در این دولت هم مثل دولتهای پیشین تنها راه حل مقابله با آلودگی هوا دو موضوع است؛ اول دعا کردن برای وزش باد و بارش باران و برف و دوم تعطیلی مدارس و ادارهها. البته که این شدت از آلودگی هوا باعث و بانی مرگ و میر بسیاری است و لطمات جبران ناپذیر سلامتی برای جامعه دارد ولی در کنار این موضوع باید اذعان کرد که دانشآموزان نیز دچار خسران ميشوند. دانشآموزان حداقل دو سال درگیر کرونا بوده و درحالی که قدری نظام آموزشی سر وشکل گرفته بود این بار گرفتار آلودگی هوا و تعطیلیهای مکرر شدهاند.
مسئولان آموزشی با ذکر مثالهایی از نظامهای آموزشی توسعه یافته سایر کشورها معتقدند که آموزش از راه دور ميتواند جایگزین مناسبی برای روزهایی باشد که مدارس تعطیل است اما شرایط دانشآموزان بعد از بازگشایی مدارس پس از کوران کرونا به همه ثابت کرد چنین موضوعی صحت ندارد.
بطوریکه امروزه افت تحصیلی، به یکی از دغدغههای مهم خانوادهها و آموزگاران تبدیل شده است چرا که افت تحصیلی به غیر از صرف هزینه دوباره برای تکرار پایه، بر سلامت روانی دانشآموز نیز تأثیر ميگذارد و سبب احساس شرم، دلسردی و اضطراب ميشود.
منظور از افت تحصیلی شرایطی است که در آن عملکرد درسی یک دانش آموز نسبت به دوره یا ترم قبل خود کاهش داشته است و این افت منجر به تکرار یک پایه تحصیلی و یا مردود شدن ميشود.
البته این نکته را هم باید لحاظ نمود که خود آلودگی هوا نیز مستقیما بر یادگیری دانش آموزان موثر است . محققان در روزهایی که سطح آلودگی بالاست، کاهش قابلتوجهی در نمرات آزمونهای دانشآموزان را ثبت کردند. نتایج تحقیقات نشان داده است که نمرات دانشآموزان در مدارسی که در مسیر باد قرار گرفتهاند، کاهش کمتر داشته و شیوع بیماری و غیبت کمتری نیز ثبت شده است. تاکنون بیشتر تحقیقات درباره ارتباط یادگیری دانشآموزان با آلودگی هوای خارجی صورت گرفته است اما چندین مقاله اخیر، کیفیت هوای داخل خانه را نیز با کاهش عملکرد شناختی مرتبط دانستند. بهعنوانمثال، محققان دریافتند که احتمال افزایش اشتباه برای شرکتکنندگان مسابقات شطرنج در زمان آلودگی هوا و افزایش ذرات آلاینده بیشتر است.
اقتصاددان دانشکده اقتصاد لندن نیز کیفیت هوای داخل ساختمان را به این موضوع مرتبط دانست. برای درک بهتر این موضوع، وی میزان ذرات آلاینده در اتاقهای آزمون دانشگاهی در لندن را جمعآوری و اظهار کرد: اتاقها ازنظر کیفیت هوا بسیار متفاوت هستند و دانشجویان در اتاقهایی با سطح آلودگی بیشتر، عملکرد بدتری نشان میدهند.
اکنون شواهد قانعکنندهای مبنی بر تاثیر کیفیت هوا و یادگیری دانشآموزان داریم. موارد کم هزینه مانند فیلترهای هوا میتوانند مزایای مهمی در سلامتی افراد ایجاد کنند، اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. برای ایجاد مدارس جدید، مسئولان باید از قرار دادن مدارس جدید در مجاورت بزرگراهها اجتناب کنند، بهعنوانمثال، در سال ۲۰۰۳ کالیفرنیا ساخت مدارس را در ۵۰۰ فوتی آزادراهها ممنوع کرد.
چنین اقداماتی میتواند سلامت دانشآموزان و عملکرد تحصیلی آنان را بهبود ببخشد و با توجه به اینکه دانشآموزان با وضعیت اقتصادی نامناسب معمولا در مدارس مناطق بسیار آلوده تحصیل میکنند به کاهش شکاف نمره آزمون در آموزشهای عمومی کمک بسیاری خواهد شد.
کودکان در زمان قرار گرفتن در معرض هوای آلوده با توجه به عدم تکامل ریهها، (۸۰ درصد کیسههای ریز هوایی آنها پس از تولد ایجاد میشود) فعالیت بسیار زیاد و تنفس زیاد هوا در معرض خطرهای خاصی قرار میگیرند. محققان سلامت کودکان در جنوب کالیفرنیا اثرات طولانیمدت آلودگی هوا بر کودکان و نوجوانان را بررسی کردند. در این تحقیق با پیگیری ۱۷۵۹ کودک ۱۰ تا ۱۸ ساله از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ دریافتند، افرادی که در مناطق آلودهتر بزرگشدهاند، با افزایش خطر کاهش رشد ریه روبرو هستند. متوسط افت عملکرد ریه مانند تاثیر بزرگ شدن در خانهای با والدین سیگاری بود.
با بهبود کیفیت هوا، کودکان شرکتکننده در این بررسی علائم کمتری (مبتلابه آسم و عدم ابتلا به آن) داشتند. سال ۲۰۲۰ سال فوقالعاده سخت برای همه افراد در سراسر جهان بوده است، اما برای خانوادههایی با کودکانی که از چالشهای سلامت تنفسی رنج میبرند مشکلات مضاعف شده است.
حالا هم به نوعی ایام کرونا در حال تکرار است. روز گذشته برای دومین روز متوالی اعلام شد مدارس در پایتخت و برخی شهرهای دیگر تعطیل است. ضمن آنکه در هفتههای گذشته نیز همزمان با شدت گرفتن آلودگی هوا شاهد تعطیلی سریالی مدارس بوده ایم.به نظر ميرسد دانشآموزان در حال دادن تاوانی هستند که ارتباطی به آنان ندارد و مستقیما مرتبط با بی مسئولیتی مدیران است.