سیل در غرب کشور، جان هشت نفر از هموطنانمان را گرفت، اما پس لرزه های آن به بزرگراه امام علی (ع) تهران هم رسید.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور پس از سیل در ایلام و برخی نقاط غرب کشور، با انتقاد از برخی ساخت و سازها، به بزرگراه امام علی (ع) تهران هم گریزی زد و با انتقاد از وضعیت ساخت و سازها در کشور گفت: همین بارندگیهای شدیدی که در ایلام رخ داد دورهای صد ساله دارد یعنی هر 100 سال یکبار ما شاهد چنین بارندگیهایی در ایلام بودهایم اما متاسفانه در انجام پروژهها و مطالعاتی که پیش از پروژهها باید انجام شود به این دورهها توجهی نمیشود.
نجار با تاکید بر اینکه دورههای بازگشت اقلیمی در پروژههای عمرانی مورد مطالعه قرار نمیگیرد خاطر نشان کرد: از طرفی گسترش شهرها و سکونتگاههای غیررسمی نیز در بروز سیلاب تاثیر گذار است به عنوان مثال در تهران آمدهایم و بزرگراه امام علی(ع) را روی مسیل ساختهایم این در حالی است که در صورت بروز سیلاب معلوم نیست که آب از کدام طریق راه خود را مییابد و خارج میشود؟ آن هم وقتی که ما مسیل را به بزرگراه تبدیل کردهایم. در قمرود نیز مشکلی مشابه وجود دارد و این موضوع در بسیاری از پروژهها دیده میشود.
نجار تاکید کردکه کارشناسان کمیسیون ماده 5 و مهندسان مشاور در طرح جامع باید دقت بیشتری داشته باشند و این دورههای اقلیمی را حتما مدنظر قرار دهند چرا که نتیجه بی توجهی به این دورهها حوادثی میشود که شاهد آن هستیم.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از یکی از پروژه های تبلیغاتی شهردار تهران سخن می گوید. پروژه ای که اگرچه نقش مهمی در اتصال شمال شرق و جنوب شرق تهران به هم دارد اما قرار گرفتن آن در مسیر سیلاب، می تواند هشدار دهنده باشد.
بزرگراه امام علی از دارآباد در شمال شرق تهران آغاز می شود و به کمربندی شهر ری می رسد. بزرگراه امام علی که کار ساخت آن از اوایل سال ۱۳۹۰ آغاز شد در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۹۲ و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری افتتاح شد تا در انتخاباتی که محمدباقر قالیباف شهردار تهران هم در آن کاندیدا بود، بتواند نقش برگ برنده را برای شهردار تهران ایفا کند. اما این پروژه شهری نیز همانند بسیاری دیگر از پروژه های قالیباف نتوانست به کمک او بیاید و آرای او در تهران بسیار کمتر از آنچه که مشاوران قالیباف پیش بینی می کردند بود. حال با گذشت بیش از دو سال از افتتاح پروژه ای که نتوانست در انتخابات ریاست جمهوری به سود قالیباف عمل کند، انتقادهای رییس سازمان مدیریت بحران کشور از این بزرگراه و هشدار در مورد قرار گرفتن آن در مسیل، می تواند در کارنامه شهردار تهران ثبت شود تا اگر روزی سیل در این بزرگراه جاری شد، آقای قالیباف پاسخگو باشد.
البته این تنها ابهام مطرح شده در مورد بزرگراه امام علی نبود. پس از انتخابات ریاست جمهوری و شکست قالیباف در انتخابات، اعلام شد که شهرداری که در مدت زمانی کوتاه قصد تکمیل بزگراه امام علی را داشت و بودجه لازم را هم در اختیار نداشت، در جریان ساخت این بزرگراه به دلیل عبور آن از بافت متراکم شهر در حدود هفتهزار واحد ساختمانی مسیر این طرح را خریداری کرد اما هزاران میلیارد تومان از هزینه مربوطه را در موعد مقرر نپرداخت. گفته می شد که شهردار از ریاست جمهوری خود اطمینان داشت و به همین دلیل اغلب پرداختهای مربوط به معارضان بزرگراه امام علی به پس از انتخابات ریاست جمهوری موکول شده بود که همین امر، پس از انتخابات، بحران مالی تازه ای برای شهرداری ایجاد کرد.