گروه اجتماعی – سعید تهرانی: خیری عمر، سفیر مالزی در این نشست با بیان مطلب فوق گفت : ظرفیتهای توسعه بازار گردشگری میان مالزی و ایران میتواند بر اساس فرهنگ، تاریخ، طبیعت، و تفریحات متنوع باشد.او افزود : برای مثال، مالزی با مناظر طبیعی زیبا، جاذبههای تاریخی و فرهنگی که ثبت جهانی یونسکو شدهاند، همیشه جذابیت زیادی برای گردشگران ایرانی داشته است. از سوی دیگر، معماری منحصر به فرد، و فرهنگ غنی گنجینهای بینظیر نه تنها برای گردشگران مالزیایی بلکه برای علاقهمندان سایر ملل برای سفر به ایران ظرفیتهای زیادی را پیش رو گذاشته است. سفیر مالزی خبر داد که براساس آمار، در سال ۲۰۲۲ ، ۷۵۰۰نفر ایرانی از مقاصد مختلف مالزی بازدید کردند که در سال ۲۰۲۳ این آمار به ۱۹۹۰۸ نفر رسید که حدود ۱۶۳ درصد رشد داشته است.خیری در خصوص جذابیتهای کشور مالزی در حوزه گردشگری گفت:جاذبههای مدرن مالزی مثل برجهای پتروناس که نماد گردشگری این کشور است همراه با جزایر زیبای آن از جمله لانکاوی و پنانگ و همچنین فرهنگ متنوع مردمان مهربان مالزی میتوان سفر لذتبخشی را برای گردشگران ایرانی به همراه داشته باشد و همچنین جاذبه جدیدی برای مردم ایران در انتظار است تا به مالزی سفر کنند به جز برجهای دوقلوی پتروناس، مردکا 118 اکنون دومین ساختمان و سازه بلند جهان پس از برج خلیفه در دبی است.به اعتقاد او مالزی با افتخار موقعیت خود را به عنوان "مقصد سال برتر مورد علاقه مسلمانان"، که توسط شاخص جهانی سفر مسلمانان (GMTI) مسترکارت-کرسنت رتبه بندی شده است، حفظ نموده است و این دستاورد همچنین "مقصد سال برتر بانوان مسلمانان" را نیزشامل میشود. سفیر مالزی در پاسخ به سوالی در خصوص پیش بینی برنامههایی برای توسعه بازار سفر به این کشور به چند مورد اشاره کرد که میتوان به انجام تبلیغات مشترک با فعالان صنعت گردشگری ایران و همچنین تبادلات علمی و تخصصی برای افزایش همکاری در زمینه توسعه بسترهای گردشگری، هتلها، و خدمات مرتبط با صنعت گردشگری و همچنین برگزاری رویدادهای فرهنگی برای جلب توجه گردشگران و تقویت ارتباطات فرهنگی و در پایان به برگزاری فمتریپهای گروهی برای تشویق به تبادل گروههای تجاری و فرهنگی ورسانهای برای تعمیق ارتباطات و ایجاد فرصتهای جدید اشاره کرد.سفیر مالزی در ادامه سخنان خود به پروازهای مستقیم دو کشور برای تقویت توسعه گردشگری دو کشور اشاره کرد و افزود : توسعه پروازها بین شهرهای اصلی و مقاصد گردشگری در مالزی میتواند گزینه مناسبی باشد و هماکنون امکان دسترسی با خطوط هواپیمایی منطقهای برای گردشگران ایرانی به آسانی در شهرهای مختلف مالزی و برعکس فراهم است و در این مورد دفاتر خدمات مسافرتی میتوانند با بستههای تور جذاب امکان سفر را فراهم کنند.
خیز مالزی برای کسب مقصد برتر اکوتوریسم جهان
در ادامه نشست خبری خانم روسناه مصطفی مدیر توریسم مالزی دفتر خاورمیانه در خصوص برنامه ریزی و ایجاد ظرفیتهایی برای دستیابی به اهداف کشور مالزی بر اساس برنامه استراتژیک گردشگری این کشور تا سال ۲۰۳۰ گفت :گردشگری مالزی به طور مداوم بر روی بخشهای گردشگری ویژه مانند رویدادهای تجاری، گردشگری اکولوژیک، گردشگری مبتنی بر ظرفیتهای بومی، پزشکی و سلامت، گردشگری آموزشی و سفرهای تجربی تمرکز خواهد داشت تا گردشگران بیشتری را به مالزی جلب کند.خانم روسناه افزود :در سال 2024، هدف مالزی جذب 27.3 میلیون گردشگر و کسب درآمدی بالغ بر 102.7 میلیارد رینگیت است. برنامه استراتژیک برای تقویت و ترویج تلاشهای بازاریابی و تبلیغاتی با عنوان کارزار سال بازدید از مالزی ۲۰۲۶ است که هدف آن جلب ۳۵.۶ میلیون گردشگر خارجی و کسب ۱۴۷.۱ میلیارد رینگیت درآمد در سال ۲۰۲۶ میباشد.به گفته وی دولت مالزی میخواهد این کشور به مقصد برتر اکوتوریسم جهان تبدیل شود و این حرکت با تعهد مالزی به دستیابی به برنامه سال 2030 به عنوان بخشی از 17 هدف توسعه پایدار تحت سازمان ملل متحد (UNSDG)، به ترویج پایداری منابع طبیعی برای تحریک رشد اقتصادی جدید از طریق گردشگری اکولوژیک و ایجاد شغلها مرتبط است.
آمادگی دفاتر گردشگری ایران برای توسعه گردشگری بین دو کشور
همچنین امیر پویان رفیعی شاد ، رییس انجمن صنفی دفاتر گردشگری و آژانسهای هوایی استان تهران در ادامه این نشست خبری در خصوص فعالیت این انجمن در توسعه و ایجاد ظرفیت های گردشگری در تهران گفت : این انجمن قدیمی ترین انجمن حوزه گردشگری در ایران است که با توجه به قدمت فعالیت و وسعت بالای دفاتر گردشگری عضو این انجمن آمادگی کامل خود را برای توسعه گردشگری بین دو کشور ایران و مالزی را اعلام میکند.رفیعی شاد تاکید کرد : این تبادل گردشگر باید به گونه ای باشد که گردشگران مالایی هم به ایران سفر داشته باشند. او افزود : ویژگی های فرهنگی باعث میشود که ایران و مالزی برای گردشگران همدیگر جذابیت های بسیاری داشته باشند. رفیعی شاد در پایان توضیحات خود در خصوص روابط گردشگری بین ایران و مالزی نبود پرواز مستقیم بین دو کشور را مهمترین مانع گسترش گردشگری عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد که این مشکلات بزودی حل شود و شاهد استقبال بیش از پیش شهروندان دو کشور برای سفر به کشورهای ایران و مالزی باشیم.
27 پرواز هفتگی ایرعربیا از 4 شهر ایران
در ادامه نشست خبری ، اشکان شهسواری مدیر فروش شرکت هوایی ایرعربیا گفت : خطوط هوایی ایرعربیا با سرلوحه قرار دادن سه عامل امنیت ، کیفیت و هزینه کمتر در پرواز های خود سعی در توسعه گردشگری و ارایه خدمات مدرن تر به گردشگران ایران و مالزی دارد. او تاکید کرد ناوگان هواپیمایی ایرعربیا جوان و مدرن هستند و از هواپیماهای ایرباس 320 و 321 در خطوط استفاده میشود. شهسواری همچنین افزود : ایر عربیا بطور هفتگی 27 پرواز از چهار شهر تهران، شیراز ، مشهد و لار استان فارس به شهر شارجه امارات و بطور روزانه از شارجه گردشگران را به کشور مالزی منتقل میکند. گفتنی است ، در پایان نشست خبری مراسمی به ضیافت شام با حضور مقامات سفارت مالزی در تهران و همچنین مسئولین هواپیمایی ایر عربیا و مدیران دفاتر گردشگری تهران در محل هتل اسپیناس برگزار شد.