۰
شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۳

عقب نشینی به سبک ترامپ

با افزایش فشارهای ناشی از طولانی شدن تعطیلی بخش هایی از دولت فدرال آمریکا، 'دونالد ترامپ' نه تنها تهدیدات خود را در مورد توسل به موقعیت اضطراری عملی نکرد، بلکه با عقب نشینی بی سابقه از مواضع خود به خواسته دمکرات های کنگره تن داد.
با افزایش فشارهای ناشی از طولانی شدن تعطیلی بخش هایی از دولت فدرال آمریکا، 'دونالد ترامپ' نه تنها تهدیدات خود را در مورد توسل به موقعیت اضطراری عملی نکرد، بلکه با عقب نشینی بی سابقه از مواضع خود به خواسته دمکرات های کنگره تن داد.
به گزارش ایرنا، روزنامه 'واشنگتن پست' روز گذشته (جمعه) به نقل از منابع آگاه خبر داد که رئیس جمهوری آمریکا و دمکرات های کنگره با یک دیگر به توافق رسیدند تا ضمن پایان دادن به تعطیلی دولت فدرال، مذاکرات درباره بودجه دیوار مرزی را ادامه دهند.
با حصول این توافق، بخش هایی از دولت فدرال آمریکا که از 22 دسامبر سال گذشته میلادی (اول دی ماه) تعطیل هستند، به مدت سه هفته بازگشایی می شوند.

** ترامپ و دمکرات ها در رینگ بوکس
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با شعارهای انتخاباتی بعضا نژادپرستانه و یکجانبه گرایانه موفق به جلب حمایت قشر خاصی از مردم آمریکا شد و از این طریق توانست 'هیلاری کلینتون' وزیر سابق امور خارجه آمریکا و رقیب دمکرات خود را شکست دهد.
ساخت دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک، یکی از وعده های انتخاباتی وی بود که ترامپ به عملی کردن آن اصرار دارد.
وی در ابتدا مدعی شد که مکزیک هزینه ساخت این دیوار را پرداخت خواهد کرد اما پس از آنکه دریافت این کشور چنین قصدی ندارد، از کنگره خواست تا بودجه ای 5 میلیارد و 700 میلیون دلاری برای ساخت این دیوار اختصاص دهد.
اما نماینده های دمکرات با این درخواست مخالفت کردند. این اختلاف نظرها در نهایت از 22 دسامبر (30 دی) به تعطیلی بخش هایی از دولت فدرال آمریکا انجامید.
ترامپ بارها برای حل بحران تعطیلی دولت با روسای کنگره دیدار کرد اما این دیدارها و مذاکرات بی نتیجه باقی ماند چون هیچکدام از طرفین قصد کوتاه آمدن از مواضع خود را نداشتند.
با طولانی شدن تعطیلی دولت، وی به دمکرات ها پیشنهاد داد که در ازای تصویب بودجه دیوار مرزی، قانون 'داکا' را برای سه سال دیگر تمدید کند. پیشنهادی که نظر دمکرات ها را جلب نکرد.
از طرف دیگر، پیشنهادهای دمکرات ها نیز برای پایان دادن به این تعطیلی، ترامپ و اطرافیان وی را به عقب نشینی متقاعد نکرد.
در 35 روز گذشته، آمریکا صحنه قدرت نمایی و کشمکش میان دمکرات ها و ترامپ بود تا جاییکه شبکه خبری 'سی ان ان' از لفظ جنگ بین 'کینگ کنگ' و 'گودزیلا'، برای توصیف درگیری میان ترامپ و 'نانسی پلوسی' رئیس مجلس نمایندگان آمریکا استفاده کرد.
ترامپ به عمد سفر افشا نشده نانسی پلوسی به افغانستان با هدف دیدار از نظامیان آمریکایی را لغو کرده و در نامه ای خطاب به وی نوشت: «خانم رئیس به اطلاع می رسانم با توجه به تعطیلی دولت، متأسفانه سفر شما به بروکسل، مصر و افغانستان به تعویق افتاده است. هر زمان که تعطیلی دولت به پایان رسید، مجدداً برای گشت و گذار شما برنامه‌ریزی خواهیم کرد. 800 هزار کارگر آمریکایی حقوقی دریافت نکرده اند؛ اطمینان دارم که شما نیز موافق به تعویق انداختن این سفرها هستید. بهتر است در واشنگتن بمانید و با من مذاکره کنید.»
پلوسی نیز در اقدامی تلافی جویانه اعلام کرد که تا بازگشایی مجدد دولت فدرال این کشور، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اجازه ایراد سخنرانی سالیانه خود را در این مجلس نخواهد داشت.

** پیامدهای تعطیلی دولت برای آمریکا
تعطیلی دولت آمریکا اقتصاد این کشور را به چالش کشیده و صدها هزار کارمند فدرال را برای 35 روز بدون دستمزد گذاشت.
خبرگزاری رویترز به نقل از موسسه مالی «اس اند پی گلوبال ریتینگز» اعلام کرد که تعطیلی بخش هایی از دولت فدرال آمریکا، دست کم 6 میلیارد دلار هزینه روی دست این کشور گذاشته است.
به گفته کوین هست «Kevin Hassett» رئیس شورای مشاوران اقتصادی آمریکا، نیز تعطیلی دولت در هر هفته 0.13 درصد از تولید ناخالص داخلی آمریکا کاسته است.
رسانه های خبری در این بازه 35 روزه مکررا گزارش هایی را از پیامدهای تعطیلی دولت برای مردم عادی در آمریکا منتشر می کردند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ماموران گارد ساحلی رودآیلند آمریکا به غذای رایگانی که دانشگاه راجر ویلیامز این ایالت به آنها اعطا می کردند، برای سیر کردن شکم خود و خانواده هاشان محتاج شده بودند.
نشریه 'یو اس ای تودی' نیز با اشاره به مصائب قشر نیازمند در ایالت تنسی آمریکا نوشته بود که در صورت ادامه تعطیلی دولت، به دلیل قطع یارانه های غذایی، بیش از 900 هزار نفر در این ایالت برای سیر کردن شکم خود با مشکل روبرو می شوند.
ارگان های دولتی چون وزارت کشاورزی، وزارت بازرگانی، حوزه دادگستری،‌ امنیت داخلی، وزارت کشور، و وزارت خارجه آمریکا در پی نبود بودجه، عملا تعطیل شدند.
افکار عمومی آمریکا ترامپ را مسبب تمام این مصائب می داند.
براساس نتایج نظرسنجی مشترک واشنگتن پست و 'ای بی سی نیوز' که لحظاتی پیش از سخنرانی روز جمعه ترامپ اعلام شد، 53 درصد ازشرکت کنندگان ترامپ و جمهوریخواهان را مقصر تعطیلی دولت دانستند.
فشارها آنجا به حد اعلای خود رسید که مدیران شرکت های هواپیمایی در آمریکا هشدار دادند که تعطیلی دولت که بسیاری از کارمندان از جمله ناظران اداره امنیت حمل و نقل و کنترل کننده های ترافیک هوایی را بدون حقوق گذاشته و یا به مرخصی اجباری فرستاده، پروازها در فرودگاه های بین المللی ای چون فرودگاه نیویورک، فیلادلفیا و امثالهم در نتیجه تعطیلی دولت و با اختلال روبه رو کرده است.

** عقب نشینی آشکار ترامپ
ترامپ پیشتر مدعی شده بود که تا زمانی که دمکرات ها با تخصیص 5.7 میلیارد دلار بودجه برای ساخت دیوار مرزی مورد نظر وی موافقت نکنند، تعطیلی بخش هایی از دولت ادامه خواهد داشت و هر لایحه بودجه ای را که شامل این بودجه نشود را وتو می کند.
وی در سفری که چندی پیش به ایالت تگزاس داشت، تهدید کرد که می تواند با اعلام وضعیت «اضطراری ملی» دیوار مرزی را بدون نیاز به تصویب بودجه از سوی کنگره و با توسل به پنتاگون احداث کند.
با این وجود، سنا و مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه به لایحه ای که به شرط تامین مالی موقت اکثر آژانس های دولتی به تعطیلی بخش هایی از دولت فدرال آمریکا پایان می داد، رای مثبت دادند؛ لایحه ای که در آن به تامین بودجه موردنظر ترامپ برای ساخت دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک، اشاره ای نشده است.
ترامپ نیز در چرخشی 180 درجه ای از مواضع پیشین خود، این لایحه را امضا کرد و گفت که در این باره با کنگره به توافق رسیده است.
وی در سخنرانی روز جمعه خود در کاخ سفید در یک عقب نشینی ای آشکار اعلام کرد که نیازی نیست سرتاسر مرز جنوبی آمریکا دیوار بتنی کشیده شود.
وی افزود: « سازه های پیشنهادی ما با هدف متوقف کردن جریان غیرقانونی مهاجران و مواد مخدر به کشور، در نقاط از پیش تعیین شده و پرمخاطره که از قبل از سوی گشت مرزی شناسایی شده اند، ساخته خواهند شد.»
گفته هایی که از عقب نشینی و چرخش سیاسی بی سابقه رئیس جمهوری بی منطق و تدبیر ایالات متحده آمریکا حکایت دارد.
کد مطلب: 101814
برچسب ها: دونالد ترامپ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *