۰
دوشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۱

تغییر تکالیف دوره ابتدایی

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال تغییر مسیر تکالیف در دوره ابتدایی هستیم، گفت: رونویسی از سرمشق‌ها و تقویت مهارت‌های نوشتاری مهم است و آن را نقد نمی‌کنم اما این کار حد و اندازه‌ای دارد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال تغییر مسیر تکالیف در دوره ابتدایی هستیم، گفت: رونویسی از سرمشق‌ها و تقویت مهارت‌های نوشتاری مهم است و آن را نقد نمی‌کنم اما این کار حد و اندازه‌ای دارد.
به گزارش ایسنا، سید محمد بطحائی در نوزدهمین اجلاس سراسری مدیران استانی، پردیس‌ها و واحدهای تابعه دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه ما نیازمند و محتاج کمک اساتید دانشگاه فرهنگیان هستیم،اظهارکرد: انعطاف در برنامه درسی از مهرماه محقق می‌شود و دو ساعت در هفته در دوره ابتدایی دوم و متوسطه اول طبق چارچوب‌های ابلاغی در اختیار معلم قرار می گیرد تا خودش برای آن دو ساعت محتوا آماده کند. بسته‌هایی هم آماده شده تا اگر معلمی آمادگی نداشت از آن بسته‌های پیشنهادی ما انتخاب کند. اینها محورهای تحول در محتواست که در مهر ۹۷ آن را دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به  اینکه در حوزه تحول در مدیریت هم مدرسه محوری، تفویض اختیار به مدارس برای تصمیم گیری را دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: تنها ساختاری که در نظام آموزش و پرورش رکن و اصل است ،مدرسه است و مابقی ساختارها فرعی و پشتیبانی کننده هستند. ما باید کنار بایستیم و ببینیم کجا مدرسه نیاز به کمک دارد تا وارد عمل شویم.
بطحائی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه امیدواریم قدم‌های جدی را در کنار مسؤلان دانشگاه فرهنگیان برداریم و این دانشگاه به جایگاه شایسته و بایسته خود برسد، گفت: لازم است این مفهوم را مدام تکرار کنیم که توسعه آموزش و پرورش بدون توسعه و تقویت دانشگاه فرهنگیان سخت و محال است و هیچ تحولی صورت نخواهد گرفت مگر آنکه معلمان شایسته داشته باشیم.

وی افزود: آنچه یک معلم باید در حیطه دانشی، بداند و مهارت به کارگیری آن در کلاس درس را داشته باشد بسیار مهم است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بهترین برنامه‌های آموزشی و پرورشی ما بدون وجود معلم شایسته به سرانجام نخواهد رسید،اظهارکرد: جایگاه دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرجعی که مسئولیت تربیت معلمان را برعهده دارد، جایگاه رفیعی است. متاسفانه در سال‌های گذشته نگرشی که به تربیت معلم وجود داشت، آسیب‌ها و خساراتی را به سیستم تحمیل کرده است.

بطحائی تاکید کرد: باید ایمان داشته باشیم تا نظام تربیت معلم ما جایگاه واقعی خود را پیدا نکند به معلم شایسته دست نمی‌یابیم. علاوه بر این نگهداشت و ارتقای صلاحیت‌های معلمی نیز بسیار حائز اهمیت است البته اگر امروز نقایصی در نظام معلمی داریم نباید همه را بردوش تربیت معلم بیندازیم.

وی با بیان اینکه در پی موکدات ویژه مقام معظم رهبری و به همت همکارانم در دانشگاه فرهنگیان و عنایاتی که نمایندگان مجلس داشتند، اقدامات خوبی انجام شده است و بیش از ۴۰ هزار دانشجو در مراکز تربیت معلم در مهر ۹۷ شروع به تحصیل می‌کنند، گفت: از این تعداد حدود ۱۸ هزار دانشجوی پذیرش شده از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه و آزمون استخدامی کشوری هستند که از مهر۹۷ وارد دوره‌های یک‌ساله حرفه آموزی می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ناآشنا با مشکلات و کمبودهای دانشگاه فرهنگیان نیستم، گفت: فقط در لفظ نگوییم که دانشگاه فرهنگیان باید در اولویت باشد بلکه باید در عمل هم این موضوع محقق شود.

بطحائی به ضرورت تحول در محتوای آموزشی در دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد و گفت: دیگر نمی‌توانیم آسیب‌های ناشی از متن و محتوای آموزشی را تحمل کنیم. ماهیت و محتوای آموزش و پرورش امروز باید تغییر کند و تحول در آن رخ دهد.

وی ادامه داد: امروز نمی‌توانیم صرفا به دنبال تحول در ساختار و مدیریت که آسان‌تر است باشیم. بویژه دوره آموزش عمومی ما باید مورد توجه قرار بگیرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کنکور گفت: امیدواریم یک روز سایه خوفناک کنکور و غول چند سری که سیطره آن تمام برنامه‌های ما را تحت الشعاع قرار داده است و مدرسه را به آموزشگاهی برای حفظ کردن فرمول ها تبدیل کرده از بین برود. متاسفانه ما خودمان هم شبه کنکورهایی را ایجاد کرده‌ایم.

بطحائی با بیان اینکه فضای پرورشی مدارس ما تحت الشعاع این شبه کنکورها و روش‌های اشتباهی است که ایجاد کرده‌ایم،اظهارکرد : توقع دارم که دانشگاه فرهنگیان خط مقدم مبارزه با این آسیب‌ها باشد. نخبگان آموزش و پرورش دارند در دانشگاه فرهنگیان کار می‌کنند و باید این فضای گفتمانی را در جامعه ایجاد کنند و فریاد بزنند جای رقابت‌های فردی در دوره آموزش عمومی نیست و باید جای خود را به رقابت‌های گروهی بدهد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: امروز از نظر خانواده‌ها بهترین مدرسه ، مدرسه‌ای است که بالاترین آمار قبولی در کنکور را داشته باشد. آیا این بهترین مدرسه است یا مدرسه‌ای که دانش آموزانی را تربیت کند که مهارت زندگی بلد باشند و خروجی مدرسه افرادی صبور و اهل مدارا باشد؟ بچه‌ها باید زندگی کردن را در مدرسه تمرین کنند.

وی تاکید کرد: اساتید دانشگاه فرهنگیان هیئت اندیشه‌ورز ما هستند و توقع دارم که به میدان بیایند و گفتمان‌سازی اجتماعی کنند. امروز وقت عمل است. اولویت اول بنده این است که باور اجتماع نسبت به امر آموزش و پرورش تغییر کند. در موسساتی برای هر جلسه آموزش تست‌زنی و مشاوره یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از دانش آموزان می‌گیرند و خانواده‌هایی آن را پرداخت می‌کنند و همین‌ها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند.

بطحائی تصریح کرد: وقتی تجویز کتب کمک آموزشی را ممنوع می‌کنم و به مدیر می‌گویم اجازه نداری بچه‌های قوی را در یک کلاس و ضعیف‌ها را در یک کلاس قرار دهی، برخی خانواده‌ها مقاومت می‌کنند و فشار می آورند. انتطار بنده از دانشگاه فرهنگیان به عنوان بازوان فکری آموزش و پرورش، گفتمان سازی در این زمینه است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر قرار باشد دانشگاه فرهنگیان فقط چهار سال دانشجو بگیرد و کتاب‌هایی را تدریس و نمره‌ای بدهد پس چه فرقی بین آن با دیگر دانشگاه ها وجود دارد؟ گفت: اگر این چنین باشد من چطور باید از دانشگاه فرهنگیان دفاع کنم؟ باید فضای رسانه‌ای ما مملو از مقالات اساتید دانشگاه فرهنگیان باشد. تا کی مدال گردن فرزندی می‌اندازیم که از عهده امور زندگی بر نمی آید و یک نان سنگک هم نمی تواند بخرد؟

بطحائی افزود: امروز باید رقابت‌ها گروهی شوند و اگر شکستی هست طعم آن را گروه بچشد. مهم این است که دانش آموز یاد بگیرد چگونه یک هدف مشترک را در کنار هم گروهی هایش دنبال کند. من توقع دارم دانشگاه فرهنگیان بیش از گذشته وارد عرصه شود. 
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: آنقدر بخشنامه و مصوبات به مدارس ارسال کرده ایم به ۷۰۰ صفحه رسیده و ۷۰۰صفحه باید و نباید جلوی روی اوست. آن وقت به او می گوییم چرا خلاقیت در مدیریت نداری؟ آموزش و پرورش نجات نمی‌یابد مگر آنکه مدرسه محوری محقق شود. مدرسه را فرد معلولی فرض کرده‌ایم که عصا زیر بغلش گذاشته‌ایم و چون به آن عادت کرده عضلاتش ضعیف شده‌اند. ما باید بتدریج این عصا را از زیر بغل مدیریت مدرسه بیرون بکشیم. مدارس امروز ما مدارس با نشاطی نیستند. باید عوامل ایجاد کننده آن را بتدریج برطرف کنیم.

وی از رصد مستمر و کنترل کیفیت در مدارس از مهر ۹۷ خبر داد و گفت : این حق مردم بر گردن ماست و آن‌ها خواهان نشان دادن کیفیت مدرسه و ارتقای آن هستند. تا امروز رویمان را از این دغدغه برگردانده‌ایم. دانشگاه فرهنگیان باید کانون کنترل کیفیت در مدارس باشند زیرا متخصص تر از آنان نداریم.

به گزارش ایسنا، حسین خنیفر - رئیس دانشگاه فرهنگیان -رنیز با بیان اینکه با همه توان و ظرفیت و همه حداقل‌ها مسیر تربیت معلم را طی می‌کنیم و برای دهه آینده برای همیشه مشکل بی معلمی را حل خواهیم کرد گفت: اعلام آمادگی می کنیم که با تمام ظرفیت پیش برویم و بهترین فرزندان این آب و خاک را به سمت حرفه معلمی بیاوریم و یک برهه متفاوت و نقطه مثبت را پس از ۲۰۷ سال از تاریخ تربیت معلم رقم بزنیم.

 
کد مطلب: 93296
برچسب ها: تکلیف
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *