۰
پنجشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۱

از نشست مشترک با قوه قضائیه تا تکریم و معارفه عراقچی

دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران شامگاه سه شنبه و روز چهارشنبه برنامه‌های متنوعی از جمله نشست مشترک دولت با قوه قضائیه، حضور در جلسه هیات دولت و مراسم تودیع و معارفه وزیر جدید امور خارجه را در دستور کار داشت.
از نشست مشترک با قوه قضائیه تا تکریم و معارفه عراقچی
گروه سیاسی: دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران شامگاه سه شنبه و روز چهارشنبه برنامه‌های متنوعی از جمله نشست مشترک دولت با قوه قضائیه، حضور در جلسه هیات دولت و مراسم تودیع و معارفه وزیر جدید امور خارجه را در دستور کار داشت.
دنبال مچ‌گیری نباشیم؛ از قصور چشم‌پوشی و به مقصر همان زمان تذکر دهیم
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،دکتر مسعود پزشکیان روز چهارشنبه در نشست مشترک اعضای هیئت دولت و اعضای شورای‌عالی قضایی که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدای دولت به خصوص شهیدان رجایی، باهنر و رئیسی، از نظرات و دیدگاه‌های مطرح شده در این جلسه، به ویژه سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای قدردانی و دغدغه‌های مطرح شده را مسئله و دغدغه مشترک همه کارگزاران نظام دانست که باید با همدلی و همکاری آنها را دنبال و مرتفع کرد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه وفاق ملی برای بنده یک شعار نیست چرا که اساسا اهل شعار دادن نیستم، افزود: بنده قلبا به وفاق و همدلی باور و یقین دارم که بدون همدلی، هم‌افزایی و همکاری صمیمانه نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.
دکتر پزشکیان با اشاره به واقعه تاریخی فتح مکه و توصیه رسول گرامی اسلام (ص) مبنی بر اینکه امروز همه مسلمین و نه لزوما مومنین با هم برادر هستند، اظهار داشت: وقتی رسول خدا اعلام می‌کند کسانی که تا ساعتی قبل دشمن بودند، حالا که اظهار مسلمانی می‌کنند، برادر ما هستند، آیا دیگر برای ما که حقیقتا با هم برادر هستیم، محل و موضوعی برای اختلاف باقی می‌ماند؟!
رئیس جمهوری یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی را حاکمیت مفاهیم ارزشمند انقلابی نظیر عدالت، انصاف، برادری و وفای به عهد برشمرد و با اشاره به اینکه موکدا از اعضای دولت خواسته که اگر به قصوری برخوردند، از آن عبور کرده و اگر هم تقصیری مشاهده کردند، دنبال مچ‌گیری نباشند و همان زمان به مقصر تذکر دهند تا مسیر خود را اصلاح کند، گفت: اگر ما از قصور و تقصیری که قابل گذشت است، نگذریم، خود را در برابر خدا قرار داده‌ایم.
دکتر پزشکیان اضافه کرد: رسول خدا (ص) تاکید کرده که تقویت برادری از نماز و روزه هم مهم‌تر است، پس بیایید با تکیه بر برادری و با وفاق و همدلی و هم‌افزایی برای تامین مطالبات و خواسته‌های مردم تلاش کنیم.
رئیس جمهوری با اشاره به اصول متعالی دین مبین اسلام از جمله اینکه هرگز نباید از مجازات افراد خطاکار خوشحال شد و فقط حکم الهی را در مورد آنان جاری کرد و نه بیشتر، خاطرنشان کرد: این بالاترین و والاترین سطح رعایت حقوق بشر است که اگر به طور دقیق به آن عمل کنیم، جامعه متحول خواهد شد؛ اگر به این اصول عمل و صادقانه و خالصانه برای مردم کار کنیم و به آنها عشق بورزیم، آنها نیز ما را باور کرده و یاری‌مان خواهند کرد.
اگر در انتصابات بر اساس شایستگی‌ها عمل کنیم، شعار وفاق ملی باورپذیرتر می‌شود
دکتر مسعود پزشکیان روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت ضمن تبریک و گرامی‌داشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، از رهبر معظم انقلاب اسلامی برای فرصت دیدار و رهنمودهای ایشان به اعضای هیئت دولت قدردانی کرد و از همکاران خود در دولت خواست که کنترل تورم، رشد و رونق تولید، مدیریت صحیح فضای مجازی، موضوع سفرهای استانی و حفظ و ارتقای نگاه و رویکرد مردمی دولت چهاردهم به‌عنوان نکات محوری فرمایشات ایشان را به شکل جدی مورد توجه قرار دهند.
رئیس جمهوری افزود: برای بنده اینجا بودن سخت‌تر از حضور داشتن کنار و در میان مردم است؛ باور جدی دارم که مردم ولی نعمت ما هستند و باید خالصانه و صادقانه به آنها خدمت کنیم.
دکتر پزشکیان در بخش دیگری از سخنانش ضمن آرزوی موفقیت برای معاون حقوقی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان اعضای جدید هیئت دولت، از همه اعضای کابینه خواست در انتخاب معاونین و مدیران مجموعه تحت مدیریت خود، بر اساس شاخص‌ها و شایستگی افراد را منصوب کنند و از انتخاب مدیران بر اساس دوستی، نزدیکی‌های سیاسی و نظایر آن به طور جدی پرهیز کنند.
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه اگر در تمام سطوح اینگونه عمل کنیم، شعار وفاق ملی ما برای مردم باورپذیرتر شده و وحدت و انسجام تقویت خواهد شد، اظهار داشت: اگر افراد بر اساس شایستگی و توانمندی انتخاب و منصوب شوند، مشارکت، امید و اعتماد مردم به دولت نیز افزایش خواهد یافت.
دکتر پزشکیان همچنین با تاکید بر ضرورت باور افراد به اجرای سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی ابلاغی و قانون برنامه گفت: منشا اختلافات، منیت افراد است. اگر باور داشته باشیم که باید این اسناد و سیاست‌های بالادستی را اجرا کنیم، دیگر اختلاف موضوعیتی ندارد. همه باید باور داشته باشند که حق ندارند خارج از چارچوب سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی ابلاغی و قانون برنامه کار کنند.
در این جلسه همچنین به پیشنهاد رئیس جمهوری و با تایید هیات دولت، خانم دکتر «فاطمه مهاجرانی» به‌عنوان سخنگوی جدید دولت منصوب شد.
به دنبال صلح هستیم اما زیر بار ظلم نمی‌رویم
دکتر مسعود پزشکیان عصر روز سه شنبه در آیین تکریم و معارفه وزیر امورخارجه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای پرواز اردیبهشت به‌ویژه وزیر امورخارجه شهید حسین امیر عبداللهیان و تجلیل از خدمات و تلاش‌های ایشان در دوران مسئولیت، رفع مشکلات داخلی و افزایش سرمایه اجتماعی را از کارویژه‌های مهم دولت چهاردهم عنوان کرد و افزود: اگر بتوانیم با ایجاد وحدت و انسجام در داخل سرمایه اجتماعی ضعیف شده را ترمیم و افزایش دهیم قطعا قدرت ما در مقابله با تحریم‌ها و تهدیدهای خارجی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
رئیس جمهوری در ادامه عدم موفقیت توطئه‌های آمریکا علیه کشور در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی را ناشی باورمندی و پایبندی مردم به نظام و انقلاب عنوان کرد و گفت‌: ما باید به همان مسیر بازگردیم ومردم را در صحنه نگه داریم.
دکتر پزشکیان اولویت بخشی به توسعه تعاملات با همسایگان را سیاستی درست و اصولی توصیف کرد و با تاکید بر اهمیت نقش سفرا در این زمینه افزود: به عقیده من اگر با همین کشورهای همسایه بتوانیم روابطی صمیمی و منطقی برقرار کنیم بخش قابل توجهی از فشار تحریم‌ها خنثی و کمبود بسیاری از کالاهای مورد نیاز کشور مرتفع خواهد شد به شرط آنکه بدانیم می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم.
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود عدم ترسیم نقشه راه برای مدیران اجرایی کشور را عامل بسیاری از مشکلات عنوان و تصریح کرد‌: ما برای استان‌های کشور استاندار انتخاب می‌کنیم اما وقتی برای آنها نقشه راهی ترسیم نکرده‌ایم، استانداران نیز نمی‌دانند باید استان را به کدام نقطه برسانند در نتیجه بر اساس سلیقه و نظر خود مدیریت می‌کنند. در ارتباط با کشورهای همسایه نیز ما با همین موضوع مواجهیم و نیازمند ترسیم نقشه راه هستیم. دکتر پزشکیان در ادامه توسعه ارتباطات با دیگر کشورها را موجب ارتقای کشور دانست و افزود: اگر بخواهیم رشد کنیم و از دنیا عقب نمانیم باید هر نوآوری و خلاقیتی که اتفاق می‌افتد را در کشور نهادینه کنیم، تجربه‌های شکست خورده را دوباره تکرار نکنیم و تجربه‌های موفق را در کشور پیاده کنیم که این مسئله نیز از وظایف مهم سفارتخانه‌های ما است.
کد مطلب: 222161
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *