۰
سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۷
گمانه‌زنی‌ها درباره «ساعت صفر» بالا گرفته است

وحشت بی انتهای اسرائیل

نفس اسرائیلی‌ها در سینه حبس شده است؛ آنها از لحظه ترور «اسماعیل هنیه» و «فواد شکر» یک لحظه آرام و قرار نداشته اند. اگرچه زد و خورد سنگین رژیم صهیونیستی در غزه و پس لرزه‌های طوفان الاقصی بر فضای روانی سرزمین اشغالی سنگینی می‌کند اما تکرار واقعه «وعده صادق» در ابعاد نامشخص،برای آنها یک وحشت بی انتهاست.
وحشت بی انتهای اسرائیل
گروه دیپلماسی - علی ودایع: نفس اسرائیلی‌ها در سینه حبس شده است؛ آنها از لحظه ترور «اسماعیل هنیه» و «فواد شکر» یک لحظه آرام و قرار نداشته اند. اگرچه زد و خورد سنگین رژیم صهیونیستی در غزه و پس لرزه‌های طوفان الاقصی بر فضای روانی سرزمین اشغالی سنگینی می‌کند اما تکرار واقعه «وعده صادق» در ابعاد نامشخص،برای آنها یک وحشت بی انتهاست.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،هرلحظه ممکن است خونخواهی ایران آغاز شود. رسانه‌های غربی حرف از «ساعت صفر» می‌زنند. فاکس نیوز مدعی شده که گروه‌های مقاومت آماده برخورد سنگین با اسرائیل شده اند. «تری یینگست» خبرنگار فاکس نیوز با استناد به این منابع گزارش دادد که «این مقامات [در خاورمیانه] معتقدند که به ساعت صفر حمله نزدیک شده‌ایم.» نزدیک به دو هفته است که اسرائیل برای حمله تلافی‌جویانه ایران آماده می‌شود. بر اساس گزارش آکسیوس، در ارزیابی به روز شده در پی آخرین تحولات، اسرائیل اکنون معتقد است که حمله ایران و متحدان منطقه ای آن «قریب الوقوع» است. نکته اینجاست که هیچ کس نمی‌داند چه زمانی عملیات اجرا می‌شود.
به گزارش یورونیوز، ایران روز شنبه ۱۰ اوت (۲۰ مرداد) با صدور یک بیانیه، به خلبانان هواپیماهای عبوری از منطقه‌ای که پایگاه هوایی نوژه همدان در آن واقع است اخطار داده که طی روزهای ۲۱ تا ۲۴ مرداد به دلیل «شلیک‌های برنامه‌ریزی شده» از پرواز بر فراز این ناحیه اجتناب کنند. در ادامه عنوان شد که دلیل این اطلاعیه، تمرینات نظامی از سطح زمین تا ارتفاع ۱۰ هزار پایی از سطح دریا است که هر روز بین ساعت ۴.۳۰ تا ۱۴.۳۰ انجام خواهد شد. 
اواخر هفته گذشته نیز اکسیوس به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که «آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه آمریکا گفته بود که ایران آماده حمله شده است اما تا لحظه تنظیم این گزارش اقدام گروه‌های مقاومت عملیاتی نشده است. وضعیت معلق لحظه برخورد برای اسرائیلی‌ها از خورد برخورد خوفناک تر است؛آنها شب‌ها چشم انتظار نور موشک‌های ایرانی هستند.
فایننشیال تایمز با اشاره به همین موضوع به نقل یکی از مقامات ارشد ایرانی می‌نویسد که این دقیقا همان چیزی است که رهبری ایران می‌خواهد. القای این که: «ممکن است اصلاً حمله ای صورت نگیرد، یا ممکن است یک حمله امشب انجام شود.» و اینکه «انتظار مرگ سخت‌تر از خود مرگ است.»
چالش ایجاد چتر حمایتی برای اسرائیل 
معضل جانبی وضعیت خاورمیانه و غرب آسیا ، یک دردسر بزرگ برای خود آمریکا هم محسوب می‌شود. «فارن افرز» در گزارش معنی داری ، هفته گذشته نوشت که « آمریکا توانایی جنگ در چند جبهه را ندارد.» این رسانه آمریکایی مشخصا درباره درگیری مستقیم آمریکا با ایران و گروه‌های مقاومت هشدار داده بود. نکته اینجاست که ایالات متحده در خاوردور با چین و در جنگ اوکراین با روسیه درگیری‌های ویژه خود را دارد. بنابر نگاه فارن افرز ، سطح بالای تنش در خاورمیانه منجر به افزایش سطح آسیب پذیری منافع آمریکا می‌شود.
از سوی دیگر «فارین پالسی» هم می‌نویسد؛ ارتش آمریکا برای بازگرداندن جنگده‌های و نیروهایش به منطقه خیز برداشته است اما ناظران می‌گویند مقوله دفاع از اسرائیل زمینه را برای بازگشت ایالات متحده به خاورمیانه هموار کرده است. 
در همین راستا، «مارک مونتگومری» کارشناس ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، در گفت و گو با این نشریه تاکید کرد: «ما ارتشی نمی‌سازیم که بتواند سه نمایش را به طور همزمان مدیریت کند.ارتش ایالات متحده با انتقال تجهیزات خود از یک منطقه حیاتی به جغرافیای دیگر توانایی اش را محدود می‌کند. به ادعای او ناو لینکن قرار بود تا بر منطقه آسیا-پاسفیک متمرکز باشد اما حالا راهی خلیج فارس شد. ناو یواس‌اس دوایت آیزنهاور پس از رویارویی با انصار الله در دریای سرخ، به نورفولک، ویرجینیا بازگشت.» به ادعای این تحلیلگر، این مقوله ای است که توانایی ارتش آمریکا برای تمرکز بر هند و اقیانوس آرام را به چالش می‌کشد.
«جان میلر» معاون بازنشسته نیروی دریایی ایالات متحده که قبلا به عنوان فرمانده ناوگان پنجم ایالات متحده خدمت می‌کرد، نیز در این باره گفت: «این نقل و انتقال‌ها توانایی و تجهیزات ما را برای مشارکت در بخش‌های مختلف جهان را به چالش می‌کشد». با این حال میلر هشدار داد که ارتش ایالات متحده همچنان می‌تواند تجهیزات نظامی‌اش را به سرعت جابه جا کند، به گفته او «ما می‌توانیم نیروی هوایی مان را اقیانوس آرام به خاورمیانه منتقل کنیم. ما می‌توانیم کشتی‌ها را بین اقیانوس آرام یا اقیانوس اطلس در خاورمیانه بدون دشواری و برای مدت کوتاهی جا به جا نماییم».با این حال، میلر تاکید دارد: «این یک تلاش پرهزینه است و جایگزین کردن دارایی‌هایی که استفاده می‌کنیم دشوار و زمان‌بر است. ما نمی‌توانیم به این بازی دفاعی ادامه دهیم».
تماس پشت تماس با تهران
به موازات سطح بالای تنش در میدان ، چانه زنی‌ها در دیپلماسی هم اوج گرفته است. رایزنی‌های فشرده بین کشورهای منطقه ای ، فرامنطقه ای و جمهوری اسلامی ایران در جریان است. پیام‌های متعددی بین طرفین رد و بدل شده است.
در آخرین مورد ، رویترز گزارش داده که سران آمریکا و چهار کشور اروپایی(نگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا ) در بیانیه مشترکی خواستار انصراف ایران از حمله تلافی‌جویانه احتمالی به رژیم صهیونیستی شده و اعلام کردند که از این رژیم در برابر حمله ایران و گروه‌های مقاومت در منطقه حمایت می‌کنند. در این بیانیه آمده است که « ما از درخواست جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و «تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی» امیر قطر برای از سرگیری مذاکرات در هفته جاری با هدف دستیابی به یک توافق در اسرع وقت حمایت کرده و تاکید کردیم که نباید فرصت بیشتری را از دست داد.»
منابع مطلع ایرانی به رسانه قطری «العربی الجدید» گفته‌اند طرف‌های اروپایی و آمریکایی در تماس‌های خود با تهران از سیاست چماق و هویج برای منصرف کردن این کشور از پاسخ به رژیم صهیونیستی استفاده کرده و گفته‌اند این طرف‌ها پیشنهاداتی ارائه کردند که شامل «توسعه روابط ایران و اروپا و از سرگیری مذاکرات با هدف لغو تحریم‌ها به شکل جدی‌تر از قبل» می‌شد. 
این منابع می‌گویند در سایه ترس از گسترش درگیری در منطقه و تبدیل آن به جنگ گسترده و همه‌جانبه، طرف ایرانی هشدارها و پیشنهادات «غیر جدی» در مورد مذاکرات آتش‌بس غزه، از سرگیری مذاکرات هسته‌ای و غیره را رد کرده است.
قطعیت ایران
ایران اعلام کرده به ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، قطعا پاسخ خواهد داد. در مطلب العربی الجدید آمده که تهران به طرف‌هایی که با آن‌ها تماس گرفته بودند اطمینان داده که فقط می‌خواهد رژیم صهیونیستی را به دلیل عبور از خطوط قرمز تنبیه کند و به دنبال جنگ نیست اما به آمریکا و اروپا اطلاع داد که هرگونه پاسخ اسرائیل به این حمله، پاسخ قوی‌تر ایران را به همراه خواهد داشت.
به گفته این منابع، ایران به طرف‌های دیگر اطلاع داده که مداخله آمریکا یا غرب در هرگونه حمله رژیم صهیونیستی منجر به شعله‌ور شدن جنگی همه جانبه در منطقه می‌شود و افزایش تماس‌های مستقیم اروپا در روزهای اخیر پس از شکست میانجی‌گری صورت گرفته بین ایران و آمریکا برای متقاعد کردن تهران به عدم حمله به سرزمین‌های اشغالی بوده است.
«بلال ساب» کارشناس مسائل امنیتی ایالات متحده و خاورمیانه فعال در گروه مشاوره Trends Research به فارین پالسی گفت: «شاهد سندرم معمول متشکل از اقدام-واکنش هستیم. پاسخ ایران مهم است، اما مهم تر، واکنش (ادعایی) اسرائیل می‌باشد. بعید است اوضاع از کنترل خارج شود با این همه هر بار که از این پویایی عبور می‌کنیم، خطر تشدید تنش‌ها افزایش می‌یابد چرا که اهداف بلندپروازانه تر می‌شود». در میان تمام تحلیل‌ها یک نکته مشترک وجود دارد؛ بنیامین نتانیاهو می‌خواهد پای ایران و آمریکا را به یک جنگ مستقیم بکشاند. نه تهران و نه واشنگتن نمی‌خواهند پا در میدان مین بی بی بگذارند تا یک جنگ تاریک آغاز شود. فعلا اسرائیل ، آمریکا و متحدان آنها گرفتار سندروم ساعت صفر شده اند؛ این وضعیت به خودی خود برای اسرائیل یک مجازات سنگین است.
کد مطلب: 221292
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *