پیکر نظام اسلامی وارد شود.
پس باید بیشتر به دنبال فرهنگسازی در بعد امنیت روانی در جامعه بود که می‌توان به افزایش سواد رسانه‌ای افراد در فضای مجازی اشاره کرد.
اینکه برخی از علمای محترم حوزه و دانشگاه علاقه‌ای به حضور در فضای مجازی ندارد و آن را ضد دین تلقی می‌کنند نیز جای تعجب دارد درحالیکه رهبر انقلاب فرموده‌اند که جوانان انقلابی باید در فضای مجازی حضور داشته باشند.
این توصیه برای مقابله با آلبانی نشین‌ها، عوامل موساد و یا سلطنت طلب‌ها در آن سوی جهان گفته شده است که باید همه به اموامر رهبر معظم انقلاب گوش فرا دهند، اما نباید به شکلی باشد که این روزها حواشی زیادی برای موسسه مصاف و شخص آقای رائفی پور بعد از نامه ای که به رهبر انقلاب نگاشته اند و پاسخ ایشان به نامه را به نفع خود مصادره کنند و بازهم تذکر بگیرند.
یا اینکه افرادی در مجلس حضور دارند که با سخنان نسنجیده خود باعث می‌شود امنیت روانی جامعه صدمه ببیند که رهبر انقلاب در آخرین دیدارشان با نمایندگان مجلس به آن اشاره کردند و فرمودند که «هر جا شما سخنی می‌گویید حرفی می‌زنید، نظری می‌دهید، مخاطب شما دلگرم بشود به اینکه شما طرفدار اتحاد و اتفاق و همدستی و همدلی نیروها هستید. خلاف این را نبایستی پیام بدهید. این حفظ امنیت روانی مردم است و این مطلب مهمی است.» مهم همان است که رهبر انقلاب در تبیین نکته‌ای مهم در باب امنیت، به ضرورت امنیت روانی مردم پرداختند و گفتند: «کسانیکه مردم را از جمله در فضای مجازی با برخی مطالب، شایعات یا تحلیل‌ها و تفسیرهای غلط دچار تشویش و اضطراب و ترس و تردید می‌کنند، در تعبیر قرآنی «مُرجِفون» نامیده می‌شوند که پروردگار به پیامبر دستور می‌دهد اگر از این کار دست برنداشتند، آنها را مجازات کن.»
خواست نظام و ملت ایران ایجاد امنیت در تمامی ابعاد آن از جمله سخت و نرم و ساحت‌های مختلف آن است.
کد مطلب: 225638
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *