۰
جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۰

فرازی: رشد عراقچی در وزارت خارجه واقعی بوده نه آسانسوری

یک دیپلمات بازنشسته ابراز امیدواری کرد که آقای عراقچی بتواند با رای بالایی که از مجلس می‌گیرد، کماکان در سنگر دفاع از منافع ملی ایران باشد تا به دستاوردهای خوبی نائل شویم.
فرازی: رشد عراقچی در وزارت خارجه واقعی بوده نه آسانسوری
به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ سیدعباس عراقچی در فهرست وزیران پیشنهادی پزشکیان به مجلس شورای اسلامی، برای سکانداری دستگاه دیپلماسی کشور در دولت چهاردهم معرفی شد. عراقچی، دیپلمات و سیاستمدار ایرانی متولد آذر ۱۳۴۱ که از سوی پزشکیان برای تصدی پست وزیر امور خارجه پیشنهاد شده است، در حال حاضر مشاور عالی وزیر امور خارجه و عضو انجمن دیپلماسی است و از سال ۱۴۰۰ در سمت دبیر شورای راهبردی روابط خارجی فعالیت می‌کند. وزیر پیشنهادی پزشکیان  از سال ۱۳۶۷ فعالیت خود را در وزارت خارجه آغاز کرده و به باور کارشناسان و تحلیلگران حوزه بین الملل انتخاب او برای این سمت می تواند جایگاه ایران را در منطقه و جامعه جهانی بهبود ببخشد.

علی‌اکبر فرازی، دیپلمات پیشین ایران در تحلیل خود از این انتخاب به خبرآنلاین گفت: الان وقت توازن بخشی به روابط خارجی‌مان است و آقای عراقچی استاد این کار است و من برای او آرزوی موفقیت می‌کنم.

فرازی در خصوص اینکه عباس عراقچی جزو دیپلمات‌هایی است که در سطوح مختلف وزارت خارجه فعالیت کرده، بیان کرد: عراقچی سال‌ها در وزارت خارجه بوده و کار وزارت خارجه را از نزدیک می‌شناسد. باید به آقای رئیس جمهور و مردم ایران برای این انتخاب شایسته تبریک بگویم. امیدوارم که آقای عراقچی بتوانند با رای بالایی که از مجلس می‌گیرند، کماکان در سنگر دفاع از منافع ملی ایران باشد تا به دستاوردهای خوبی نائل شویم.

وی در ادامه توضیح داد: آقای عراقچی در حقیقت فرزند وزارت خارجه است و در وزارت خارجه رشد کرده است. رشد وی نیز واقعی است. رشد برخی آسانسوری بوده، اما آقای عراقچی رشد واقعی کرده نه رشد یک شبه و آسانسوری. یعنی در همه مراحل حتی دوران دانشکده‌ و بعد دوران معاونت همه این مراحل را با شایستگی طی کرده است. فرازی اشاره کرد: عراقچی همه مراحلی که طی کرد به دلیل شایستگی‌ بوده است. امتیاز بزرگی که عراقچی دارد نیز بودن در مذاکرات با غرب و آمریکایی‌ها است و این تجربه کمی نیست. بارها حتی طرف‌های مذاکره کننده به تسلط او در مذاکره اذعان کردند. حتی وندی شرمن، نماینده امریکا در مذاکرات در خاطرات خود نوشته است که از تسلط آقای عراقچی به ستوه می‌آید. عراقچی مواضع جمهوری اسلامی را به خوبی می‌داند، به خوبی تبیین می‌کند و به خوبی از منافع مملکت دفاع می‌کند.

 این دیپلمات با سابقه در مورد بهبود شرایط ایران در سیاست خارجی با انتخاب عراقچی گفت: شرایط بسیار حساسی داریم و باید روابطمان به سمت توازن‌بخشی برود و این خوب نیست که ما با بخشی از جهان رابطه داریم و آنها مطمئن باشند که ما هرگز با سمت دیگر جهان رابطه برقرار نمی‎کنیم. الان وقت توازن بخشی به روابط خارجی‌مان است و آقای عراقچی استاد این کار هستند و من برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم.

 فرازی در مورد اینکه وزیر خارجه از مجلس رأی اعتماد بالایی بگیرد، چه اهمیتی دارد اظهار کرد: دوستان عزیز در مجلس باید توجه کنند، زمان جنگ رزمنده‌ها که به جنگ می‌رفتند همه تلاش می‌کردند امکانات پشت جبهه را به قدری فراهم کنند که آنها بتوانند به سادگی در مقابل دشمن مسلح بایستند. امروز بحث دشمن نیست، بحث میدان دیپلماسی است که برای تحکیم دوستی‌ها و فهم مشترک از قضایا باید همراه شویم. اگر وزیر خارجه حمایت حداکثری نداشته باشد، دیگران هم روی او همین حساب را می‌کنند. اصولاً هر فرستاده‌ای که برای مذاکرات می‌رود در هر سطحی، حتماً باید طرف مقابل مطمئن شود که او پشتیبانی کل مجموعه را دارد. من امیدوارم که مجلس شورای اسلامی بالاترین رای اعتماد را به عراقچی بدهد و ما شاهد شکوفایی دوباره وزارت خارجه باشیم. حضور در مجامع بین‌المللی نه برای بیانیه خواندن که باید برای احقاق حق جمهوری اسلامی ایران و برای دیالوگ دو طرفه باشد و این چیزی است که ما نیاز داریم. به نظرم همه شرایط محیا شده که شخصیت مناسبی در زمانه بسیار حساسی سکان وزارت خارجه را تحویل بگیرد.

این کارشناس بین‌الملل در مورد مشکلات و راه‌های پیش روی وزارت‌خارجه دولت چهاردهم گفت: در پیشبرد مذاکراتمان با آژانس حتماً لازم است که اعتمادبخشی بین دو طرف انجام شود. حتماً لازم است آژانس به سؤالاتی که ما داریم پاسخ بدهد و سؤالاتی که آژانس دارد را ما پاسخ بدهیم. شاید در گذشته دو طرف نتوانستند زبان یا فهم مشترک پیدا کنند. اما با بودن عراقچی این زبان و فهم مشترک با آژانس قطعاً میسر می‌شود. چرا که عراقچی دیپلمات حرفه‌ای است و به همه زوایایی که باید گفت‌وگو شود، تسلط دارد. بعد از آژانس باید با اتحادیه اروپا وارد مذاکره شویم. وی در نهایت بیان کرد: روابط ما با اتحادیه اروپا همیشه خوب بوده است. متاسفانه مدتی است که گرفتار شرایط نامناسبی شده است. ما باید نور به روابطه گذشته‌مان بتابانیم و اتحادیه اروپا و ایران متقابلاً باید به یک تفاهم مشترک برسند که هر جفتشان منافع مشترک در بهبود روابط دارند. من مطمئن هستم که آقای عراقچی با سابقه کار با اروپایی‌ها چه در قالب برجام، چه در قالب‌های دیگر قطعاً می‌تواند این رابطه را بهبود ببخشد و ما هر دو طرف مشتاق هستیم که این رابطه بهبود پیدا کند و سایه طرف‌های سوم که بر روابط ما تاثیر داشته حذف شود.

 

کد مطلب: 221433
برچسب ها: سید عباس عراقچی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *