۰
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۸

ابراهیم یزدی؛ گیرنده پیام‌های تمجید دیرهنگام

ابراهیم یزدی یکی از همان 20 چهره مشهوری بود که همراه با امام سوار بر هواپیمای ایرفرانس شد و هرچند سرنوشت مسافران درگذشته یا مهاجر پرواز را نداشت و در ایران ماند، اما آرام آرام به غضب گرفتار شد.
ابراهیم یزدی؛ گیرنده پیام‌های تمجید دیرهنگام
به گزارش مردم سالاری آنلاین، سرنوشت کسانی که12 بهمن سال 57 از فرودگاه شارل دوگل پاریس به مقصد تهران حرکت کردند، سرنوشت عجیبی بود؛ از صادق قطب‌زاده و سیداحمد خمینی و آیت‌الله لاهوتی گرفته تا محسن سازگارا و ابوالحسن بنی صدر و داریوش فروهر. قطب‌زاده اعدام شد و حاج سیداحمد خمینی به مرگی مشکوک درگذشت، آیت‌الله لاهوتی در جریان بازداشت فرزندش به مرگی عجیب‌تر درگذشت. محسن سازگارا پس از زندان در ایران، مخالف نظام شد و به اجبار به ینگه دنیا کوچ کرد، بنی‌صدر از ریاست جمهوری عزل شد و به فرانسه رفت. داریوش فروهر هم به همراه همسرش از قتل‌های زنجیره‌ای جان سالم به در نبرد.
ابراهیم یزدی یکی از همان 20 چهره مشهوری بود که همراه با امام سوار بر هواپیمای ایرفرانس شد و هرچند سرنوشت مسافران درگذشته یا مهاجر پرواز را نداشت و در ایران ماند، اما آرام آرام به غضب گرفتار شد. او که هر از گاهی با رسانه‌های اصلاح‌طلب مصاحبه می‌کرد، در آخرین انتخاب خود، هم به روحانی رای داد، هم به لیست کامل 21 نفره اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران.
تاسیس نهضت آزادی در خارج کشور
همزمان با تاسیس نهضت آزادی در داخل کشور توسط مرحوم سحابی و بازرگان، چمران، چهره‌هایی همچون ابراهیم یزدی به همراه  صادق قطب‌زاده شاخه‌های اروپا و آمریکای نهضت آزادی را تاسیس کردند و یزدی هم تا سال 57 که به ایران بازگشت، رییس شورای مرکزی آن در خارج از کشور بود. پس از درگذشت بازرگان، یزدی دبیرکل نهضت آزادی شد.
دومین وزیر خارجه پس از انقلاب
 ابراهیم یزدی با تشکیل شورای انقلاب به عضویت آن در آمد و با شروع دولت مهندس بازرگان، ابتدا در جایگاه معاون نخست وزیر قرار گرفت و پس از استعفای مرحوم سنجابی، وزیر امور خارجه دولت بازرگان شد. یزدی بعد از استعفای دولت بازرگان، منتقد کسانی بود که از لفظ موقت برای دولت بازرگان استفاده می‌کردند و اعتقاد داشت باید از عبارت دولت بازرگان به جای دولت موقت استفاده کرد.
ردصلاحیت در انتخابات مجلس
پس از برگزاری 24 دوره مجلس شورای ملی، در سال 1358 اولین انتخابات مجلس پس از انقلاب برگزار شد و یزدی به عنوان نماینده تهران به مجلس راه یافت، اما دیگر شانس آن را نیافت که بر صندلی‌ سرخ مجلس بنشیند. شورای نگهبان از مجلس دوم وظیفه بررسی صلاحیت‌ها را برعهده گرفت و یزدی دیگر نتوانست تایید صلاحیت خود را از آن شورا بگیرد. یزدی بعدها در نامه‌ای به سیداحمد خمینی  بخاطر حذف خود از انقلاب گلایه کرد و نوشت: «به کسی اتهام زده‌اید که طراح و موسس سپاه پاسداران بوده‌ است، طراح و مبتکر «روز قدس» بوده‌است، طراح اصلی و اولیه برخی دیگر از نهادهای انقلاب بوده‌است» با اینهمه یزدی در هر سه انتخابات سال ۱۳۶۴ و  ۱۳۷۶ و ۱۳۸۴ برای ریاست جمهوری ثبت نام کرد. هرچند خود بهتر می‌دانست نتیجه بررسی صلاحیت‌ها چیست.
وزیر خارجه‌ دولت در زندان اوین!
اعتراض نهضت آزادی به انتخابات و حوادث سال 88 اعتراض داشت چندان خوشایند نهادهای امنیتی نبود تا دیماه 88 ابراهیم یزدی برای نخستین بار پس از انقلاب طعم زندان را بچشد. مهر سال 89 بار دیگر یزدی به همراه صباغیان و سید علی‌اصغر غروی دستگیر شدند. سال بعد هم برای یزدی خوشایند نبود تا آبانماه سال 90 یزدی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به زندان محکوم شود.
برگ آخر زندگی ابراهیم یزدی
6 شهریور 96 آخرین روز زندگی ابراهیم یزدی بود، او پس از طی دوره بیماری در ازمیر درگذشت و پس از مرگش بسیاری افراد از اصلاح طلب و اصولگرا، درگذشتش را تسلیت گفتند. روحانی از او با عنوان پیشگام مبارزه با استبداد یاد کرد. ضرغامی که هیچگاه در دوره ریاستش بر صداوسیما هیچگاه تریبونی به او نداد، یزدی را سیاستمداری با شخصیت خواند که به مشی خود وفادار ماند و او را از ریاکاری و سالوس بازی با دکان‌های چند نبش به دور توصیف کرد. پیام‌های تمجید این‌بار هم دیر به دست گیرنده رسید.
کد مطلب: 73899
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *