۰
جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
ايران و پاکستان پيغام رد و بدل کردند

سيگنال تنش‌زدايی بين تهران و اسلام‌آباد

رويدادهاي چند روز اخير در نوار مشترک مرزي ايران و پاکستان بار ديگر حساسيت ناشي از تحرکات تروريستي را برجسته کرد و اينکه در هر صورت پيامدهاي منفي هرگونه چشم پوشي از تحرکات نيروهاي ضدامنيت متوجه همسايگان و نيز به ضرر صلح و ثبات پايدار در منطقه خواهد بود.
سيگنال تنش‌زدايی بين تهران و اسلام‌آباد
گروه ديپلماسي - فهيمه جهازيان: رويدادهاي چند روز اخير در نوار مشترک مرزي ايران و پاکستان بار ديگر حساسيت ناشي از تحرکات تروريستي را برجسته کرد و اينکه در هر صورت پيامدهاي منفي هرگونه چشم پوشي از تحرکات نيروهاي ضدامنيت متوجه همسايگان و نيز به ضرر صلح و ثبات پايدار در منطقه خواهد بود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،مقامات پاکستان و ايران، در پي تنش‌هاي ايجاد شده به دنبال حملات متقابل به نقاط مرزي يک‌ديگر که به گفته طرفين مقر گروه‌هاي تروريستي بوده است، عزم خود براي کاهش تنش‌ها را اعلام کردند.
خبرگزاري بلومبرگ در اين باره گزارش داد که «زهرا ممتاز بلوچ» سخنگوي وزارت امور خارجه پاکستان در اين باره اعلام کرد «ما بارها گفته‌ايم که ايران يک دوست است. ما خواهان گسترش‌ تنش‌ها نيستيم و احساس مشابهي را از طرف مقابل دريافت کرده‌ايم. بنابراين، در حال پيش بردن آن هستيم.»
طبق پيامي که بلوچ در شبکه اجتماعي ايکس منتشر کرده است، «رحيم حيات قريشي» معاون وزير امور خارجه پاکستان نيز در شبکه اجتماعي ايکس پيام‌هايي با «سيد رسول موسوي» همتاي ايراني خود تبادل کرده است که نشان‌دهنده تمايل طرفين براي حل‌وفصل مسائل از طريق گفتمان است.
سفارت پاکستان در ايران هم در پيامي در حساب کاربري رسمي خود در شبکه اجتماعي ايکس نوشت: پاکستان همواره در تمامي شرايط سخت در کنار ايران ايستاده است. در ادامه اين پيام آمده است: همکاري و اعتماد متقابل بين دو کشور برادر، در يک محيط پيچيده منطقه‌اي، براي صلح و ثبات حياتي است. سفارت پاکستان افزود که اين کشور قاطعانه از ارزش‌هاي خود براي ارتقاي صلح، ثبات و توسعه دفاع مي‌کند.
پيش از اين رحيم حيات قريشي سفير سابق پاکستان در ايران که هم اکنون معاونت امور منطقه‌اي را در وزارت خارجه در اسلام‌آباد برعهده دارد در حساب کاربري خود در ايکس نوشت: ايران و پاکستان روابط برادرانه دارند و براي حل و فصل همه مسائل از طريق گفت و گوي مثبت به پيش خواهند رفت. ترميم اعتماد و اطميناني که هميشه روابط دوجانبه ما را تعريف کرده، مهم است.
وي تاکيد کرد ‌که چالش‌هاي مشترک ما از جمله تروريسم نيازمند اقدام هماهنگ است.
تاکيد تهران بر حسن همجواري
«حسين اميرعبداللهيان» وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران روز چهارشنبه اعلام کرد، نيروهاي مسلح ايران ضمن تاکيد بر احترام به حق حاکميت پاکستان، مقرهاي گروه تروريستي «جيش الظلم» را در اين کشور هدف قرار دادند.
وزارت امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه طي بيانيه‌اي اعلام کرد: جمهوري اسلامي ايران در عين حال که به سياست حسن همجواري و برادري بين دو ملت و دو دولت ايران و پاکستان پايبند است و اجازه نمي‌دهد، دشمنان روابط خوب و برادرانه دو کشور را تيره کنند؛ امنيت مردم و تماميت ارضي کشور را خط قرمز خود برمي‌شمرد و از دولت دوست و برادر پاکستان قوياً انتظار دارد که به تعهدات خود در ممانعت از استقرار پايگاه‌ها و گروه‌هاي مسلح تروريستي در خاک پاکستان پايبند باشد. وزارت خارجه پاکستان نيز، روز پنج‌شنبه، گفت ارتش اين کشور «مخفيگاه‌هاي تروريست‌ها» را در مرز ايران و پاکستان هدف قرار داده است. ارتش پاکستان نيز در بيانيه‌اي اعلام کرد هيچ غيرنظامي يا نظامي ايراني در حمله به نقطه مرزي جنوب‌شرق ايران هدف قرار نگرفتند.
سخنگوي وزارت امور خارجه پاکستان نيز پنج‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتي خود در پاسخ به خبرنگار ايرنا بر تلاش‌هاي اين‌ کشور براي همکاري با جمهوري اسلامي ايران در مقابله با چالش‌ تروريسم تاکيد کرد و گفت: ايران کشور برادر ماست و پاکستان به حاکميت و تماميت ارضي همسايه خود احترام مي‌گذارد.
وي تاکيد کرد پاکستان هرگز اراده‌اي براي تشديد تنش‌ها ندارد و راهکار مذاکره و تعامل را با همسايه برادر خود ايران، مهم مي‌داند.
افزون بر اين، روزنامه پاکستاني اکسپرس تريبون به نقل از مقامات رسمي و منابع ديپلماتيک گزارش داد که اسلام‌آباد و تهران به دنبال حملات روز پنج‌شنبه پاکستان، به دنبال تنش‌زدايي بوده‌اند.
طبق گزارش اين روزنامه، پاکستان پس از انجام دادن اين حملات موشکي، يک پيام آشتي به ايران فرستاده و گفته بود که هيچ قصدي براي گسترش بيشتر تنش‌ها ندارد.اکسپرس تريبون نوشت که چين، ترکيه و روسيه، سه بازيگر مهم منطقه‌اي در پشت پرده تلاش براي جلوگيري از گسترش تنش‌ها بوده‌اند و تهران نيز نشان داده است که آماده کاهش تنش‌ها است.
با توجه به عزم قوي تهران و اسلام‌آباد براي اجتناب از هرگونه تشديد تنش‌ها و دعوت کشورهاي دوست و همپيمانان ايران و پاکستان به خويشتنداري و بکارگيري کانال‌هاي مذاکراتي براي رسيدگي به مسائل في مابين، بسياري از مسوولان کشور پاکستان، شخصيت‌هاي سياسي و حاميان روابط برادرانه دو کشور نيز بر اهميت جايگاه روابط نزديک دو کشور همسايه و برادر و نياز پاکستان به تعادل و ديپلماسي با ايران تاکيد دارند.
حساسيت آمريکا به موضوع
جان کربي سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردي شوراي امنيت ملي کاخ سفيد روز پنجشنبه به وقت محلي در جمع خبرنگاران در هواپيماي اير فورس وان گفت: ايران و پاکستان به خوبي مسلح هستند و ما نمي‌خواهيم شاهد افزايش تنش ميان دو کشور باشيم. البته اين ايران بود که اول پاکستان را مورد هدف قرار داد و اين نمونه ديگري از رفتار بي ثبات کننده ايران در منطقه است.
وي تصريح کرد: درگيري‌هاي ايران و پاکستان را زير نظر داريم و خواهان تشديد تنش ميان دو کشور نيستيم.
اين سخنگوي دولت جو بايدن برغم رد ادعاها درباره غيرصلح آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران از سوي مقامات جمهوري اسلامي ايران مدعي شد: نمي‌خواهيم ايران به سلاح هسته‌اي دست يابد زيرا ايران هسته‌اي براي منطقه و جهان خطرناک است.
کربي که در پاسخ به سوالي درباره ادعاي بايدن مبني بر عدم مقبوليت ايران در منطقه سخن مي‌گفت، ادعا کرد: جو بايدن رئيس جمهور آمريکا از همان اول اعلام کرده است که از هسته شدن ايران جلوگيري خواهد کرد.
وي مدعي شد: ما به دنبال ديپلماسي براي دست يابي به اين هدف هستيم اما همانطور که مي‌دانيد اين ديپلماسي در زمان نزديک اتفاق نخواهد افتاد. ما مي‌خواهيم توانايي خود را براي جلوگيري از هسته‌اي شدن ايران حفظ کنيم.
جو بايدن رئيس جمهور آمريکا روز پنجشنبه به وقت محلي در واکنش به حوادث مرزي ميان ايران و پاکستان در اظهاراتي مداخله جويانه مدعي شد درگيري‌هاي ايران و پاکستان در اين هفته نشان مي‌دهد که ايران در منطقه چندان مورد علاقه نيست.
بايدن ادعا کرد: «همانطور که ديديد، ايران در منطقه چندان مورد علاقه و محبوب نيست و اينکه وضعيت به کجا مي‌رود، در حال کار روي آن هستيم. نمي‌دانم به کجا مي‌رود.»
جيک ساليوان مشاور امنيت ملي کاخ سفيد نيز با بيان اينکه آمريکا با شرکاي پاکستاني خود در تماس است،‌ تاکيد کرد که واشنگتن نمي‌خواهد تنش در جنوب و مرکز آسيا بالا بگيرد.
کد مطلب: 210186
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *