۰
يکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۷

سازمان امور اداری و استخدامی و مشکلات پیش رو

ضیاء مصباح*
سازمان امور اداری و استخدامی و مشکلات پیش رو
پس از فراز و نشیب های سلیقه ای بسیار، سازمان امور اداری و استخدامی کشور باز تولدی یافته؛ اتفاقی که در جامعه ما جای تعجب ندارد، حرکت به عقب و مرتب تجربه آزمون و خطا ...
- این تشخیص ضرورت و احیاء دوباره به مصداق جلوی خطا را از هر کجا که بگیرید منفعت در پی دارد، عملی شده است.
- نارسایی ها در مجموعه نظام اداری و وظایف عظیمی که در مسیر اصلاح سیستم اداری و مدیریت کلان کشور مخصوصا از لحاظ مدیریت منابع انسانی بر عهده و در تخصص سازمان مزبور خواهی نخواهی قرار دارد ، رسالتی بسیار سخت بشمار می رود و باید گفت ابزار و منابع موجود در این مرحله و این رجعت در شرایط موجود نمی تواند فرآیندی هدفمند و رو به فردا داشته باشد.
1- قانون مدیریت خدمات کشوری به عنوان اساس و بنیان سیستم مدیریت تشکیلات حکومت و به تبع آن مدیریت منابع انسانی، با همه امتیازات، نیازمند تغییر بنیادی است. این قانون با اتمام دوران آزمایشی بدون توجه لازم مانده، انگار که به آثار مثبت آن نمی خواهند تن دهند تا در تمامی موارد مر بوطه، مصلح، کنترل کننده و باز دارنده باشد.
2- با کدامین ابزار و نیرو می خواهیم ساختاز بیمار اداری را که طی دو دهه اخیر به شدت حجیم، نا کارآمد تر و مبتلا به فساد شده، درمان کنیم؟
3 - در کشور ما که همه امور در ید توانا و در واقع ناتوان دولت گرفتار فعلی است، چگونه می توان از بنیان، اصلاحی صورت داد و با مقاومتهای سلیقه ای و تعابیر متفاوت بعد از یک عمر تجربه و با همین مدیران ارشد که روزگاری با ادغام سازمان سخت موافق و امروز در پی استقلال و توانمند شدن ان بر آمده اند و آن را تقبل کرده اند و... مواجه نشد؟
4- مقایسه ای ساده در تعداد کارکنان و تعداد دستگاههای اداری در فاصله دهه های 65 تا 95 خود گویای ناگفته های بسیار و راه دشواری در مسیر زدودن مشکلات است، به الحاق قارچ گونه شرکتهای خصو لتی و آثار مخرب آن قبلا و به دفعات پرداخته ایم و انگار که روابط عمو می ها پیشنهادات درج شده تخصصی در مطبوعات را گزارش نمی کنند یا برخی مسوولان مجال پرداختن به آنها را ندارند.
5 - در دهه های گذشته کارکنان با 20 سال خدمت و 30 روز حقوق با تمایل خود با حقوق نسبتا مکفی و با اشتیاق باز نشسته می شدند و چرخ بازنشستگی و اشتغال هم (ورود و خروج از سیستم ) به خوبی می چرخید .
چه رخ داده که سن بازنشستگی مرتب رو به تزاید است و کارکنان تمایلی به باز نشستگی ندارند و جوانان پشت درب های ورودی در انتظار .. ؟ آیا عدم توازن دریافتی ها در دوران بازنشستگی عاملی اصلی و بازدارنده به شمار نمی رود ؟
6- دولت در کشور ما بزرگترین کارفرما برای جذب نیروی انسانی با مفهوم کلی محسوب می شود و با برداشت های عامیانه انتظاری نابجا ایجاد شده تا همه به آب باریکه دولت وصل شوند و با حداقل بازدهی به کار دوم بپردازند و در همه جا ناکارامد و صرفا حضوری فیزیکی داشته باشند!
7- ایجاد زمینه های اشتغال در کل کشور حتی بخش خصوصی برآ از برنامه ریزی های دقیق، استاندارد، مناسب روز و زمان و از همه مهمتر بر مبنای تعریف شده منافع ملی و راندمان صحیح و اصولی، پرهیز از بیکاری مخفی بایستی مبتنی گردد .
8- رشد بیکاری و اشتغال فارغ التحصیلان آموزش عالی در مشاغل خدماتی مبین چه اتفاقی است؟ و اصولا توسعه رشته های بدون نیاز بازار کار، صرفا به قصد دریافت شهریه از طرف دانشگاههای پر بازده ! و تولید بیکاران تحصیل کرده، آن هم کمی و بدون توجه به کیفیت با انگیزه اخذ مدرک بالاتر ، تا به کی و به چه قیمتی ادامه می یابد ؟
و موارد قابل تامل و مداقه بسیاری که با ولادت دوباره سازمان امور اداری و استخدامی کشور امید می رود عواقبی مفید و ارزنده با تعاریف منطبق با آینده کشور و موافق علوم در دسترس این مقوله بسیار اساسی، آن هم در دور دوم احتمالی دولت روحانی داشته باشد .
پیشنهاد اینکه :
الف -اطاق فکر این سازمان با حضور نیروی انسانی مجرب، متفکر، صاحب نظر و آگاه به نظام اداری آن به سرعت و دقت لازم در انتخاب، تشکیل شود.
ب- در مسیر ایجاد انگیزه بیشتر در نیروی منتقل شده به سازمان مدیریت و برنامه ریزی، که منفک شدن آنان را نگران از دست دادن همین حداقل های دریافتی تحت عناوین مختلف مرسوم در سازمان برنامه می نماید : نظام هماهنگ پرداخت با معیارهای علمی براساس ویژگیهای مشاغل سامان یابد و با دقت پس از رفع نارسایی ها اجرایی و تسری یابد،تا هر دستگاه دولتی بنا به میل، امکانات، ارتباطات و توان خود نتواند در جذب یا دفع نیروی انسانی که اولین و مهمترین ابزار مدیریت است ، نقش ایفاء کند.
ج– سازمان احیاء شده، مکانهای مناسب بسیاری دارد و امکان استقرار نیرو که باید در جهت بازده مطلوب در اوقات اداری قرار و آرام و امکانات لازم داشته باشد در همین شرایط و فضاهای موجود مهیا است.
نقل و انتقال و اجاره یا خرید مکانهای جدید هر چند که معیاری در توانمندی، ارزیابی کاربرد و سیستم هر دستگاهی از منظر ظاهری امروزه در تمامی کشورها شمرده می شود، نباید پرداختن جدی به کارهای معوق موکول به ان گردد.
د- ایجاد تشریفات اداری، چگونگی استقرار مدیران، روسای دفاتر و تحمیل به بودجه های محدود موجود در تهیه امکانات که در مرحله تغیراتی در این حدود نیز متاسفانه مرسوم شده، دور شدن از برنامه ریزی و اهداف سازمان از همین آغاز خواهد بود .

ه - انتظار می رود با توجه کامل به اعتبار و عملکرد این سازمان از آغاز تا ادغام ( 1378 ) مخصوصا از لحاظ اعتبار و صلاحیتهای علمی، اخلاقی و شخصیت مناسب نیروهای در اختیار، صداقت و دلسوزی آنان و الگو قرار دادن روشهای مبتنی بر کارآمدی و تاثیر فردی در مسیر وصول به هدف که اعتلای ایرانمان است، نقش این سازمان به خوبی و از همین زمان و به درستی ایفاء شود.
و- مهم اینکه آگاهترین، بهترین نیروها و کارشناسان ارشد واقعی از هر لحاظ برای ایفاء نقش اثر گذار سازمان انتخاب شوند، آنان بایستی ناظر چگونگی تحقق تشکیلات مناسب و پاسخگو، مدیریت نیروی انسانی و احکام و ابزار آن در کلیه تشکیلات دولتی و وابسته به دولت در همین وضعیت با همه دیدگاههای ضد و نقیض باشند و با قدرت بر آمده از حمایت مستمر مبتنی بر منافع ملی و مصالح بلند مدت کشور با توجه به مفاد قانون مدیریت خدمات کشوری ایفای نقش کنند.
ز- شوراهای این سازمان و کمیته های مشورتی بایستی با وجود بهترین و آگاه ترین کارشناسان واقعا خبره، بدون توجه به رابطه، به دور از تشریفات، فعال و در ایفای وظایف خود که رافع بسیاری از معضلات موجود است همت گمارند تا در ارزیابیهای بعدی که در وظایف ارگانهایی مشابه کانون علوم اداری ایران است و از بیرون به عمل کردها می نگرند و محصول را ملاک می دانند، موفق معرفی گردند .
ح- نگاه اعضاء کابینه در حال ترمیم به این سازمان، نگاهی همسو و تایید کننده بوده از عدم همکاری احتمالی نیروهای اثرگذار پایین دستی با تصور دخالت در امورتشکیلات تحت نظارت خود، ممانعت جدی اعمال فرمایند.
ط - بالاخره اینکه الحاق صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان اسناد ملی که در گذشته براساس ضرورت زیر پوشش این سازمان بودند، مورد بررسی اصولی قرار گیرد . 
*دبیر کانون علوم اداری ایران
کد مطلب: 62677
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *