۰
سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۹
«اتاق وضعیت» درباره اقدام ایران علیه اسرائیل به نتیجه نرسید

سناریوهای ایران و سردرگمی آمریکا

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا صراحتا می‌گوید که واشنگتن با حساسیت درحال پیگیری وضعیت خاورمیانه است اما نکته اینجاست که واشنگتن در چالش اسرائیل و خونخواهی ایران دچار سردرگمی شده است.
سناریوهای ایران و سردرگمی آمریکا
گروه دیپلماسی- علی ودایع: سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا صراحتا می‌گوید که واشنگتن با حساسیت درحال پیگیری وضعیت خاورمیانه است اما نکته اینجاست که واشنگتن در چالش اسرائیل و خونخواهی ایران دچار سردرگمی شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،مقامات آمریکا صراحتا می‌گویند که برای آماده شدن به منظور مقابله با حملات احتمالی و بسیج فشار دیپلماتیک بر ایران و حزب‌الله تلاش می‌کنند تا انتقام آنها را برای ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران و فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله در بیروت تا حد ممکن تعدیل کنند.
در همین حال، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس خاطرنشان کرد او و «کامالا هریس» معاونش روز دوشنبه در یک جلسه در «اتاق وضعیت» کاخ سفید جدیدترین اطلاعات را درباره آخرین تحولات منطقه دریافت کرده‌اند.
بایدن ادامه داد: «ما اطلاعات به‌روزرسانی‌ شده را درباره تهدیدات ایران و گروه‌های مورد حمایت آن، تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای و آمادگی برای حمایت از اسرائیل در صورت حمله مجدد دریافت کردیم.ما همچنین درباره اقداماتی که برای دفاع از نیروهایمان و پاسخ به هرگونه حمله علیه پرسنل خود به روش و مکان انتخابی خود انجام می‌دهیم، صحبت کردیم.»
زمان اقدام ایران
شبکه سی‌ان‌ان به نقل از چند مقام آمریکایی در منطقه غرب آسیا و در واشنگتن گزارش داد ایالات متحده خود را برای پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی در روز دوشنبه آماده کرده بود و اکنون نیز انتظار دارد که حمله ایران طی روزهای آینده انجام شود.
همزمان پایگاه خبری آکسیوس تلویحا گفته که واشنگتن درباره نوع و زمان اقدام تهران دچار نوعی سردرگمی شده است.بنابر آخرین خبرها، به رئیس جمهوری و معاونش گفته شده است که اطلاعات ایالات متحده انتظار دارد سناریوی پاسخ ایران و حزب‌الله شامل دو موج حمله باشد؛ یکی از طرف حزب‌الله و دیگری از طرف ایران و چندین مورد دیگر نیز توسط گروه‌های همسو با آنها.
هنوز برای اطلاعات ایالات متحده مشخص نیست که چه کسی قرار است اول حمله کند و چه نوع حمله‌ای را انجام خواهد داد.به گفته دو مقام آمریکایی، اما ایالات متحده برای سنجش زمان پاسخ و شکل آن، به‌ویژه به این دلیل که ایران قبلاً برخی از تجهیزات نظامی لازم را برای انجام یک حمله بزرگ به اسرائیل در آوریل منتقل کرده بود، تقلا کرده است و این، پیش بینی اقدامات احتمالی ایران را برای اطلاعات آمریکا دشوارتر می‌کند.
یکی از مقامات آمریکایی گفت: اطلاعات ما نشان می‌دهد که واکنش ایران و حزب‌الله هنوز «روندی در حال پیشرفت» است و هر دو درباره اینکه دقیقاً چه کاری می‌خواهند انجام دهند، تصمیم‌گیری نکرده‌اند. در خلال نشست «وضعیت» کاخ سفید، موضوع حمله گروه‌های مقاومت به پایگاه هوایی عین الاسد هم مورد بحث قرار گرفت. گفته می‌شود که پنتاگون نگران سطح بالای آسیب پذیری نیروهای آمریکایی در فرآیند «خونخواهی» ایران از اسرائیل است.
رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک
بنا به گفته کاخ سفید، در جریان نشست «وضعیت» بایدن و هریس در مورد ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش منطقه‌ای و به نتیجه رساندن آتش‌بس غزه و توافقنامه آزادی اسرا مطلع شدند. در همین چارچوب، بلینکن روز دوشنبه با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر صحبت کرد و از او خواست تا ایران و حزب‌الله را برای کاهش تنش تحت فشار بگذارد. یک منبع آگاه گفت که وی همچنین تاکید کرد توافق اسرا و آتش‌بس غزه که قطر میانجی اصلی آن است، همچنان در اولویت اصلی بایدن قرار دارد.
«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت دولت بایدن به ایران پیامی داده است که در صورت حمله به اسرائیل، ایالات متحده از اسرائیل دفاع خواهد کرد.
میلر افزود: ما چنین حمله‌ای را اجتناب‌ناپذیر نمی‌دانیم و در تلاش هستیم از آن جلوگیری کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی تجاوز اسرائیل به بیروت و تهران و شهادت فواد شکر از فرماندهان مقاومت لبنان و اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و پاسخ تلافی جویانه ایران و حزب الله به تل آویو، اعلام کرد که واشنگتن وضعیت منطقه خاورمیانه را زیر نظر دارد و افزایش تنش به نفع هیچ طرفی نیست.
او گفت: وزارت دفاع آمریکا اقداماتی در تغییر استقرار نیروها در منطقه انجام داده است و این اقدامات دفاعی هستند.
میلر ادامه داد: ما نیز خود را برای افزایش تنش آماده کردیم. البته تلاش کردیم تا از گسترش تنش‌ها جلوگیری کنیم. ما یک هشدار سفر برای لبنان صادر کرده‌ایم و از شهروندان آمریکایی خواسته‌ایم به هیچ وجه به این کشور سفر نکنند و در صورتی که در لبنان حضور دارند با هر بلیط هواپیمایی که در دسترس است از این کشور خارج شوند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: بنابراین ما اوضاع را زیر نظر داریم و با توجه به شرایط تصمیم گیری‌های آینده را انجام خواهیم داد.
او گفت: ما از طریق ارتباطات دیپلماتیک که غیر مستقیم به کشورهای منطقه پیام داده‌ایم تا به ایران بگویند که افزایش تنش به نفع آنها نیست. افزایش تنش به نفع هیچ کشوری نیست.
این مقام وزارت خارجه آمریکا در عین با تکرار حمایت واشنگتن از تل آویو گفت: ما از اسرائیل دفاع خواهیم کرد بنابراین تصمیم گیری برای حمله بر عهده ایران است. ما نمی‌توانیم آن را رد کنیم، خطر حمله وجود دارد. ما نمی‌خواهیم ایران اقدام بیشتری انجام دهد.
میلر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با پادشاه اردن گفتگو کرده، آیا وی پیامی به ایران از طریق اردن ارائه کرده است؟ گفت: کشورهای منطقه باید در مورد این پیام‌ها خودشان اظهار نظر کنند اما ما به کشورهای منطقه اعلام کرده‌ایم که به ایران این پیام را بدهند که افزایش تنش به نفع آنها نیست.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: بنابراین انجام یک حمله دیگر ایران به اسرائیل به نفع آنها نیست. پیام ما به همه کشورهای منطقه این بوده است که ما خواهان گسترش تنش نیستیم.
او بدون اشاره به اقدامات اسرائیل مدعی شد که اقدام احتمالی ایران منجر به گسترش تنش‌ها خواهد شد و در حمله پیش که ایران علیه اسرائیل در ماه آوریل انجام داد، ما توانستیم در مقابل این حملات از اسرائیل دفاع کنیم.
سطح مداخله سنتکام
میزان دخالت بیشتر ایالات متحده در جنگ تا حد زیادی به این بستگی دارد که ایران دقیقاً چگونه به ترور هنیه پاسخ می‌دهد. به گفته یک مقام آمریکایی، واشنگتن به همین منظور دو ناوشکن را در روزهای اخیر از خلیج عمان به سمت دریای سرخ حرکت داده و هر دو کشتی به اسرائیل نزدیک‌تر شده‌اند.
ناوشکن‌ها بخشی از تجهیزاتی هستند که فرماندهی مرکزی ایالات متحده به صورت استراتژیک در سرتاسر منطقه قرار داده است، زیرا این نگرانی وجود دارد که ایران به زودی برای دومین بار در سال جاری (میلادی) حمله بزرگی علیه رژیم صهیونیستی انجام دهد.
«جاناتان فاینر» معاون مشاور شورای امنیت ملی کاخ سفید اخیرا در شبکه «سی‌بی‌اس» ادعا کرد که افزایش حضور نیروها و تجهیزات نظامی این کشور در خاورمیانه یک اقدام دفاعی است که با هدف کاهش تنش‌ها انجام می‌شود. او افزود: هدف کلی کاهش تنش در منطقه، بازدارندگی و دفاع در برابر حملات احتمالی و اجتناب از درگیری‌های منطقه‌ای است.
مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود به سی‌ان‌ان گفتند این بار، تصویر اطلاعاتی آمریکا (از حمله ایران) بسیار تیره‌تر است.
دولت بایدن در تلاش است تا از تبدیل وضعیت به یک جنگ همه جانبه، حتی در شرایطی جلوگیری کند که مقامات آمریکا در دیدار خصوصی ابراز تردید کرده‌اند که این کارها می‌تواند ایران را محدود کند.
کد مطلب: 220879
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *