به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از تجارت نیوز، در بحبوحه افزایش قیمت کالاهای اساسی، این بار نوبت به گرانی نوشابه، یکی از انواع پرطرفدار نوشیدنیها رسیده است. در چنین شرایطی این پرسش ایجاد میشود که علت افزایش قیمت نوشابه چیست و قیمت این محصول نسبت به سال گذشته چقدر افزایش داشته است؟
بررسی روند بازار در یک سال اخیر حاکی از آن است که قیمت نوشابه 1.5 لیتری کوکاکولا در سال گذشته 30 هزار تومان بود، اما در سال جاری با افزایش 50 درصدی به 45 هزار تومان رسیده است.
نوشابه پرتقالی فانتا هم با نرخ رشد 20 درصدی همراه بوده و قیمت آن از 30 هزار تومان به 36 هزار تومان افزایش یافته است.
همچنین قیمت نوشابه پپسی 1.5 لیتری هم از 30 هزار تومان به 41 هزار تومان رسیده که این نشاندهنده رشد حدودی 37 درصدی آن است.
نوشابه اسپرایت 300 سیسی هم 11 هزار تومان بود که قیمت آن با افزایش 81 درصدی به 20 هزار تومان رسیده است.
قیمت نوشابه کانادا 1.5 لیتری هم با افزایش 50 درصدی از 30 هزار تومان به 45 هزار تومان رسیده است.
علاوه بر این، نوشابه پپسی 150 سیسی قوطی هم در سال گذشته 15 هزار تومان بود، اما امسال قیمت آن به 22 هزار تومان رسیده که این به معنای رشد 47 درصدی قیمت این محصول در یک سال گذشته است.
البته قیمت پپسی 330 سیسی قوطی هم در حال حاضر 23 هزار تومان است. این درحالی است که قیمت این محصول سال گذشته 19 هزار تومان بود. این نشاندهنده رشد 21 درصدی قیمت این محصول است. البته نوشابه پرتقالی فانتا بطری هم 11 هزار تومان بود که نرخ آن با رشد 54 درصدی به 17 هزار تومان رسیده است.
لیموناد 1000 سیسی زمزم بطری با قیمت 25 هزار تومان به دست مصرفکننده میرسید که این نرخ با رشد 8 درصدی به 27 هزار تومان رسیده است.
دلایل مختلفی برای افزایش قیمت این محصول وجود دارد، یکی از مهمترین دلایل این امر، افزایش نرخ ارز است. چراکه بسیاری از مواد اولیه تولید نوشابه نظیر کنسانتره از خارج از ایران وارد میشود. در نتیجه عدم ثبات نرخ ارز بر افزایش قیمت نوشابه تأثیر میگذارد.
علاوه بر این مورد، در یک سال گذشته بسیاری از محصولات مورد نیاز برای تولید نوشابه نظیر شکر، در، قوطی، آلومینیوم و … افزایش قیمت داشتند که این شرایط منجر به افزایش قیمت نوشابه شده است.
البته افزایش هزینههای حملونقل، انژری، حقوق و دستمزد هم از دلایلی هستند که بر قیمت تمامشده نوشابه تأثیر بسزایی دارند. علاوه بر موارد فوق، افزایش یا کاهش عرضه و تقاضا و رقابت محدود در بازار ایران بر رشد نرخ این محصول بیتأثیر نیستند.
زیرا در ایران فقط چند شرکت محدود در زمینه تولید نوشابه فعالیت دارند که همین شرایط باعث رقابت محدود در بازار ایران شده است.
راهکارهای مختلفی برای کنترل قیمت این محصول در بلندمدت وجود دارد، یکی از مهمترین این راهکارها، مهار تورم و تثبیت نرخ ارز است. همچنین دولت باید تلاش کند تا قیمت مواد اولیه را در این صنعت ثابت نگه دارد. مدیریت زنجیره تأمین و فراهم کردن شرایطی برای کاهش هزینههای حملونقل، انبارداری و توزیع هم میتواند کمککننده باشد.
البته چندی پیش بود که شرکت خوشگوار، از توقف تولید کوکاکولا در ایران خبر داد و علت آن را تشدید تحریمهای آمریکا علیه ایران دانست.
البته این اتفاق اولین بار نیست که رخ میدهد، برخی از مسئولان دغدغه مصرف این برند محیوب را در ایران داشتند و حتی این احتمال وجود دارد که حذف این برند برای باز شدن راه فعالیت سایر برندها اتفاق افتاده باشد.