۰
پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۷

برای بالا بردن امنیت شبکه کامپیوتری چه باید کرد؟

در شبکه های کامپیوتری امروزی، مهمترین اطلاعات و داده های کسب و کارها و سازمان ها ثبت می شوند. به همین خاطر نگهداری از ساختار شبکه و استفاده از برخی راهکارها برای ارتقای سطح امنیت آن اهمیت دارد. شما می توانید در چهارچوب قوانین و با رعایت نظم کاری شبکه های کامپیوتری، حقوق هر یک از کاربران را برای دسترسی به بخش های مختلف شبکه مشخص کرده و از بروز تهدیدهای احتمالی پیشگیری کنید.
برای بالا بردن امنیت شبکه کامپیوتری چه باید کرد؟

در شبکه های کامپیوتری امروزی، مهمترین اطلاعات و داده های کسب و کارها و سازمان ها ثبت می شوند. به همین خاطر نگهداری از ساختار شبکه و استفاده از برخی راهکارها برای ارتقای سطح امنیت آن اهمیت دارد. شما می توانید در چهارچوب قوانین و با رعایت نظم کاری شبکه های کامپیوتری، حقوق هر یک از کاربران را برای دسترسی به بخش های مختلف شبکه مشخص کرده و از بروز تهدیدهای احتمالی پیشگیری کنید. توصیه می کنیم برای حفظ امنیت شبکه همواره برای رویارویی با سو استفاده از داده ها و تهدیدهای مشابه آن برنامه ریزی داشته باشید.

راهکارهای افزایش امنیت شبکه

برای ارتقای سطح امنیت در برابر حملات سایبری ابزارهای مختلفی ارائه شده اند که با استفاده اصولی از آن ها می توانید امنیت سیستم شبکه را در بخش های مختلف تامین کنید. در این بخش با چندی از برترین راهکارهای امنیتی شبکه های بزرگ و کوچک آشنا می شوید:

استفاده از سیستم Sandboxing

یکی از راهکارهای خلاقانه برای ارتقای سطح ایمنی شبکه های امروزی، استفاده از سیستم Sandboxing است. با استفاده از این سیستم کلیه داده ها برای خروج از شبکه در یک محیط اختصاصی مورد بررسی قرار می گیرند. با این روش کدهای فایل خروجی بررسی شده و ویروس ها و بدافزارهای موجود در آن ها شناسایی خواهند شد. با این روش هیچ کد مخربی قادر به نفوذ به سیستم شبکه نخواهد بود. 

استفاده از سیستم Data Loss Prevention (DLP)

یک راهکار مهم در زمینه امنیت شبکه، پروسه Data Loss Prevention (DLP) است که قابلیت های ویژه ای در شبکه شما به وجود می آورد. این فناوری پیشرفته برای حفظ عملکرد شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم برای پیشگیری از دسترسی به اطلاعات موجود در شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. حفظ اطلاعات مورد نیاز شما در سیستم شبکه از بروز خسارت در کسب و کارهای امروزی پیشگیری می کند. 

کنترل دسترسی ها در شبکه

برای افزایش ایمنی یک شبکه، باید دسترسی های مجاز به اطلاعات و داده های موجود را کنترل کنید. در این زمینه باید به دسته بندی اجزای شبکه برای کنترل دسترسی ها دقت داشته باشید. برای استفاده از این قابلیت ایمنی شبکه باید از سیستم احراز هویت چند مرحله ای استفاده شود. به علاوه استفاده از سیستم اعتماد صفر برای پیشگیری مطلق از هر گونه عامل بیگانه در بخش کنترل دسترسی ها میسر خواهد بود. 

در صورت نیاز به استفاده از خدمات یا مشاوره به سایت امنیت شبکه کامپیوتری ایمن شبکه هوشمند مراجعه فرمایید.

 

استفاده از سیستم آی پی اس

سیستم Intrusion Prevention Systems یا آی پی اس قابلیت های مضاعفی برای حفظ امنیت شبکه های امروزی ارائه می دهد. این قابلیت ویژه از حملات سازماندهی شده پیشگیری می کند. در حملات سازماندهی شده، یک شکاف در ساختار شبکه به وجود می آید که دسترسی به اطلاعات را ساده تر می کند. سیستم Intrusion Prevention Systems این خرابکاری ها را به حداقل می رساند. با استفاده از یک آی پی اس استاندارد، زمان دسترسی به اطلاعات در حملات سازماندهی شده افزایش می یابد و فرصت کافی برای جلوگیری از نفوذ آن ها ایجاد خواهد شد.

سیستم Network segmentation 

قابلیت های Network segmentation برای افزایش امنیت شبکه ارائه می دهد. این قابلیت برای ایجاد مرزبندی در سیستم مورد استفاده قرار می گیرد. Network segmentation برای حفظ حقوق کارفرمایان شبکه هم مزایای بی شماری دارد. استفاده از این خدمات در بخش پشتیبانی سیستم انجام می شود. بسیاری از کارشناسان پشتیبانی از این قابلیت برای حفظ امنیت سیستم های کامپیوتری سازمانی و شرکتی استفاده می کنند. با استفاده از آن مرزبندی مناسبی بین فضای اینترنت و داده ها و اطلاعات به وجود می آید. 

حفظ امنیت ایمیل های متصل

حساب های کاربری متصل به شبکه و آدرس های ایمیل مربوط به آن نقش موثری در حفظ ایمنی شبکه ها ایفا می کند. این مسئله در شبکه هایی که ریسک هک شدن آن ها وجود دارد، مورد توجه قرار می گیرد. استفاده از سیستم های دو مرحله ای یکی از مهمترین قابلیت های راهکار حفظ امنیت ایمیل است. با استفاده از این قابلیت، ایمیل های حساس شبکه پیش از ارسال چک و بررسی می شوند. به این ترتیب از هر گونه نفوذ به داده ها پیشگیری خواهد شد. 

 

قابلیت های فایروال

استفاده از دیوارهای آتشین و فایروال های امنیتی از گذشته تا به امروز برای افزایش امنیت شبکه های کامپیوتری رایج بوده است. این سیستم ها به صورت نرم افزاری در ساختار شبکه اجرا می شوند. برخی از مهمترین ویژگی های فایروال ها و شبکه ها از قرار زیر هستند:

  1. این سیستم ها برای کنترل ورودی و خروجی شبکه مورد استفاده قرار می گیرند. 
    در صورتی که هر مورد غیر عادی در شبکه رویت شود، به سرعت شناسایی شده و تدابیری برای رفع آن ها اتخاذ می شود. 
    این سیستم هر گونه تهدید و عامل ناشناخته را شناسایی می کند. 
    این قابلیت برای هر سیستم دیجیتالی قابل استفاده خواهد بود. 
    سیستم های فایروال امروزی بسیار توسعه یافته و پیشرفته هستند و در دسته بندی های گوناگون ارائه می شوند. 

اجرای پالیسی شبکه

اجرای سیستمی برای مدیریت بخش امنیت شبکه در این زمینه کارایی خواهد داشت. شما می توانید با استفاده از سیستم پالیسی شبکه، رویه های مدیریتی را تغییر دهید و سیاست های جدیدی را به کار ببرید. در این زمینه باید ریسک های ایجاد شده را ارزیابی کرده و به صورت منظم امنیت سیستم را بررسی کنید. شما باید منابعی برای اطلاعات شرکت مشخص کرده و برای آن ها سرمایه گذاری کنید. 

جمع بندی

در این بخش برخی از راهکارهای مهم امنیت شبکه را بررسی کردیم که در نظر گرفتن آن ها به شما کمک می کند از داده های حساس و حیاتی شبکه خود حراست کنید. در برخی شبکه ها، داده ها و اطلاعات موجود مهمترین سرمایه کسب و کار مربوطه است. به همین خاطر استفاده از راهکارهایی برای ارتقای سطح امنیت اطلاعات اهمیت زیادی دارد. برخی از راهکارهای امنیتی به صورت نرم افزاری در سیستم شبکه اجرا می شوند و برخی از آن ها با اجرای پروسه های مدیریتی قابل اجرا خواهند بود. محدود کردن دسترسی به قسمت های مختلف شبکه و دسترسی صفر به داده ها و اطلاعات موجود کمک شایانی به حفظ امنیت شبکه می کند.

کد مطلب: 216991
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *