۰
جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۸
ترامپ در پرونده پرداخت حق السکوت محکوم شد

رئيس جمهوری گناهکار

رئيس جمهوري سابق آمريکا در پرونده پرداخت حق السکوت به خانم پورن استار محکوم شده است؛ اتفاقي که با واکنش گسترده رسانه‌هاي جهان مواجه شد.
رئيس جمهوری گناهکار
گروه بينالملل - علي ودايع: رئيس جمهوري سابق آمريکا در پرونده پرداخت حق السکوت به خانم پورن استار محکوم شده است؛ اتفاقي که با واکنش گسترده رسانه‌هاي جهان مواجه شد.
به گزارش آسوشيتدپرس، هيات منصفه دادگاهي در نيويورک «دونالد ترامپ» را در هر 34 اتهام انتسابي مرتبط با جعل اسناد براي پنهان کردن پرداخت «حق‌السکوت» به خانم «استورمي دانيلز» بازيگر فيلم‌هاي پورن گناهکار شناخت. 
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،نکته اينجاست که راي قاضي پرونده (11 ژوئيه) در هر صورت خللي تکنيکي بر کانديداتوري ترامپ در انتخابات الکترال2024 نخواهد گذاشت اما اين محکوميت يک اتفاق تاريخي است. ترامپ همچنين با سه پرونده جنايي ديگر روبرو است: اول به دليل تلاش براي تأثيرگذاري بر انتخابات 2020 در جورجيا، دوم به دليل رفتارش در حمله 6 ژانويه به کنگره، و سومي مربوط به رفتار او با اسناد حساس پس از ترک کاخ سفيد.
انتظار براي مجازات
هيات منصفه 12 نفره پس از دو روز شور، ترامپ را به نخستين رئيس جمهوري ايالات متحده تبديل کردند که در يک دادگاه کيفري مجرم شناخته شد. «الوين براگ» دادستان منطقه منهتن با قدرداني از هيات منصفه ، گفت که اين هيات منصفه به وظيفه خود عمل کرده است.
سي بي اس گزارش داد: براگ در مورد اينکه آيا از قاضي حکم زندان درخواست خواهد کرد يا خير، گفت که تيم او به جاي آن در پرونده‌هاي دادگاه صحبت خواهند کرد.براگ در مواجهه با انتقاد حاميان ترامپ گفت: «تنها صدايي که مهم است صداي هيات منصفه است.»
قرار است قاضي دادگاه  21 تير ماه حکم مجازات را اعلام کند و حتي در صورت حکم زندان، تا پايان فرجام خواهي ترامپ از دادگاه تجديد نظر، حکم اجرا نمي‌شود و هيچ يک از اين مراحل هم مانع شرکت او در انتخابات رياست جمهوري 5 نوامبر 2024 آمريکا نخواهد بود  اما بر فضاي سياسي و کمپين‌هاي انتخاباتي بسيار موثر است.
قاضي مرچان براي صدور حکم ترامپ چندين عامل را در نظر خواهد گرفت، از جمله سن ترامپ (77 سال)، عدم سابقه کيفري و احتمالا نقض احکام ممنوعيت دادگاه از سوي او. حکم دادگاه ممکن است شامل جريمه، حکم تعليقي، نظارت، يا احتمالا زندان باشد.
اگر ترامپ مجرم شناخته شود، قطعا درخواست تجديد نظر خواهد کرد، و اين فرآيند تجديد نظر ممکن است ماه‌ها يا حتي بيشتر طول بکشد. تيم وکلاي او سپس با دادگاه استيناف منهتن، و احتمالا دادگاه‌هاي تجديدنظر روبرو خواهد شد. به اين ترتيب بسيار بعيد است که ترامپ با دستبند از دادگاه خارج شود و انتظار مي‌رود بعد از ارائه درخواست بازنگري، به قيد وثيقه آزاد بماند.
ادعاي بي گناهي ترامپ
ترامپ در اولين واکنش به حکم محکوميت خود از سوي هيات منصفه دادگاه نيويورک گفت: «من کاملا بي گناهم، اين حکم يک ننگ است.»
رئيس جمهور سابق آمريکا اين «محاکمه را جعلي و قاضي را فاسد خواند» و افزود: «قضاوت واقعي روز 5 نوامبر از سوي مردم (روز برگزاري انتخابات رياست جمهوري آمريکا) صورت خواهد گرفت.»
ترامپ تاکيد کرد: «بسيار بيگناه هستم و اين اقدام از سوي دولت جو بايدن رئيس جمهور آمريکا انجام شد. کشور ما به سوي جهنم رفته است و اين محاکمه از روز اول جعلي بود.» «مايک جانسون»، رئيس جمهوري خواه مجلس نمايندگان آمريکا گفت حکم اخير دادگاه عليه ترامپ در اين پرونده را محکوم مي‌کند که باعث ثبت يک «روز شرم‌بار در تاريخ آمريکا شد.»
جانسون در پستي در رسانه‌هاي اجتماعي نوشت: «امروز يک روز شرم‌بار در تاريخ آمريکا است. دموکرات‌ها وقتي باعث محکوم شدن رهبر حزب مخالف خود بر مبناي اتهامات خنده‌دار و شهادت‌هاي يک فرد ممنوع‌الکار و با سابقه محکوميت قضايي شدند به شادماني پرداختند. اين يک مانور مطلقا سياسي بوده نه يک حکم حقوقي.»
تاکر کارلسون، مجري و گزارشگر رسانه‌اي مشهور طرفدار ترامپ ديگر چهره‌ جمهوريخواهي بود که حکم صادر شده عليه اين رئيس جمهور سابق آمريکا را محکوم کرد.کارلسون تاکيد کرد حکم هيات منصفه دادگاه نيويورک به مثابه «پايان نظام قضايي ايالات متحده آمريکا به عنوان منصف‌ترين در جهان» است.
در مقابل، ستاد انتخاباتي جو بايدن، رئيس جمهور آمريکا، تنها چند دقيقه پس از محکوميت دونالد ترامپ، رئيس جمهور سابق آمريکا در دادگاه نيويورک، بيانيه‌اي صادر کرد و در آن گفت که «هيچ کس بالاتر از قانون نيست».
ايان سامز، سخنگوي دفتر مشاور کاخ سفيد گفت: «ما به حاکميت قانون احترام مي‌گذاريم و هيچ اظهارنظر ديگري نداريم.» ستاد بايدن به شکل غير رسمي گفته که انتخابات الکترال بهترين محکمه براي مجازات ترامپ است.
شهادت جنجالي عليه ترامپ
روند دادگاه ترامپ هم بسيار هيجان انگيز بوده است.خانم دنيلز، بازيگر فيلم‌هاي مستهجن (پورن) روز سه‌شنبه 7 مي با حضور در دادگاه شهادت داد که در سال 2006 با دونالد ترامپ رابطه داشته و قبل از انتخابات الکترال 2016 بابت مخفي نگه داشتن اين موضوع حق‌السکوت گرفته است.
دادستان‌هاي منهتن ترامپ را متهم کرده‌اند که قبل از انتخابات 2016 به دنيلز حق‌السکوت پرداخته تا رابطه خود را با او فاش نکند، و سپس سوابق تجاري خود را دستکاري کرده تا 130 هزار دلار حق‌السکوت را مخفي کند . ترامپ در اين باره ادعاها اظهار بيگناهي کرده و حتي رابطه با اين زن را انکار کرده است.
بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده، دنيلز در صندلي شاهد در دادگاه حاضر شده و حتي جزئيات رابطه خود با ترامپ را در هتلي کنار درياچه تاهو در نوادا در سال 2006 براي هيات منصفه بازگو کرده است. دنيلز اذعان کرده وقتي ترامپ او را به پنت‌هاوس خود در هتل براي شام دعوت کرد، در برابرش مقاومت نکرده و در عين حال تاکيد کرده الکل يا مواد مخدر مصرف نکرده و ترامپ نيز او را تهديد کلامي يا جسمي نکرده بود اما وقتي از رفتنش جلوگيري مي‌کند، او از هوش مي‌رود. تيم حقوقي ترامپ مي‌گويد که اين بازيگر فيلم‌هاي مستهجن براي حضور در برنامه «کارآموز» با ترامپ ديدار کرده بود و ترامپ به عنوان يک غول املاک نيويورک در آن زمان ميزبان برنامه تلويزيوني محبوب «کارآموز» بود.دنيلز گفته است که پس از تهديداتي در سال 2011 مصمم بود اين موضوع را خصوصي نگه دارد اما در جريان نامزدي رياست جمهوري ترامپ در سال 2016 زماني که او با اتهامات متعدد سوء رفتار جنسي مواجه شد، نظر خود را تغيير داد.
دادستان‌ها مي‌گويند که مايکل کوهن، وکيل ترامپ مبلغ 130 هزار دلار به‌عنوان حق‌السکوت به دنيلز پرداخت کرده اما ترامپ سوابق تجاري خود را جعل کرده تا اين واقعيت را پنهان کند که او اين مبلغ را به کوهن باز پرداخته است.
همچنين مايکل کوهن، وکيل و حامي سابق دونالد ترامپ که اکنون به دشمنش تبديل شده است،  در دادگاه جنايي رئيس جمهور سابق آمريکا در جايگاه شاهد حضور يافت و در پرونده حق السکوت ترامپ به اين بازيگر فيلم‌هاي مستهجن، عليه او شهادت داد.
چشم انداز ترامپ
شکي نيست که ترامپ گناهکار است اما طبق قانون اساسي آمريکا ترامپ هنوز مي‌تواند براي رياست جمهوري نامزد شود. 
نکته اينجاست که ساختار حاکميتي ايالات متحده ترامپ را يک عنصر نامطلوب قلمداد مي‌کند. فعلا حذف قهرآميز رئيس جمهوري آمريکا در دستور کار حکومت در سايه نيست. نوع پوشش خبري رسانه‌هاي آمريکايي روي تخريب نرم ترامپ متمرکز است؛ مجرم شناخته شدن رئيس جمهور سابق آمريکا مي‌تواند بر نتايج انتخابات رياست جمهوري ماه نوامبر تاثير بگذارد. اوايل امسال نظرسنجي بلومبرگ و مورنينگ کانسالت نشان داد که 53 درصد از راي‌دهندگان ايالت‌هاي تعيين‌کننده، در صورت محکوميت ترامپ، از راي دادن به او امتناع خواهند کرد.
نظرسنجي ديگري از دانشگاه کوئيني‌پياک در ماه جاري ميلادي نشان داد که در صورت محکوميت، 6 درصد از راي‌دهندگان ترامپ، با احتمال کمتري به او راي خواهند داد؛ رقمي که در چنين رقابت نزديکي مي‌تواند بسيار مهم باشد. تنها راه فرار ترامپ رسيدن به کاخ سفيد و فرمان عفود خودش است. روساي جمهور مي‌توانند کساني را که مرتکب جرايم فدرال شده‌اند، عفو کنند. پرونده حق‌السکوت در نيويورک يک مسئله ايالتي است. اختيارات مربوط به عفو براي دو پرونده فدرال ترامپ - يکي در مورد مديريت نادرست اسناد محرمانه و ديگري درباره توطئه تغيير نتايج انتخابات 2020 در سطح ملي- نامشخص است. در پرونده اول، يک قاضي منصوب ترامپ در فلوريدا محاکمه را به طور نامحدود به تعويق انداخته و گفته است تعيين تاريخ قبل از حل و فصل سوالات مربوط به شواهد «عاقلانه نخواهد بود.» پرونده دوم فدرال هم با درخواست تجديد نظر اين رئيس جمهور سابق آمريکا به تعويق افتاد. هيچ کس نمي‌داند چه اتفاقي رخ مي‌دهد؛ آيا حاکميت پنهان ايالات متحده مي‌تواند ترامپ را حذف کند يا مرد ديوانه به کاخ سفيد باز مي‌گردد؟ برخي در اين ميان، معتقدند که نظريه سيمپسون‌ها اجرا خواهد شد؛ يعني ترامپ به کاخ سفيد مي‌رسد اما در نهايت کشته خواهد شد.بايد منتظر ماند.
کد مطلب: 217074
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *