۰
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۸
اسرائيل خاک لبنان را هدف حملات موشکی قرار داد

در آستانه جنگ تمام عيار

اسرائيل به جنون انگيزترين شکل ممکن دنبال جنگ با لبنان است. بعد از ماجراي انفجار پيجرها، شليک موشکي و شهادت فرماندهان رضوان، حالا اسرائيل خاک لبنان را هدف قرار داده است.
در آستانه جنگ تمام عيار
گروه بين‌الملل - مهدي يزدي: اسرائيل به جنون انگيزترين شکل ممکن دنبال جنگ با لبنان است. بعد از ماجراي انفجار پيجرها، شليک موشکي و شهادت فرماندهان رضوان، حالا اسرائيل خاک لبنان را هدف قرار داده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،عصر ديروز، وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد شمار قربانيان تجاوز رژيم صهيونيستي به جنوب اين کشور به 182 شهيد افزايش يافت. گفته شده که حداقل 727 تن نيز تا لحظه تنظيم اين گزارش زخمي شده‌اند.
ارتش رژيم صهيونيستي با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد حملات گسترده‌اي را به منطقه البقاع آغاز خواهد کرد.ارتش رژيم اشغالگر همچنين ادعا کرد که موشک‌ها و پهپادهايي در برخي از منازل در منطقه بقاع، نگهداري مي‌شود که هواپيماهاي اين رژيم قبل از شليک اين موشک‌ها، آنها را مورد هدف قرار خواهند داد.
رئيس ستاد ارتش رژيم صهيونيستي افزود: «شهروندان خود را در شمال به خانه‌هايشان برمي‌گردانيم و اگر حزب‌الله اين را درک نکند، حملات بيشتري را انجام خواهيم داد.ما در چندين جبهه در غزه، کرانه باختري، شمال، يمن، عراق و ايران مي‌جنگيم و حزب‌الله از هشتم اکتبر براي همبستگي با حماس وارد جنگ شده است.»
وي همچنين اضافه کرد: «در روزهاي اخير عمليات خود عليه حزب‌الله را تشديد کرده‌ايم و در صورت لزوم به حملات خود ادامه خواهيم داد.»
هرتزي ‌هالوي در حالي تهديدهاي خود عليه حزب‌الله را تکرار کرده است که حزب‌الله لبنان صبح ديروز اعلام کرد با موشک‌هاي «فادي1» و «فادي2»، تاسيسات نظامي شرکت توليد جنگ افزار «رافائل» رژيم صهيونيستي را هدف قرار داده است.
رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي گزارش دادند که حدود 120 موشک از خاک لبنان شليک شده است و تيم‌هاي آتش نشاني مشغول اطفاي حريق در مناطق مختلف شمال فلسطين اشغالي هستند.
روزنامه صهيونيستي «معاريو» در گزارشي درباره وحشت صهيونيست‌ها از حملات حزب الله لبنان به شمال سرزمين‌هاي اشغالي، نوشت: حتي در جنگ 33 روزه در سال 2006 نيز، ما اين حجم از آتش ناشي از حملات موشکي را در شهر «کريات بياليک» در حومه حيفا نديده بوديم.
احتمال وقوع جنگ
کانال 12 تلويزيون اسرائيل درباره تبعات حمله اين رژيم به لبنان هشدار داد و نوشت: حزب‌الله به زودي، يک پاسخ قوي به عمليات اسرائيل مي‌دهد.
اين رسانه ميزان شدت پاسخ حزب الله لبنان به حملات رژيم اشغالگر را با تلفات انساني ناشي از اين حملات مرتبط دانست و افزود: پاسخ حزب الله فراتر از يک پاسخ معمول خواهد بود.
کانال 12 تلويزيون رژيم صهيونيستي ادامه داد که حمله حزب الله ممکن است به يک جنگ تمام عيار منجر شود و شهرک‌هاي صهيونيست نشين در شمال سرزمين‌هاي اشغالي را موشک باران کند.کارشناسان رژيم صهيونيستي همچنين درباره وقوع عملياتي مشابه طوفان الاقصي در مرز سرزمين‌هاي اشغالي با لبنان هشدار دادند.
«آوي شيلون» تحليلگر روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحارنوت» با اعتراف به غافلگيري ارتش اشغالگر در عمليات طوفان‌الاقصي، نوشت: اگر جنگنده، بالگرد و نيروهاي رزمي کافي در مرز وجود داشت، نيروهاي مرزي حداقل مي‌توانستند جلوي عملياتي شدن بخشي از عمليات حماس را بگيرند.
وي با اشاره به حضور يگان‌هاي ويژه رزمي رژيم اشغالگر در غزه، افزود: با وجود حضور اين نيروها، نتوانستيم دو هدف آزادي اسراي اسرائيلي و يافتن يحيي السنوار (رئيس دفتر سياسي جنبش حماس) را تحقق بخشيم.
تحليلگر روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارنوت، آزادي اسراي اسرائيلي و هدف قرار دادن السنوار را با وضعيت فعلي ممکن ندانست و ادامه داد: ما براي تحقق اين هدف، نيازمند فناوري هستيم.
لحظات سخت در انتظار اسرائيل
«بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي در واکنش به حملات امروز دوشنبه ارتش اين رژيم به لبنان، ادعا کرد فشار نظامي عليه حزب‌الله لبنان ادامه خواهد داشت. نبايد اين فشار نظامي متوقف شود.
نتانياهو مدعي شد: هزاران موشک را که به سمت شهرهاي اسرائيل شليک مي‌شوند، نابود مي‌کنيم. سياست ما اين است که منتظر تهديد نباشيم، بلکه انتظار آن را در هر کجا و در هر زماني داشته باشيم.
در حالي که حزب‌الله لبنان همواره به حملات متجاوزانه رژيم صهيونيستي پاسخ داده و شمال فلسطين اشغالي را فلج کرده است، نخست وزير رژيم صهيونيستي مدعي شد: من قول دادم توازن قوا را در شمال تغيير دهم و اين دقيقاً همان کاري است که ما انجام مي‌دهيم‌.
نتانياهو ضمن بيان ادعاهاي مذکور اذعان کرد که رژيم صهيونيستي روزهاي پيچيده‌اي در پيش دارد و بايد متحد باقي بماند.
روزنامه «يسرائيل هيوم» نوشت، نتانياهو از صبح امروز دوشنبه همچنان در مقر نيروي هوايي است.
همزمان با اين اظهارات نتانياهو، شبکه 12 رژيم صهيونيستي گزارش کرد حزب‌الله لبنان دايره حملات خود به شهرک الجليل را گسترش داده و آژيرهاي خطر براي اولين باز در شهرک‌ها و مناطق جديد به صدا درآمد.اين شبکه گزارش کرد در لحظات اخير 30 موشک از لبنان به سمت فلسطين اشغالي شليک شده است.
گزينه محتمل
هفته گذشته، هفدهم سپتامبر هزاران پيجر مورد استفاده اعضاي مقاومت لبنان به طور همزمان منفجر شدند که بر اثر آن ده‌ها تن به شهادت رسيده و هزاران نفر زخمي شدند و شبکه‌هاي ارتباطي مقاومت با اين حملات تروريستي و مرگبار رژيم صهيونيستي که غيرنظاميان را هم هدف گرفت، ضربه ديد. روز بعد از آن هم صدها دستگاه واکي‌تاکي (بيسيم) با اثري مشابه منفجر شد. اين حملات نشان‌دهنده يک تغيير بود و نشان مي‌داد رژيم صهيونيستي به دنبال تشديد جنگ است.
دو روز بعد رژيم صهيونيستي پا را فراتر گذاشت و يک ساختمان آپارتماني در محله ضاحيه بيروت را بمباران و ويران کرد که بر اثر آن «ابراهيم عقيل» از اعضاي موسس حزب‌الله و رئيس عمليات آن، به همراه فرماندهان نيروي نخبه رضوان به شهادت رسيدند. وزارت بهداشت لبنان از شهادت دست‌کم 45 تن خبر داد. تل‌آويو پيشتر هم دست به ترور فرماندهان ارشد حزب‌الله در بيروت زده بود و در 30 ژوئيه «فواد شکر» فرمانده نظامي حزب‌الله را ترور کرده و به شهادت رساند.
از زمان حمله و منفجر کردن پيجرها، رژيم صهيونيستي حملات هوايي شبانه را هم آغاز کرده است و در عمق لبنان بسيار بيشتر از سال گذشته حمله کرده است. افسران اسرائيلي گفتند که بيش از 300 سايت را منهدم کرده‌اند.
با وجود اين جنايات رژيم صهيونيستي، حزب‌الله دست از مقاومت نکشيده است. حزب‌الله در اوايل صبح روز 22 سپتامبر، 115 راکت را به سمت شمال اراضي اشغالي فلسطين شليک کرد و اين يعني بيشتر از آنچه تاکنون انجام داده بود، به داخل سرزمين‌هاي اشغالي راکت شليک کرد.
نشريه اکونوميست با اشاره به تحولات مي‌نويسد: «با وجود تشديد وضعيت، اين جنگ هنوز همه‌جانبه نيست.»
حرکت به سمت برخورد
اکونوميت مي‌نويسد؛ «هيچ يک از طرفين چيزي نزديک به قدرت آتش کامل خود را رها نکرده است. از سوي حزب‌الله، اين به معناي شليک گلوله‌هاي بسيار بزرگ‌تر، از جمله موشک‌هاي دوربرد به سمت مکان‌هاي غيرنظامي و نظامي کليدي در مرکز اسرائيل و انجام حملات زميني متعدد به اسرائيل است. براي اسرائيل، اين شامل يک کمپين بمباران بسيار گسترده‌تر عليه شبکه موشکي حزب‌الله، از جمله سايت‌هاي پرتاب و به‌عنوان آخرين راه‌حل براي نابودي زيرساخت‌هاي غيرنظامي به اميد شوراندن مردم لبنان عليه اين جنبش است.»
در همين حال اکونوميست مي‌نويسد، منابع نظامي مي‌گويند که رژيم صهيونيستي همچنين در حال برنامه‌ريزي يک حمله زميني است که شامل تصرف يک منطقه حائل متشکل از چند مايلي قلمرو شمال مرز اراضي اشغالي و لبنان است.
ارتش رژيم صهيونيستي براي آمادگي در اين زمينه، از استقرار لشکر دومي که تا حدود يک ماه پيش در غزه بود، به سمت شمال خبر داده است.  اکونوميست گزارش داد، با اين حال، در بازديد از نقاط مرزي طي چند روز گذشته، چنين تهاجمي قريب‌الوقوع به نظر نمي‌رسيد. يگان‌هاي رزمي در روز شنبه در پايگاه‌هاي شمال آموزش مي‌ديدند، اما هنوز شروع به تجمع در مناطقي در کنار مرز نکرده بودند.
يکي از افسران ذخيره صهيونيست که در تدارکات شرکت داشت، گفت: «طرح‌هاي تهاجم زميني آماده است. اما ما هنوز با داشتن نيروهاي کافي براي اجراي آنها فاصله داريم.»
زمان‌بندي آخرين گام‌هاي رژيم صهيونيستي، شکاف‌ها را در رده‌هاي بالاي نظامي و سياسي آن نشان مي‌دهد. برخي خواستار تشديد تنش بسيار سريع‌تر هستند و استدلال مي‌کنند که تل‌آويو بايد از موقعيت پيش‌آمده براي حزب‌الله در پي انفجارهاي اخير براي نابودي بخش بزرگي از توانايي‌هاي حزب‌الله و تصرف قلمرو استفاده کند.
اما ژنرال‌هاي محتاط‌تر، از جمله «يوآو گالانت» وزير جنگ صهيونيست، از استراتژي فعلي و تدريجي‌تر حمايت مي‌کنند و اميدوارند به حزب‌الله فضايي براي بازنگري در موضع خود و «عقب‌نشيني» بدهد. «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي وعده داده است تا ساکنان صهيونيست شمال را به شهرک‌ها بازگرداند. او در تازه‌ترين لفاظي‌هايش گفت: «هدف ما واضح است، اقدامات ما گوياست.»
در واقع، اولويت نتانياهو اين است که به افکار عمومي داخلي که به شدت انتقاد مي‌کنند، ثابت کند که حداقل در يک جبهه مي‌تواند «عملکرد خوبي» داشته باشد.
در غزه، نيروهاي رژيم صهيونيستي بسياري از نوار ساحلي و به همراه آن ساختار نظامي حماس را ويران کرده‌اند و به گفته مقامات بهداشتي در اين منطقه، بيش از 40000 فلسطيني را به شهادت رسانده‌اند اما آنها هنوز نتوانستند 101 اسير صهيونيست را که هنوز در آنجا نگهداري مي‌شوند، بازگردانند يا حماس را مجبور به پذيرش آتش‌بس بر اساس شرايط تل‌آويو کنند. نتانياهو مي‌خواهد تمرکز خود را به شمال معطوف کند و اين دو جبهه را از هم جدا کند؛ خواسته‌اي که مقاومت منطقه اجازه آن را نمي‌دهد.
در 19 سپتامبر، «سيد حسن نصرالله» دبيرکل حزب‌الله در سخنراني خود همچون اکتبر گذشته تاکيد کرد که «تا زماني که دشمن جنگ خود را در غزه متوقف نکند، ما حملات خود را متوقف نخواهيم کرد.»
بر خلاف غزه، چارچوب آتش‌بس جنگ در لبنان از قبل در قالب قطعنامه 1701 سازمان ملل وجود دارد، اما سيد حسن نصرالله تاکيد دارد تا زماني که رژيم صهيونيستي از غزه عقب‌نشيني نکند، آتش بسي نخواهد بود.
اکونوميست مي‌نويسد: «در حال حاضر دور از دسترس است که نتانياهو بتواند آرامش را بازگرداند يا شهروندان اسرائيلي را قادر به بازگشت به خانه‌هايشان در شمال کند. هر چه نخست‌وزير اسرائيل مي‌گويد، نه اهدافش مشخص است و نه راهبردش.»
کد مطلب: 223555
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *