۰
چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۳
نشست اضطراری سازمان ملل با موضوع حمله به کنسولگری ايران برگزار شد

اعتراض شورای امنيت به جنايت اسرائيل

هشدار روسيه و چين، دفاع آمريکا و بريتانيا
نشست اضطراري شوراي امنيت سازمان ملل متحد با هدف بررسي حمله اسرائيل به کنسولگري ايران در دمشق برگزار شد.
اعتراض شورای امنيت به جنايت اسرائيل
گروه بينالملل - مهدي يزدي: نشست اضطراري شوراي امنيت سازمان ملل متحد با هدف بررسي حمله اسرائيل به کنسولگري ايران در دمشق برگزار شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،«محمد خالد الخياري» دستيار دبيرکل سازمان ملل در امور خاورميانه، آسيا و اقيانوسيه در نشست شوراي امنيت گفت: مصونيت اماکن و پرسنل ديپلماتيک و کنسولي بايد در همه موارد مطابق با قوانين بين‌المللي رعايت شود. من مانند دبيرکل سازمان ملل بار ديگر بر محکوميت اين حمله تاکيد مي‌کنم.
وي تاکيد کرد: مصونيت اماکن و پرسنل ديپلماتيک و کنسولي بايد در همه موارد مطابق با قوانين بين‌المللي رعايت شود. حاکميت و تماميت ارضي کشورهاي عضو بايد مطابق با قوانين بين‌المللي محترم شمرده شود.
دستيار دبيرکل سازمان ملل افزود: گير پدرسن، فرستاده ويژه شوراي امنيت, اين شورا را از خشونت بي امان در سوريه، که شش ارتش خارجي در خاک آن فعاليت مي‌کنند و اين فعاليت‌ها بر زندگي غيرنظاميان تأثير مي‌گذارد و مانعي براي راه حل مسالمت آميز درگيري هستند، آگاه کرده است. در ميان اين خشونت‌ها، حملات مرگبار فزاينده اي به اهداف مرتبط با ايران در سوريه است که به اسرائيل نسبت داده شده است. اين حملات  به ويژه از زماني که درگيري فعلي با حماس در غزه در 7 اکتبر آغاز شد, افزايش يافته است. منابع آگاه حداقل ده حمله از اين دست را از ابتداي سال جاري گزارش کرده اند.
او تصريح کرد: در حالي که اسرائيل به ندرت مسئوليت اين حوادث را بر عهده گرفته است، مقامات آن بارها به عمليات نظامي اسرائيل  در سوريه اذعان کرده و گفته اند که در آينده چنين عمليات‌هاي بيشتري انجام خواهد شد.  ما از شوراي امنيت مي‌خواهيم تا به تعامل فعالانه همه طرف‌هاي ذينفع براي جلوگيري از تشديد بيشترتنش‌هايي که صلح و امنيت منطقه‌اي را تضعيف مي‌کند، ادامه دهد.
دستيار دبيرکل سازمان ملل همچنين تاکيد کرد: هر گونه اشتباه محاسباتي مي‌تواند منجر به درگيري گسترده‌تر در منطقه‌اي از قبل بي‌ثبات، با پيامدهاي ويرانگر براي غيرنظامياني شود که در حال حاضر شاهد رنج بي‌سابقه‌اي در سوريه، لبنان، سرزمين‌هاي فلسطيني اشغالي و خاورميانه هستند.
اعتراض تند نماينده ايران
«زهرا ارشادي» سفير و معاون نمايندگي ايران در سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلي در نشست شوراي امنيت درباره حمله اسرائيل به کنسولگري ايران در سازمان ملل گفت: جمهوري اسلامي ايران اين جنايات هولناک و حملات ناجوانمردانه تروريستي را به شدت محکوم مي‌کند. رژيم اسرائيل مرتکب نقض آشکار منشور ملل متحد، قوانين بين‌المللي و حاکميت، استقلال و تماميت ارضي جمهوري عربي سوريه شده است.
او تصريح کرد: جنايت ديروز رژيم اسرائيل فراتر از جنايت است. اين جنايت و حمله تروريستي بيانگر توهين آشکار به اصل پذيرفته‌شده جامعه بين‌المللي، يعني مصونيت نمايندگان و اماکن ديپلماتيک و کنسولي است؛ اصل مشترکي که سنگ بناي روابط بين‌الملل به‌حساب مي‌آيد، به رسميت شناخته مي‌شود و مورد حمايت قرار مي‌گيرد.
معاون نمايندگي ايران اضافه کرد: اين جنايت همچنين آشکارا اصل اساسي مصونيت ديپلماتيک و کنسولي را نقض کرده، و همچنين ناقض کنوانسيون روابط ديپلماتيک 1961، کنوانسيون وين درباره روابط کنسولي 1963 و کنوانسيون پيشگيري و مجازات جرايم عليه افراد تحت حمايت بين‌المللي از جمله عوامل ديپلماتيک 1973 است.
انتقاد روسيه  از اسرائيل
«واسيلي نبنزيا»، سفير و نماينده روسيه در سازمان ملل در نشست شوراي امنيت، حمله رژيم اسرائيل به کنسولگري ايران در دمشق و همچنين حملات به سوريه را محکوم کرد و گفت اين اقدامات باعث تشديد درگيري‌ها در منطقه مي‌شود.مصونيت ديپلماتيک کارمندان سفارت بايد بر اساس کنوانسيون 1963 وين مورد احترام قرار بگيرد. اين اولين اقدام اسرائيل در حمله به غيرنظاميان در سوريه نبوده است، از ابتداي هفتم اکتبر تا به امروز شاهد چندين برابر شدن اقدامات اسرائيل عليه غيرنطاميان بوده ايم.
هشدار چين درباره آشوب بيشتر در خاورميانه
معاون نمايندگي چين در سازمان ملل نيز در اين نشست شوراي امنيت با محکوم کردن اقدامات اسرائيل در غزه نسبت به منجر شدن اين اقدامات به آشوب‌هاي بيشتر در منطقه هشدار داد. اقدام اسرائيل نقض تماميت ارضي سوريه است و چين به طور قاطع اقدام روز گذشته را محکوم مي‌کند.
معاون نمايندگي چين در سازمان ملل گفت: بيست سال پيش سفارت چين در يوگسلاوي، هدف حمله هوايي آمريکا قرار گرفت و تعدادي کشته شدند. ما اين درد و غمي که بر اثر حادثه روز گذشته بر مردم ايران وارد شد، عميقا درک مي‌کنيم و با آنان ابراز همدردي مي‌کنيم.اقدام اسرائيل نقض فاحش کنوانسيون 1968 وين است. نبايد اجازه داد تا اين دست اقدامات بي محابا عليه اماکن ديپلماتيک صورت پذيرد.
همدردي الجزاير
سفير و نماينده دائم الجزاير در سازمان ملل نيز در اين نشست شوراي امنيت با ابراز همدردي و تسليت نسبت به کشته شدن مستشاران و نيروهاي ايراني در حمله اسرائيل به ساختمان کنسولي ايران در دمشق گفت: «چنين مواردي از نقض تعهدات بين‌المللي توسط رژيم اشغالگر اسرائيل قابل توجيه و تحمل نيست.»
نماينده الجزاير در نشست شوراي امنيت افزود:  زمان‌بندي اين حمله، در شرايطي که اسرائيل با فشار بين‌المللي براي آتش‌بس در غزه مواجه است نشان‌دهنده بي‌اعتنايي عامدانه به درخواست کل جامعه بين‌الملل براي ترک خصومت‌ها است.
ديپلمات ارشد کشور الجزاير در سازمان ملل تصريح کرد: هدف چنين اقدام عامدانه‌اي آشکار است. پاسخ دادن به فشارهاي بين‌المللي با بالا بردن درگيري‌ها، مشخص است که هدف از اين اقدام کشاندن کل منطقه به درگيري است و نشان‌دهنده احساس مصونيت توسط رژيم اشغالگر اسرائيل است که خود را بالاتر از قوانين بين‌المللي مي‌داند. رفتار اسرائيل با آنچه ما از يک عضو سازمان ملل انتظار داريم فاصله دارد.
خشم نماينده سوريه
«قصي الضحاک» سفير و نماينده سوريه در سازمان ملل  با محکوم کردن تجاوزات رژيم اسرائيل اعلام کرد که «تجاوز وحشيانه» اين رژيم به کنسولگري ايران در دمشق با حمايت کور آمريکا صورت گرفت.
سفير و نماينده سوريه در سازمان ملل که عصر سه شنبه به وقت محلي در نشست شوراي امنيت درباره حمله اسرائيل به کنسولگري ايران در دمشق سوريه سخن مي‌گفت، افزود: اسرائيل «در روز روشن» ديروز کنسولگري ايران در دمشق را هدف قرار داد.» «ساختمان کنسولگري ايران در يک منطقه پرجمعيت واقع شده است، اين ساختمان مملو از غيرنظاميان است و تنها چند کيلومتر با نمايندگي‌هاي خارجي، ديپلماتيک، و سازمان‌هاي بين‌المللي از جمله برنامه جهاني غذا فاصله دارد».
او افزود که اين «تجاوز وحشيانه» منجر به تخريب کل ساختمان و زخمي شدن همه افراد داخل آن شد. «روزانه هزاران غيرنظامي از اين منطقه عبور مي‌کنند.» حمله به کنسولگري ايران در دمشق «بخش ديگري از مجموعه حملات اسرائيل عليه» سوريه است.
انتقاد کشورهاي مختلف
سفير و نماينده سوئيس در سازمان ملل در نشست اضطراري شوراي امنيت سازمان ملل متحد با محکوم کردن حمله رژيم اسرائيل  به کنسولگري ايران در دمشق خواستار پايبندي به قطعنامه‌هاي آتش‌بس شوراي امنيت شد.
سفير و نماينده گويان در سازمان ملل نيز در نشست شوراي امنيت حمله اسرائيل به کنسولگري ايران در سوريه را محکوم و بر حق تماميت ارضي کشورها تاکيد کرد.
 سفير و نماينده سيرالئون در سازمان ملل نيز حمله اسرائيل به کنسولگري جمهوري اسلاميايران در دمشق را نقض منشور سازمان ملل متحد و حق حاکميت کشورها دانست.
سفير و نماينده اسلووني در سازمان ملل نيز با محکوم کردن اين حمله اسرائيل، خواستار خويشتنداري از کشورهاي منطقه و پرهيز از لفاظي‌هاي تحريک‌آميز و پايبندي به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت از جمله درباره آتش‌بس در غزه شد.
سفير و نماينده موزامبيک در سازمان ملل نيز در نشست اضطراري شوراي امنيت سازمان ملل متحد، حمله اسرائيل به کنسولگري ايران در دمشق را ناقض و مخل امنيت جهاني و قوانين بين‌المللي دانست.
سفير و نماينده ژاپن در سازمان ملل نيز در نشست اضطراري شوراي امنيت درباره حمله به کنسولگري ايران در سوريه، گفت که کشورش درباره اين حمله و کشته شدن چند «ايراني» ابراز نگراني مي‌کند او از همه کشورها خواست اقدامات بي‌ثبات‌کننده نداشته باشند.
سفير و نماينده کره جنوبي در سازمان ملل نيز در اين نشست حمله به کنسولگري جمهوري اسلامي ايران در دمشق را خلاف قوانين بين‌المللي دانست و نسبت به گسترش دامنه جنگ اسرائيل از جمله به لبنان ابراز نگراني کرد.
سکوت بي معني فرانسه
سفرا و نمايندگان کشورهاي آمريکا، انگليس و فرانسه در اين نشست شوراي امنيت حمله رژيم اسرائيل به کنسولگري ايران را محکوم نکردند که منجر به واکنش تند سفير روسيه در سازمان ملل شد.
«نيکلاس دي ريواير» سفير و نماينده فرانسه در سازمان ملل در اين نشست شوراي امنيت بدون محکوم کردن جنايت رژيم اسرائيل، خواستار خويشتن داري همه بازيگران منطقه در موضوع حمله به کنسولگري جمهوري اسلامي ايران در دمشق شد.
نماينده فرانسه با خودداري از محکوم‌کردن اسرائيل براي حمله به کنسولگري ايران در دمشق، گفت: پاريس خواستار کاهش تنش در منطقه به‌ويژه لبنان است.
سخنان سفير فرانسه و محکوم نکردن اين حمله، واکنش سفير روسيه را به همراه داشت که خطاب به او گفت: کنسولگري خودتان هم هدف قرار مي‌گرفت، واکنش شما اين بود؟!
بگومگوي فرانسه و روسيه
سفير و نماينده روسيه در سازمان ملل خطاب به سفير فرانسه افزود:  شما هيچ کلمه‌اي در محکوم‌کردن نقض قوانين بين‌المللي توسط اسرائيل نگفتيد، اگر کنسولگري خودتان هدف قرار مي‌گرفت هم واکنش‌تان همين بود؟
نبنزيا ادامه داد: آمريکا هميشه به اطلاعات دست اولش افتخار مي‌کند اما در خصوص حمله به کنسولگري ايران اطلاعاتي به‌دست نياورده و اين باورکردني نيست. غربي‌ها نه‌تنها حملة اسراييل را محکوم نکردند بلکه ايران را متهم هم مي‌کنند. نمي‌شود به قربانيان بگوييد اگر به آن‌ها حمله شد، واکنشي نشان ندهند.
تلاش آمريکا و انگليس براي توجيه اقدام اسرائيل
«جيمز کاريوکي» معاون سفير انگليس در سازمان ملل عصر سه شنبه به وقت محلي در نشست شوراي امنيت درباره حمله رژيم اسرائيل به کنسولگري ايران در دمشق سوريه ، اعلام کرد که «ايمني و امنيت» اماکن و کارکنان ديپلماتيک «يک اصل اساسي و هدايت کننده روابط ديپلماتيک» است.
وي در عين حال ادعا کرد: با اين حال، «اراده ايران در بي ثبات کردن منطقه» از طريق حمايت از گروه‌هايي که «حمله و تهديد مي‌کنند»، غيرقابل قبول است. «در ميان اين گروه‌ها، حماس، جهاد اسلامي فلسطين، حزب الله، شبه نظاميان در سوريه و عراق و حوثي‌ها هستند.»
معاون سفير انگليس مدعي شد: بطور واضح گفته ايم که اقدامات ايران در شرايط ثبات‌زدا در منطقه نقش داشته است. ايران به حمايت خود از يمني‌ها، حزب‌الله و حماس و جهاد اسلامي ادامه مي‌دهد. وزيرخارجه ما بارها در صحبت با وزيرخارجه ايران به استفاده از نفوذ خود بر اين گروه‌ها تاکيد کرده است.
وي در سخنان خود ادعا کرد که انگليس از همان اول خواستار يک توقف بشردوستانه درگيري‌ها در غزه بوده و کشورش به شدت نگران احتمال تشديد تنش در منطقه است.
«رابرت وود» معاون سفير آمريکا در سازمان ملل در نشست شوراي امنيت سازمان ملل گفت که «واشنگتن هيچ دخالتي» در حمله ديروز به کنسولگري ايران در سوريه نداشته و « از اين حمله خبر اوليه نداشته است» و گفت که واشنگتن  اين موضوع را به ايران ابلاغ کرده است.
رابرت وود معاون سفير آمريکا در سازمان ملل عصر سه شنبه به وقت محلي در نشست اضطراري شوراي امنيت درباره حمله رژيم اسرائيل به کنسولگري ايران در دمشق سوريه در سخنانش از تاييد دخالت اسرائيل در حمله خودداري کرد.
نماينده آمريکا در سازمان ملل ادامه داد: «در واقع از زمان حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائيل، ايالات متحده بارها به جمهوري اسلامي ايران نسبت به سوءاستفاده از موقعيت پيش آمده براي تشديد جنگ نيابتي با اسرائيل و ديگر بازيگران هشدار داده است. جمهوري اسلامي ايران صبح امروز تکذيب کرد که تروريست‌ها و ديگر گروه‌هاي شبه‌نظامي که از سوي سوريه و تهران حمايت مي‌شوند از خاک سوريه براي تدارک حمله عليه اسرائيل و تاسيسات و پرسنل آمريکايي استفاده کرده‌اند.»
او ادعا کرد:  «جمهوري اسلامي ايران و حزب‌الله لبنان از سراسر خط مرزي اسرائيل و لبنان بصورت مرتب به اسرائيل حمله مي‌کنند. متحدان ايران در درياي سرخ ، قوانين بين‌المللي را نقض کرده و بارها شناورهاي تجاري را مورد حمله قرار داده‌اند. گروه‌هاي شبه‌نظامي مورد حمايت تهران همچنين به تاسيسات ديپلماتيک آمريکا در عراق حمله کرده‌اند و حملاتي را بر عليه پرسنل نظامي آمريکا که در حال مبارزه با داعش بودند، ترتيب داده‌اند. دست جمهوري اسلامي ايران در اقدامات همه اين گروه‌هاي تروريستي و شبه نظامي رو شده است.»
کد مطلب: 214165
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *