بهروز نعمتی عضو کمیسیون صمایع و معادن مجلس در بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دو سیما درباره آخرین وضعیت گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان گفت: بر اساس آیین نامه وظیفه خودروسازان تولید خودرو و فروش آنها به مردم است که متاسفانه خودروسازان منابع مالی خود را که باید در تولید هزینه می شد به بانک ها برده اند و در آنجا سرمایه گذاری کرده اند.
وی ادامه داد: خودروسازان علاوه بر بانک ها بخشی از سرمایه های خود را به بازار بورس و سهام وارد کرده اند و به دنبال کسب سود بیشتر هستند که این موضوع با هدف اصلی خودروسازان مغایر است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: هم اکنون خودروسازان معادل ۴ هزار میلیارد تومان خودرو در انبارهای خود نگه داشته اند تا با افزایش قیمت ها این خودروها را گران تر به فروش برسانند که این موضوع حقوق مردم را از بین می برد.
نعمتی درباره علل اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه گفت: بر اساس گزارش هایی که به دست آورده ایم ۵۱ نفر از مسئولان خودروسازی این اختلاف قیمت و بازار آزاد را مدیریت می کنند.
نعمتی همچنین پیش از این در مناظره قیمتگذاری خودرو در شبکه خبر، با طرح این سؤال که مطالبات معوق ۸ هزار میلیارد تومانی خودروسازان دست چه کسی است؟ گفت: ۱۳ درصد از قیمت تمام شده مجموعه خودروسازیها مربوط به بهره بانکی است که اگر ۸ هزار میلیارد تومان در مجموعه خودروسازی تقسیم شود، حجم قابل توجهی از نقدینگی مورد نیاز این شرکتها تأمین میشود.
به گفته وی، در حال حاضر خودروسازان حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان محصول تولید شده دارند که معطل تأمین یک یا دو قطعه است که اگر فروخته شود، کمک زیادی به سرمایه بر گردش شرکتهای خودروساز میشود.
نعمتی با طرح این سؤال که در کجای دنیا چنین روشی وجود دارد که پیشفروش ۲۸۰۰ میلیارد تومانی به روش فروش اعتباری انجام میشود؟ گفت: مطالبه خودروسازان از نورچشمیها به ۸ هزار میلیارد تومان میرسد و در واقع آنها از پول مردم استفاده نامشروع میکنند.
وی با بیان اینکه دست کردن در جیب مردم راحتترین راه است، گفت: با روند فعلی خودروسازان، میتوانند یکی دو سال ادامه حیات داشته باشند.
وی ادامه داد: خودروسازان از یک طرف میگویند کمبود نقدینگی داریم و از طرف دیگر ۸ هزار میلیارد تومان دست نورچشمیها دارند و ۲ هزار میلیارد تومان از سرمایه آنها نیز معطل تأمین یک یا دو قطعه است.
عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه دلیل اصلی بالابودن قیمت خودرو، وجود یک باند مخوف در مدیریت شرکتهای خودروساز است، این سوال را مطرح کرد که کجای دنیا مدیر عامل یک مجموعه خودروساز، مشاور دیپلم و زیر دیپلم دارد؟