مردم سالاری آنلاین اقدامات اخیر شرکت سایپا که خلاف عرف و قانون هستند را بررسی میکند.
شرکت سایپا باز هم در نحوه برخورد با مشتریان خود، دست به اقداماتی زده که آنها را نگران کرده است. این اقدامات جدید سایپا نیز خلاف عرف و مقررات موجود در کشور است.
به گزارش
مردم سالاری آنلاین، شرکت سایپا اخیراً زمان تحویل خودرو در
قراردادهای پیشفروش را ۱۲۰ روز پس از ارسال دعوتنامه از طرف خودروساز و تکمیل وجه توسط خریدار اعلام کرده است. این بازه زمانی درنظر گرفتهشده پس از تکمیل وجه برای تحویل خودرو، کاملاً خلاف قانون است.
در طرحهای پیشفروش، طبق قراردادهای منعقدشده بین خودورساز و خریداران، خودروساز موظف است
حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز پس از ارسال دعوتنامه و تکمیل وجه، خودرو را به خریدار تحویل دهد. این موضوع به صراحت در قراردادهای امضاشده مطرح شده است. مشخص نیست شرکت سایپا بر چه اساسی تصمیم گرفته است این بازه زمانی یکماهه را به چهار ماه افزایش دهد!
برخی از خریداران میگویند اگر شرکت سایپا توانایی تحویل خودرو را طبق بندهای قرارداد ندارد، چرا سرمایه خریداران خودرو را چهار ماه پس از تکمیل وجه محبوس میکند. آنها میگویند چرا
شرکت سایپا یک ماه مانده به تحویل خودرو، دعوتنامه ارسال نمیکند و به جای این راهحل منطقی و پرداخت جریمه دیرکرد به خریداران، راه افزایش غیرقانونی مدت زمانِ تحویل خودرو به چهار ماه پس از تکمیل وجه را انتخاب کرده است.
با توجه به سابقه موجود، برخی از خریداران، نسبت به این موضوع که حتی شرکت سایپا،
چهار ماه پس از تکمیل وجه هم خودرو را تحویل دهد، شک و تردید دارند.
وزارت صنعت پیش از این با ورود خود مانع از این شد که خودروسازان، قیمت خودروهای با موعد تحویل ابتدای شهریور تا آخر دیماه را افزایش دهند و این خودروها را با قیمتهای جدید به ثبتنامکنندگان خودرو تحویل دهند. عطف بهماسبق کردن افزایش قیمت خودرو، خلاف آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، مصوب ۲۲ فرودین ۹۵، بود و به همین دلیل وزارت صنعت نهایتاً مانع از این افزایش قیمت شد. باید دید این بار هم که شرکت سایپا میخواهد قرارداد امضاشده با خریداران خودرو را زیرپا بگذارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت ورود میکند و مانع از افزایش مدت زمان تحویل خودرو به چهار ماه پس از تکمیل وجه میشود یا خیر؟
علاوه بر این، شرکت سایپا جدیداً دست به اقدام دیگری زده است که خلاف عرف و منطق است. این اقدام به نحوه قیمتگذاری خودروی چانگان مربوط میشود.
معضل تحویل خودروهای چانگان
شرکت سایپا خودروی چانگان با موعد تحویل دیماه امسال را به ثبتنامکنندگان با قیمت قدیم این خودرو، یعنی ۷۵ میلیون تومان، تحویل میدهد. اما برای کسانی که طبق قراردادهای پیشفروش قرار بوده این خودرو را در ماه بهمن تحویل بگیرند، وضعیت فرق میکند.
برخی از
خریداران خودروی چانگان به
مردم سالاری آنلاین گفتهاند که شرکت سایپا به آنها اعلام کرده که خودروهای با موعد تحویل بهمنماه مشمول افزایش قیمت میشوند؛ این در حالی است خودروهای موعد تحویل دی و بهمن، طبق یک بخشنامه و در یک روز و یک ساعت، پیشفروش شدهاند.
یکی از خریداران خودروی چانگان به
مردم سالاری آنلاین میگوید: «بنده و امثال من چانگان را در ۲۸ مرداد ۹۷ ثبتنام کردیم که زمان تحویل در بخشنامه دی و بهمن بود که در کمتر از یک دقیقه پُر شد و تحویل بهمن قسمت بنده شد. طبق دستور وزیر محترم صنعت، ظاهرا قرار شده خودروهای تحویل آبان و دی با قیمت ۷۵ میلیون تومان باشد و این خیلی ظلم است که امثال ما که همزمان و طبق یک بخشنامه ثبتنام کردیم، این خودرو را با قیمت بالاتری بگیریم».
قیمت کارخانه این خودرو تا آخر دیماه حدود ۷۵ میلیون تومان و همین قیمت برای بهمنماه ۱۲۷ میلیون تومان است. باتوجه به این اختلاف قیمت، موضوع
تحویل خودروهای چانگان به نگرانی مهم ثبتنامکنندگان این خودرو تبدیل شده است. کسانی که طبق قرارداد در بهمن ماه میبایست خودروی چانگان خود را تحویل بگیرند، میگویند چون ثبتنام طبق یک بخشنامه و در یک زمان انجام شده، خودروهای چانگانِ سررسیدشده در بهمن نیز نباید مشمول افزایش قیمت شوند.
این درخواست ثبتنامکنندگان خودروی چانگان نیز کاملاً منطقی است؛ چرا که هیچ تفاوتی بین آنها و ثبتنامکنندگانی که برحسب اتفاق، موعد تحویل خودرویشان دیماه امسال تعیینشده، وجود ندارد. باید دید آیا شرکت سایپا در این مورد، نگرانی مشتریان خود را رفع میکند یا خیر؟
بیشتر بخوانید:
شوکهایی که سایپا به مشتریان خود وارد کرده است