رییس هیات مدیره شرکت ملی نفتکش گفت: ناوگان نفتکش ایران برای مقابله با تحریم ها و حمل نفت کشور به سوی مقاصد صادراتی آماده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «احمد مقیمی» امروز (دوشنبه) در نشست خبری افزود: در دور قبلی تحریم ها ناوگان نفتکش ایران کار حمل نفت صادراتی کشور را عهده دار بود و حتی برای یک روز نیز عملیات انتقال نفت را متوقف نکرد.
رییس هیات مدیره شرکت ملی نفتکش درباره آخرین وضعیت پیگیری حادثه نفتکش سانچی گفت: بارها برای عملیات غواصی و تعیین سرنوشت پیکر جانباختگان این حادثه تلاش کردیم اما به دلیل شرایط خاص و محل غرق شدن نفتکش، امکان این عملیات فراهم نشد.
مقیمی تکرار کرد: همه مشاوران داخلی و بین المللی به این نتیجه رسیده اند که امکان غواصی برای خارج کردن پیکر جانباختگان این حادثه وجود ندارد.
وی افزود: یک تیم دانشگاهی ماموریت یافته است این حادثه را شبیه سازی کند تا جزئیات بیشتری از این حادثه مشخص شود.
** حقوق بازماندگان
رییس هیات مدیره شرکت ملی نفتکش درباره حق و حقوق خانواده جانباختگان این حادثه نیز بیان داشت: برای پرداخت حقوق و مستمری این خانواده ها باید طبق قانون عملیات انحصار وراثت انجام شود که در حال پیگیری آنیم.
در حادثه آتش سوزی نفتکش سانچی 30 تبعه ایرانی و 2 بنگلادشی جان خود را از دست دادند.
به گفته مقیمی، تاکنون 11 خانواده از 30 خانواده کار انحصار وراثت را به پایان رسانده اند و با همکاری نهادهای ذیربط، گواهی فوت سرنشینان سانچی صادر شده است. در غیر این صورت، این افراد مفقود الاثر شناخته شده و باید بیش از چهار سال برای صدور گواهی فوت صبر می کردند.
«تاکنون 60 میلیون تومان به هر خانواده از سرنشینان سانچی به صورت بلاعوض، کمک مالی پرداخت شده و همچنین بدهی وام و معوقات آنها نیز بخشیده شده است».
مقیمی افزود: قرار است یک نفر از اعضای خانواده سرنشینان سانچی در شرکت ملی نفتکش مشغول کار شود.
به گزارش ایرنا، شانزدهم دی ماه پارسال یک کشتی فله بر چینی حامل 64 هزار تن گندم در سواحل شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از 130 هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد.
اقدام های فوریتی و ضربتی برای خاموش کردن شعله ها و تعیین وضعیت خدمه نفتکش ایرانی به دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش سوزی بی ثمر ماند، زیرا نزدیک شدن به کشتی و حضور بلندمدت در آن برای بررسی وضعیت میدانی ناممکن بود و در نهایت سانچی پس از هشت روز غرق شد.
بررسی های کارشناسی در این زمینه با هدف تعیین علت های واقعه همچنان در دست اقدام است.
ایران با مالکیت بیش از 70 فروند نفتکش، صاحب بزرگ ترین ناوگان نفتکش دنیاست.