۰
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۷
وحید حقانیان هم کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد

شوک خبری حقانیان

غالبا از این رویداد به عنوان شوک خبری روز سوم ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری نام می‌برند. وقتی در شبکه‌های اجتماعی پوستری دست به دست می‌شد که در آن تصویر وحید حقانیان حک شده بود خیلی‌ها تصور می‌کردند این پیش خبر دروغ است.
شوک خبری حقانیان

گروه سیاسی: غالبا از این رویداد به عنوان شوک خبری روز سوم ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری نام می‌برند. وقتی در شبکه‌های اجتماعی پوستری دست به دست می‌شد که در آن تصویر وحید حقانیان حک شده بود خیلی‌ها تصور می‌کردند این پیش خبر دروغ است. اما خبرنگارانی که در سالن ثبت نام وزارت کشور حضور داشتند دقایقی بعد گزارش دادند که وحید حقانیان شناسنامه به دست وارد این سالن شده تا برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند.

به گزارش مردم سالاری آنلاین ،«وحید حقانیان» داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، پس از ثبت نام، در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: امروز بنا دارم در معرض و منظر شما مردم فهیم باشم و بنا دارم از آخرین لایه مغز نظام به پوسته اول و ظاهری گذر کنم.
وی ادامه داد: شرایط ایران و جهان را در این مقطع خاص تاریخی مهم می‌دانم و به همین دلیل با تصمیم شخصی خود را برای نامزدی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران معرفی می‌کنم.
داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری افزود: گذر این مرحله تاریخی و نظم نوین جهانی با توجه به منافع کشورها نیازمند بهره گیری از خرد جمعی حضور گسترده مردم و استفاده از توانایی‌های مادی و معنوی کشور است.
وی گفت: در ۴۵ سال پسا انقلاب مردمی با وجود مشکلات فراوان ایجاد شده برای کشور این رهبری نظام بوده است که توانسته یک کشور را از جنگ تحمیلی و احتمال درگیر شدن در جنگ‌های دیگر نجات دهد.
حقانیان تاکید کرد: ایران امروز نیازمند بهره‌گیری از هنر مدیریت برای بکارگیری همه مدیران، مردم و صاحبنظران کشور است. وی تصریح کرد: امروز که در خدمت مردم ایران حاضر شده‌ام فردی هستم که از ۱۸ سالگی، شروع فعالیت در حزب جمهوری اسلامی ایران و درک بزرگانی همچون آیت الله شهید بهشتی، مقام معظم رهبری و مرحوم آیت الله رفسنجانی و بزرگان دیگر کار اجرایی، فرهنگی و سیاست ورزی را آغاز کردم.
وی بیان داشت: دو دوران ۴۵ ساله در نهاد ریاست جمهوری و دفتر مقام معظم رهبری با ارتباط نزدیک با کلیه بزرگان، همه روسای قوه مجریه و با همه مسئولان تبادل نظر داشته و با مسائل کشور آشنایی کامل دارم.
اگر بخواهیم از عنوان دقیق وحید حقانیان بنویسیم باید بگوییم وی در حقیقت معاون اجرایی سابق دفتر مقام معظم رهبری است. اما همانطور که خودش نیز گفته به نوعی از لایه هفتم نظام اکنون در لایه ظاهری آمده است. اتفاقا به همین دلیل است که بسیاری پس از ثبت نام وی گفتند جعبه سیاه نظام وارد کارزار انتخابات شده است. از همین رو عده ای معتقد هستند اگر وی تایید صلاحیت شود و وارد رقابت گردد علی الخصوص حضور در مناظره‌های انتخاباتی حتما حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اما در عین حال برخی هم معتقد هستند احتمال تایید صلاحیت وحید حقانیان نزدیک به صفر است زیرا به جز حضور در دفتر مقام معظم رهبری هیچ سابقه اجرایی و مدیریتی ندارد.
گفته می‌شود وحید حقانیان چند سال است که یک گروه واتساپی فعال را اداره می‌کند که در آن به تحلیل و گمانه زنی درباره پشت پرده‌های سیاست می‌پردازد. گمانه‌های بعید و فضایی که هیچ وقت مورد استناد رسانه‌های معتبر قرار نگرفته است.
یکی از تصاویر ماندگاری که از وحید حقانیان در ذهن اهالی سیاست وجود دارد، وظیفه جایابی و ترکیب بندی حاضران در صف اول نماز جمعه بود که سعی کرد مرحوم‌هاشمی رفسنجانی را در کنار محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور وقت بنشاند که در لحظه آخر، ‌هاشمی این صحنه آرایی حقانیان را خراب کرد و جای خودش را عوض کرد!
شاید مهم ترین و رسانه ای ترین نقش آفرینی وحید حقانیان که باعث ایجاد سوءتفاهم‌هایی برای او شده است، این باشد که در مراسم تنفیذ دور دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، در غیاب و به جای سید محمد خاتمی(رئیس جمهور سابق)، حکم تنفیذ را به رهبرانقلاب تحویل داد تا ایشان آن حکم را به احمدی‌نژاد تحویل دهد.
البته این اتفاق تقریبا عجیب سیاسی بازتاب بسیار منفی در میان اصولگرایان داشته است. یعنی اگرچه اصلاح طلبان صرفا ناظر بوده و سکوت کرده اند اما طیف‌های ارزشی زبان به گلایه و انتقاد گشوده اند. برای مثال سایت اصولگرای تابناک درباره تصمیم وحید حقانیان نوشته است :«اما چه شد که «فرمانده گشت‌های ثارالله» در تهران در دهه شصت چنین تصمیم عجیبی گرفته است؟ حقانیان نمی‌داند که رجل سیاسی نیست؟ نمی‌داند حداقل شرایط سیاسی ریاست جمهوری را ندارد و احتمال تاییدش نزدیک به صفر است؟ حقانیان نمی‌داند که مسائل مربوط به بیت رهبری و افراد منتسب به آن حساسیتی فوق العاده دارد و نباید این نهاد مهم و تاثیر گذار درگیر حاشیه‌های سیاسی شود؟ نامزدی وحید حقانیان شبیه این بود که مثلا آقای حمید انصاری یا حاج عیسی خادم امام خمینی(ره) هم در دهه شصت برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود! این آمدن را چگونه می‌توان تعریف کرد؟حقانیان چرا آمده است؟ تقریبا تنها گزینه‌ای که می‌توان با توجه به علاقه حقانیان به رسانه و روحیاتی که از خود در واتس آپ نشان داده آن را جدی گرفت، بروز نوعی جاه طلبی نوجوانانه یا معرکه گیری پیرانه سری با استفاده از فرصت نام نویسی انتخابات است. آیا وحید حقانیان می‌خواهد دیده شود؟ دلش می‌خواهد تیتر یک شود؟ آیا حقانیان به سندرم «آقا دوربینی» مبتلا شده است؟ حتی اگر حقانیان می‌خواست افشاگری کند، راه حل و تریبون اش ثبت نام ریاست جمهوری نبود و نیست ! بنظر نمی‌رسد حضور وحید حقانیان چندان از سوی اهل رسانه و سیاست جدی گرفته شود، اما هرچه باشد او توانست یکی از آرزوهای دیرینه خود را جامه عمل بپوشاند و برای چند ساعت، تیتر یک شود. ثبت نام حقانیان نه آورده ای برای کشور دارد و نه چیزی به او اضافه می‌کند، ولی ممکن است زحمات و خدمات سابق حقانیان را هم زیر سئوال ببرد. »
گفتنی است تصمیم وحید حقانیان دفعی نبوده است.
زیرا مدت‌هاست که در تصاویری که از دفتر و محل سخنرانی‌های مقام معظم رهبری منتشر می‌شود، وی دیگر حضور ندارد و همین موضوع نشان می‌دهد که او از مدت‌ها قبل چنین تصمیمی را داشته است.
جالب آنکه در مورد زندگی شخصی وحید حقانیان این‌که کجا و چه تاریخی به دنیا آمده است اطلاعات چندانی در دست نیست تنها چیزی که در مورد او می‌توان گفت این است که دارای اصالتی اصفهانیست. البته گفته می‌شود که او متولد سال ۱۳۴۲ در تهران است.
ضمنا در ۱۳ آبان ۱۳۹۸وزارت خزانه ‌داری ایالت متحده امریکا ۹ تن از نزدیکان آیت‌الله خامنه‌ای از جمله وحید حقانیان را تحریم کرد. این وزارتخانه در این زمینه بیانیه‌ای منتشر کرد و درآن از وحید حقانیان به عنوان «دست راست» رهبری یاد شده و آمده است: «وحید حقانیان، یک فرمانده نظامی سابق است که به عنوان معاون اجرایی رهبری فعالیت می‌کند. او معمولا در مراسم‌های اجتماعی رهبر جمهوری اسلامی ایران را همراهی می‌کند.»
کد مطلب: 217135
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *