۷
۳
جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۴۰

نياز کشور، عامل اصلي پيشنهاد دكتر عارف

مرتضي بهنام
نياز کشور، عامل اصلي پيشنهاد دكتر عارف
خرداد ماه بياد ماندني گذشت. خاطرم هست كه در مناظره ها يك پيشنهاد خوب و بجا توسط دكتر عارف مطرح شد،پيشنهادي كه با مطالعه و آسيب شناسي مناسبي تدوين شده بود .
ايجاد معاونت اقوام در رياست جمهوري نيازي بود كه اين نامزد خوش فكر انتخابات رياست جمهوري جهت مردمي كردن دولت طرح كرد.
اتفاق اخيري كه در يكي از شهرهاي سني نشين كشور افتاد ، مرا بياد طرح معاونت اقوام انداخت.
البته شايد بتوان گفت كه آن شركت اپراتور تلفن همراه به عللي مقصر بوده و مخاطب شناسي و بازارسنجي علمي را انجام نداده، ولي اين همه ماجرا نيست.
ايران، سرزمين تنوع فرهنگهاست و اين تنوع به علت وجود اقوام مختلف ايجاد شده است .همانطور كه مي دانيم زبان و ارزشهاي ديني از عوامل اصلي شكل گيري فرهنگهاست. اين تنوع ،تفاوت هاي فرهنگي را در پي داشته كه گاهي به وحدت ملي تلنگرهايي را وارد كرده كه البته امكان اين بود از اين فرصت هاي بدست آمده استفاده كنيم و به عبارتي مديريت فرهنگي مناسبي بر اين تفاوت ها داشته باشيم.
شايد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به حجم بالاي ماموريت هايي كه بايد انجام دهد،نتواند به شكل مناسبي به اين قضيه رسيدگي كند و با توجه به وجود پتانسيل ارزشمند فرهنگي، بهتر است اين كار فرهنگي بزرگ در يك سازمان يا كار گروه تخصصي ويژه با نظارت مستقيم عالي ترين مقام اجرايي كشور انجام پذيرد.
رسيدگي به مسايل و مشكلات فرهنگي اقوام،نيازي است كه احساس مي شود والبته قابل لمس است .
افراط و تفريط هايي كه طي سالهاي اخير در حوزه هاي مختلف فرهنگي انجام گرفته ، اين نياز را ايجاد كرده است. بقول مازلو پيش نياز رشد و خلاقيت فردي (مرحله پنجم-نهايي-)، مرحله احترام (مرحله چهارم نياز ها) است كه اشاره ويژه اي به" مورد احترام ديگران بودن"(RESPECT BY OTHERS) دارد.
بنظر مي رسد جهت رسيدن به توسعه پايدار مي بايستي توجه خاصي به مسايل فرهنگي كشور داشته باشيم.
نگارنده ،ضمن تقدير از ايده دكتر عارف، پيشنهاد مي كند جهت استفاده بهتر از تمام ظرفيت هاي موجود سراسر كشور، در دولت تدبير و اميد ،توجه و عنايت ويژه به مقوله هاي فرهنگي اقوام صورت پذيرد كه البته در اصول سيزدهم،پانزدهم و نوزدهم قانون اساسي بدان پرداخته شده است .
کد مطلب: 34736
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


حسین حقگو
درود بر فریادگر و سلام بر مرتضی بهنام که مطالبات واقعی مردم را نیکو می شناسند . امید که این صداهای صادق شنیده شود .
اگر اصول مغفول مانده قانون اساسی درست اجرا شود ، بسیاری از گسست های اجتماعی و گسل های اجتماعی برداشته می شود . وحدت ملی تأمین می شود . فقط یک مشکل برای اقتدار گرایان ایجاد می شود که نمی توانند قدرت را بین تعدادی محدود جابجا کنند .
حسام
Iran, Islamic Republic of
سلام بهنام جان
بسیار خوب به موضوع اشاره کردید ولی متاسفانه سوابق موجود نشان میدهد که تاکنون بحث اقوام و مطالبات آنها بیشتر کاربرد تبلیغاتی داشته و در ایام انتخابات مطرح گردیده و بعد از آن به فراموشی سپرده شده ... ولی در هر صورت این موضوع بسیار مهمی است و باید به عنوان یک مطالبه مهم مطرح گردد و در تمامی رسانه ها به صورت گسترده بر روی این مسئله تاکید گردد تا شاید در مسئولان حساس سازی شود .
محمدرضا فرزانه
توجه به فرهنگ اقوام مختلف از ضرورتهاي اساسي هرجامعه است وبي تفاوتي به آن آثار زيان باري را به همراه دارد.به نظر بنده مهمترين موضوعي كه بايستي درفرهنگهاي مختلف در يك كشور مورد توجه قرار گيرد ، احترام به آداب ورسوم ،باورها وسنتهاست.اميد دارم در آينده اي نزديك ، پندارنيك(صلح) و گفتارنيك(عشق) و كردارنيك(دوستي) را در سراسر جهان شاهد باشيم.
اسماعیل
به امید همدلی و یکرنگی بیشتر با وجود تنوع زبان و فرهنگ در کشور عزیزمان
احمدی
جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند (حافظ)

امیدواریم در دولت تدبیر و امید به نحوه شایسته ای بدبن ضرورت ملی پرداخته شود.
محمد
با تایید نظرات جنابعالی و اشاره به حق به فقدان موجود در نظام های مدیریتی کشور، می خواستم بر این موضوع صحه بگذارم که تنوع موضوعات فرهنگی در اقوام مختلف، نیاز به احاطه موضوعی و نیز تصمیم گیری های خاص را بر اساس شرایط خاص هر قوم می طلبد.