۱
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۳

حقوق های نامتعارف کارگری

سعید تهرانی
چند ماه پیش بود که در شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی و رسانه های مختلف، خبر دریافت حقوق های نامتعارف و نجومی توسط برخی مدیران منتشر شد.
حقوق های نامتعارف کارگری
چند ماه پیش بود که در شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی و رسانه های مختلف، خبر دریافت حقوق های نامتعارف و نجومی توسط برخی مدیران منتشر شد. پس از مدتی اعلام شد که تعدادی از آقایان مدیر پول را پس آورده اند و یک تعداد از آنها هم که گویا گردن کلفت هستند هنوز پس نداده اند! رییس مجلس شورای اسلامی هم در همان زمان گفت: «وقتی چند نفر کار خلاف انجام می دهند به اعتبار عمومی لطمه می زنند و به همین دلیل در مجلس اقدام موثری درباره حقوق های نجومی انجام می دهیم. اگر کسی مدیر است، امین کشور است و نباید تخلف کند. لذا به دیوان محاسبات درخواست دادیم همه آن ها که حقوق نامتعارف دریافت کرده اند، پول ها را برگردانند و اگر نکردند به دادگاه معرفی شوند.»
برای مردم، این موضوع در ابتدا هیجان داشت اما بعد از مدتی، دیگر اینکه سایر مدیران نجومی، حقوق هایشان را پس بدهند یا ندهند برای مردم اهمیت ندارد و دردی از مردم دوا نمی کند.
اما نکته اینجاست که آیا حقوق نامتعارف فقط حقوق هایی است که مدیران دریافت کرده بودند؟ از منظری دیگر، حقوق هایی که دولت برای کارمندان و کارفرمایان برای کارگران در نظر می گیرند، حقوق ها نامتعارف نیست؟ هر کارگری هم که بخواهد به کارفرما اعتراض کند که حقوقش کم است و مگر می شود با در نظر گرفتن تورم با این حقوق زندگی کرد، در جواب فقط می شنود همین که هست و فلان قدر درصد برای افزایش حقوق کارگران تصویب شده و ما هم شرعا و عرفا و قانونا (با در نظر گرفتن حداقل دستمزد) پرداخت می کنیم و اگر نمی خواهید بیکار زیاد است! واقعیت امر این است که بیکار زیاد است و آنها برای جذب نبروی جایگزین، حتی پول آگهی هم نمی دهند، بقیه کارگرها دهان به دهان به دوست و آشنا می گویند و فردای آن روز صد نفر صف می کشند تا جای خالی را پر کنند، کارفرما هم خوشحال و با لبی خندان که کارگر جدید آمده، چند ماه یا چند سال هم بیمه نمی کند و حداقل حقوق را بدون عیدی و سنوات پرداخت می کند و شاید بتوان این را یک نوع برده داری مدرن در نظر گرفت!
سوال این است که آیا مدیران نجومی که حقوق های دهها میلیونی می گیرند، درد کارگری را که ۹۰۰ هزارتومان می گیرد می فهمند؟ جرات این را دارند با حقوق یک کارگر، یک ماه زندگی کنند و شرمنده همسر و فرزند نباشند؟ چند ماه می تواناد با این حقوق های اندک، کانون گرم خانواده را حفظ کنند؟ اگر یک سرما خوردگی ساده به زندگیشان بیفتد از شکم کدام یک از اعضای خانواده می توانند بزنند تا پول دوا و دکتر را تامین کنند؟ این دردهای مردم است.
سوال آخر اینکه حقوق دهها میلیونی مدیران نجومی در برابر حقوق ۹۰۰ هزار تومانی کارگر نجومی، نامتعارف است یا یا حقوق ۹۰۰ هزار تومانی یک کارگر در برابر حقوق مدیر نجومی، نامتعارف است؟ چه زمانی قرار است بر فرایند این حقوق های نامتعارف کارگری و کارمندی نظارت دقیق صورت گیرد؟
کد مطلب: 67625
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *