۰
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۳
در گفت‌وگو با عضو كميسيون انرژي مطرح شد:

مهم‌ترين ماموريت‌ها و اولويت‌هاي وزارت نفت/ راهكارهاي دور زدن تحريم‌هاي نفتي

يك عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي،‌ تسريع در احداث صنايع استحصال نفت، منابع زيرزميني و برداشت از ميادين مشترك ايران با كشورهاي همجوار مثل پارس جنوبي براي بهره‌مندي از اين امكانات خدادادي و همچنين پيش‌بيني راهكارهايي براي دور زدن تحريم‌هاي نفتي را از مهم‌ترين ماموريت‌ها و اولويت‌هاي وزارت نفت دانست.
حجت‌الاسلام مهدي موسوي‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با تاكيد بر لزوم سرمايه‌گذاري در جهت تبديل نفت به فرآورده‌هاي نفتي و برخي محصولات ديگر مصرفي،‌ گفت: در اين راستا بايد تلاش مضاعفي صورت گيرد تا صنايعي را در حوزه نفت ايجاد كنيم كه نفت را به محصولات ديگر تبديل مي‌كند و بتوانيم علاوه بر عرضه آن در جامعه، اين محصولات را به كشورهاي ديگر نيز بفروشيم و نفت را از خام‌فروشي به سمت فروش محصولاتي كه از حوزه نفت به دست مي‌آيد، ببريم.

وي تسريع در انتقال شبكه‌هاي گازي به روستاها و شهرستان‌هايي كه تاكنون گازكشي به آنها صورت نگرفته را از ديگر ماموريت‌هاي مهم در اين بخش دانست و افزود: برخي استان ها مثل بوشهر و استان‌هاي جنوبي از گاز و شبكه گازي محرومند و اين از جمله مشكلات عديده‌اي است كه مردم در مناطق جنوب با آن روبرو هستند.

نماينده مردم دشتستان در مجلس، لزوم عمل دولت به تعهدات نفتي را مورد تاكيد قرار داد و يادآور شد: وزارت نفت بايد سرمايه‌گذاري، ايجاد صنايع بزرگ نفتي، توليد بنزين با كيفيت بالا و ايجاد پتروشيمي را كه در سفرهاي دولتي جزو تعهدات بوده است را به اجرا در آورد. طبق قانون، پتروشيمي‌ها به بخش خصوصي واگذار شده اما در مناطق محروم ۵۱ درصد از سهم سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي پتروشيمي بر عهده دولت است بنابراين وزارت نفت بايد سريع‌تر سرمايه‌گذاري لازم را انجام دهد تا بخش خصوصي هم فعال شود و براي حضور انگيزه پيدا كند.

موسوي‌نژاد عدم اجراي تعهدات دولت در بخش‌هاي مختلف را موجب بدبيني مردم نسبت به دولت عنوان كرد و افزود: با توجه به اينكه مصوبات سفرها به اطلاع مردم رسيده و احداث برخي صنايع نفتي جزو اين پروژه‌ها و مصوبات مهم بوده، در صورت عدم اجرا براي مردم ايجاد بدبيني مي‌كند چنانچه شاهديم خيلي از مصوباتي كه در حوزه تعهدات وزارت نفت بوده تعطيل شده است.

اين عضو كميسيون انرژي مجلس با اشاره به ماموريت تاسيسات و صنايع نفتي در مناطق مختلف براي اشتغال به كار ۵۰ درصد از نيروهاي بومي، تصريح كرد: متاسفانه اين امر در برخي مراكز اجرا نشده و وزارت نفت بايد سريعا اين دستورالعمل را صادر كند و اولويت را براي اشتغال به كار نيروهاي بومي قرار دهند چرا كه مردم در استان‌هايي كه تاسيسات و صنايع نفتي در آنجا ايجاد شده مشكلاتي را از جمله عدم آسايش از قبل آن تحمل مي‌كنند بنابراين حداقل بايد بخشي از فوايد آن هم به مردم منطقه برسد كه البته يا اجرايي نشده و يا خيلي كم مورد توجه قرار گرفته است.

موسوي‌نژاد با اشاره به تحريم‌هاي نفتي عليه كشورمان، بر لزوم تدوين راهكارهايي براي دور زدن اين تحريم‌ها از سوي وزارت نفت تاكيد كرد و افزود: وزارت نفت مي‌تواند با فعال كردن بخش خصوصي و انعقاد برخي قراردادها و پيمان‌نامه‌ها با كشورهاي همجوار، بخشي از تحريم‌ها را دور بزند و راهكارهاي ديگري را هم براي دور زدن تحريم‌ها بيابد تا هم كسري بودجه پيدا نكنيم و هم بتوانيم به راحتي نفت‌هاي توليد شده را به فروش برسانيم.

وي با تاكيد بر لزوم استفاده از فرصت‌ها و بسترهاي به وجود آمده در راستاي تحريم‌ها عليه كشورمان خاطرنشان كرد: وزارت نفت بايد نهايت استفاده را از اين فرصت‌ها داشته باشد تا شاهد بي‌اثر كردن تحريم‌هاي نفتي كه توسط دشمنان به كشور تحميل شده، باشيم و ذره‌اي در عمران، آباداني و مسير توسعه‌ي كشور خللي ايجاد نشود.

نماينده مردم دشتستان در مجلس، خاطر نشان كرد: در صورتي كه وزارت نفت با يك كار كارشناسي دقيق و تصميم‌گيري صحيح دانش‌بنيان، راهكارهاي بي‌اثر كردن تحريم‌ها را بررسي كند مي‌تواند تحريم‌هاي مقطعي را دور بزند.

اين عضو كميسيون انرژي مجلس، تعامل اين كميسيون و وزارت نفت را قابل تحسين توصيف كرد و گفت: ما معمولا نشست‌هايي را با وزارت نفت، كارشناسان و معاونين در حوزه‌هاي مختلف داريم، مجلس هم راهكارهايي را براي مقابله با تحريم‌ها از نگاه خود احصاء كرده و دلايل برخي مشكلات در حوزه نفت از جمله عدم تسريع در احداث صنايع نفتي را بررسي كرده است.

موسوي‌نژاد ادامه داد: ما آمادگي اين را داريم كه براي دستيابي وزارت نفت به اولويت‌هاي نفتي كشور در جهت رفع خلاءهاي قانوني تلاش كنيم؛ اگر لازم است طرح‌هايي را ارائه دهيم و اگر نياز است اصلاحاتي را در قوانين موجود اعمال كنيم.

وي از تدوين نقشه راه كميسيون انرژي در آينده نزديك خبر داد و افزود: يكي از موضوعاتي كه مورد توجه كميسيون قرار گرفته، ايجاد صنايع تبديل نفت به فرآورده‌هاي نفتي است كه چگونگي رسيدن به آنها در نقشه راه كميسيون انرژي پيش‌بيني خواهد شد، ما مي‌توانيم يك نقشه راهبردي را براي وزارت نفت و بخش انرژي ايجاد كنيم تا در آينده نزديك شاهد موفقيت و شكوفايي بيشتر صنعت نفت در كشورمان باشيم.

اين عضو كميسيون انرژي مجلس با تاكيد بر لزوم نظارت بيشتر مجلس بر حوزه‌هاي نفتي، خاطر نشان كرد: كميسيون انرژي مجلس بايد حداقل در حوزه نظارت تلاش بيشتري داشته باشد، به حوزه‌هاي نفتي ورود پيدا كند، وضعيت، مشكلات و پيشرفت‌هاي آنها را بررسي كند و اگر لازم است تذكراتي را بدهد تا نظارت دقيق‌تري صورت گيرد.

نماينده مردم دشتستان در پايان گفت كه نمايندگان مجلس بايد ارتباطات ميداني را در حوزه نفت مدنظر قرار دهند، از اتاق‌هايشان بيرون بروند و حضور جدي‌تري در مجموعه‌هاي وزارت نفت داشته باشند تا هم نظارت بيشتر و دقيق‌تري صورت گيرد و هم كميسيون انرژي همكاري بيشتري با بخش نفت داشته باشد.
کد مطلب: 7377
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *