در روزهای اخیر انتشار فایل صوتی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نه تنها در داخل موجب استعفای رئیس مرکز پژوهشهای نهاد ریاست جمهوری شد بلکه در آنسوی مرزها در روسیه و آمریکا چالشهای جدی را برای برخی از افراد ایجاد کرده و تکذیب و موضع گیری دولتمردان این دو دولت را بهمراه داشته است. این افشاگری از چه جناح و گروهی و با چه نیتی در شرایط پیچیده کنونی و زمان نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری انتشار یافته است موضوع تحلیل و اظهار نظرهای متفاوت افراد و رسانه هاست. افشاگری و انتشار فایل صوتی در جمهوری اسلامی سابقه طولانی دارد و چنین شیوه ای در دهه های قبل تکرار شده و افرادی را به ورطه حذف و انزوا کشانده است. افشاگری عادلانه اگر چه در بیان حقیقت و جهت افزایش شفافیت توسط رسانه های مستقل و در خدمت به مردم امری نیک و پسندیده است و موجب تقویت سلامت سیستم حکمرانی میشود ولی افشاگری اگر به نیت شفافیت و حقیقت جویی نباشد و توسط افراد و نهادهای صاحب نفوذ حاکمیتی برای بهره برداری جناحی یا تخریب نیروهای رقیب صورت پذیرد موجب انحراف است و تبعات زیان باری را به ملت و منافع ملی تحمیل خواهد کرد.
ضبط خاطرات و ثبت تاریخ شفاهی در هر دولتی برای بهره برداری آیندگان و بیان حقایق تاریخی امری مطلوب و پسندیده است. در کنار آن آمار، اطلاعات و جزئیات رویدادهای سیاسی و تاریخی در هر دولتی به عنوان منابع ملی باید حراست شود و حفظ سطح محرمانگی و انتشار آن روال و قاعده خاصی دارد. لذا در این ماجرا بیان برخی موضوعات و اعلام مواضع زود هنگام در زمانیکه وزیر خارجه وقت در منصب خود مشغول بکار است و چالشها و مسائل بزرگی در سیاست خارجی حل نشده است چندان عقلانی و منطقی نیست و بدتر از آن انتشار این فایل توسط افرادی در داخل و تخریب وزیر امور خارجه در شرایطی که نمایندگان ایران در وین در حال مذاکره برای رفع تحریمها و بازشدن فضای اقتصادی هستند مصداق بی اخلاقی سیاسی و خیانت است.
نکته دیگر در نوع برخورد با شیوه های اجرایی و سبکهای مدیریت است. هر شخصی برای مدیریت در هر منصبی در حکمرانی قرار میگیرد باید حمایت شود تا برنامه ها و استعداد و ظرفیت وجودی خود را در خدمت به مردم و پیشبرد اهداف ملی به اجرا گذارد. مسلما در کنترل و اداره هر نهاد سیاسی یا نظامی نظریات متفاوتی وجود دارد و اختلاف نظرها از ابتدای انقلاب در نحوه مدیریت سیاسی و سیاستگذاری ها وجود داشته و امری طبیعی و عادی است. فایل های صوتی که در سنوات گذشته در خصوص مدیریت جنگ و اختلاف نظر فرماندهان در اجرای تاکتیک ها و پایان دادن یا ادامه جنگ انتشار یافته نشان از سابقه اینگونه اختلاف سلایق است و تصمیم عقلایی این است که با وحدت و در نظرگرفتن منافع ملی و حفظ حرمت و شان مردم بهترین تصمیم با خرد جمعی گرفته شود. اکنون برجسته کردن اختلاف نظر بین مردان دیپلماسی با سرداران در میدان و قرار دادن این دو نیرو در مقابل هم و تخریب مردان دیپلماسی نتیجه ای جز ایجاد شکاف و دودستگی در حاکمیت و تخریب شان بین المللی ایران نخواهد داشت.
سابقه طولانی یکتا انگاری، خود مداری، برخوردهای جناحی و حذف رقبا از سوی گروهی که منابع قدرت و ثروت را در اختیار دارند موجب شده در این چند دهه روز به روز بر تعداد افرادی که روزی جزو دلبستگان و دلسوزان انقلاب بوده اند و اکنون به صف ناراضیان و مخالفان پیوستند اضافه شود. این شرایط معلول تنگ نظری و رقابت زدایی در عرصه سیاست است. موضوع نفوذ و آلودگی امنیتی که به عنوان بحرانی در کنار بحرانهای دیگر سر برآورده است در نتیجه عدم تساهل و تحمل نیروهای انقلاب و تسویه حسابهای شخصی در درون با ابزارهای قدرت است. این شکل رقابت ناسالم به موضع گیری متقابل و انتشار بیشتر اسناد و اطلاعات محرمانه منجر شده و یقینا سرنوشت مطلوبی ندارد.