اسپانیا و امارات با خرید ۵۰ درصد زعفران ایران در صدر مشتریان زعفران صادراتی ایران قرار دارند که پس از انجام تغییراتی در بستهبندی و بعضاً کیفیت، آن را به کشورهای دیگر صادر میکنند.
به گزارش ایسنا، فرزاد سحرخیز، عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان، با اعلام این مطلب گفت: اسپانیا زعفران ایران را به صورت فله خریداری و پس از بستهبندی مجدد آن را به عنوان «زعفران اسپانیایی» صادر میکند. به همین جهت است که اسپانیا را بزرگترین صادرکننده زعفران دنیا میشناسند.
وی اضافه کرد: امارات نیز زعفران ایرانی را به صورت روزانه و هفتگی توسط دلالان و تجار غیرحرفهای خریداری میکند و پس از مخلوط کردن با ناخالصی، بهصورت عمده با بستهبندیهای ایرانی و حتی با علامت استاندارد ایران، زعفران مخلوط شده و نامرغوب را به کشورهای حوزه خلیجفارس، آفریقا و چین میفروشد.
عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان با اشاره به اینکه بعد از اسپانیا و امارات، چین بزرگترین خریدار زعفران فله ایرانی است، افزود: افغانستان از دیگر مشتریان زعفران فله ایرانی است که به عنوان رقیب آینده ایران تلقی میشود. افغانستان با خرید زعفران از ایران و فروش آن به عنوان زعفران افغانی، تجارت این زعفران را در دنیا آغاز کرده است.
وی عربستان و قطر را نیز جز خریداران عمده زعفران بستهبندی ایران دانست و اظهارکرد: مردم کشورهای عربی به دلیل رفت و آمد زیاد به ایران با کیفیت زعفران ایرانی آشنا شده و تمایل خریدشان به این محصول به نسبت زعفران اسپانیایی روز به روز بیشتر میشود.
فرزاد سحرخیز با اشاره به سابقه تولید و همچنین پشتوانه کیفیت زعفران در ایران یادآور شد: با راهاندازی واحد تخصصی بازرگانی خارجی و استراتژی فروش، صادرات زعفران بستهبندی تحت نام ایران را به سایر کشورها در دستور کار خود قرار دادهایم. بستهبندی زعفران طبق درخواست مشتری بینالمللی و به عبارتی بهصورت سفارشی تولید شده و به مقصد ارسال میشود. بعد از زعفران، دو محصول چای زعفرانی و نبات زعفرانی که تولید اختصاصی کشور ایران است، بیشترین محصولات صادراتی این شرکت به حساب میآید.
وی افزود: با بررسی آمار صادرات زعفران مشاهده میشود که تنها ۵ درصد از کل زعفران صادراتی کشور اختصاص به بستهبندیهای زیر ۱۰ گرم ویژه مصرفکنندگان نهایی و مراکز خرده فروشی دارد و ۹۵ درصد باقیمانده، در بستههای بالای ۱۰ گرم و عمدتاً نیم و یک کیلو صادر میشود.
عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان گفت: در حال حاضر، با توجه به رعایت استاندارد در تولید و بستهبندی زعفران، انعطاف در بستهبندی سفارشات خارجی، بستهبندیهای لوکس، ارائه خدمات مطلوب و استانداردهای بازارهای بینالمللی توانستهایم سهم خود را در صادرات زعفران بستهبندی ایرانی افزایش دهیم؛ به طوری که در حال حاضر ۴۵ درصد از حجم کل صادرات به بستهبندیهای زیر ۱۰ گرم اختصاص دارد و این سهم سال به سال در حال افزایش است.
تولید زعفران بسته به شرایط کشاورزی و آب و هوایی کشورمان بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن در سال است که این حجم تولید، ایران را در صدر تولیدکنندگان زعفران جهان قرار داده است.