۰
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۶

آقای زاکانی، دعوت به آتش بس و چند نکته

حمیدرضا شکوهی
آقای علیرضا زاکانی در یادداشتی با عنوان مردم از دعوای مسوولان خسته شده اند، همفکران خود را در طیف اصولگرا به هوشیاری و پرهیز از جنجال و ایجاد آتش بس یکطرفه دعوت کرده تا مردم آرامش داشته باشند.
آقای زاکانی، دعوت به آتش بس و چند نکته
آقای علیرضا زاکانی در یادداشتی با عنوان مردم از دعوای مسوولان خسته شده اند، همفکران خود را در طیف اصولگرا به هوشیاری و پرهیز از جنجال و ایجاد آتش بس یکطرفه دعوت کرده تا مردم آرامش داشته باشند. هرچند او با این دعوت به آتش بس یکطرفه، تلویحا جریان اصلاح طلب یا حامی دولت فعلی را مسوول ایجاد تنش معرفی کرده و هدف از آتش بس را هم آگاهی دادن به مردم درباره این موضوع ذکر کرده و نقش همفکران خود را در بروز این فضای تنش آفرین بویژه از سال ۱۳۸۸ به این سو نادیده انگاشته است، اما با این حال نفس این دعوت که با استقبال جریان اصلاح طلب هم مواجه شده در نوع خود قابل توجه است که می توان آن را به فال نیک گرفت و زمینه ساز آغاز دوره ای از آرامش و سعه صدر در جریان مخالف دولت به منظور همکاری برای رفع مشکلات مردم دانست. بویژه با عنایت به اینکه این دعوت به آرامش، از سوی فردی در جریان اصولگرا مطرح شده که خود از جمله مهمترین عناصر شکاف آفرین در جریان اصولگرا محسوب می شد که همواره در پی نقد و فراتر از آن تخریب دولت بوده است. هنوز مدت زمان زیادی از محکومیت آقای زاکانی در دادگاه به یک سال حبس تعزیری به خاطر برخی سخنانش درباره پرونده کرسنت سپری نشده است و همین امر را می توان نقطه آغازی برای تامل بیشتر در نظرات جدید آقای زاکانی دانست.

آقای زاکانی در این یادداشت، همفکران خود را به سکوت دعوت کرده تا آرامش ایجاد شود. هرچند این امر می تواند به نوعی به مفهوم پذیرش تلویحی نقش جریان تندروی اصولگرا هم در سلب آرامش روانی مردم باشد اما نکته مهمتری که گویا مورد توجه آقای زاکانی قرار نگرفته این است که سکوت عامل رفع مشکلات نیست و بهتر آن است که ایشان خود و همفکران خود را به گفت و گو با جریان مقابل دعوت کند. این که در گوشه ای بنشینیم و نظاره گر باشیم، عامل ایجاد آرامش نیست. بویژه با عنایت به اینکه هم شخص آقای زاکانی و هم سایر همفکرانشان بارها و بارها اتهاماتی را در حوزه های مختلف بر ضد دولت مطرح کرده اند که غالبا اثبات هم نشده است. مصداق بارزش، سخنان دامنه دار و اتهامات گسترده آقای زاکانی به دولت فعلی و وزارت نفت در مورد پرونده کرسنت است که موجب محکومیت ایشان در دادگاه هم شد.

حال که آقای زاکانی خواستار ایجاد آرامش در جامعه شده تا مردم بیش از این از دعوای مسوولان خسته نشوند، بهتر است مسیر حرکت خود در تحقق این هدف را هم روشنتر کرده و اشکالات آن را اصلاح کنند. پیشنهاد می کنیم آقای زاکانی خود و همفکران خود را به جای سکوت، به گفت و گو با طیف حامی دولت دعوت کنند. از گفت و گو، هیچگاه جنگ و جدال و تنش ایجاد نمی شود و تنش، حاصل محیط سرشار از سوتفاهم و اختلاف و بن بست در گفت و گوست. به عبارت دیگر، آنچه زمینه ساز کاهش آرامش روانی مردم از دعوای مسوولان شده، فقدان فضای گفت و گو بین طیفهای فکری و سیاسی و سخن پراکنی های یک طیف از تریبون های یکطرفه خود بر ضد دولت، بدون توجه به پاسخهاست. درحالیکه اگر این نقدها و حتی تخریبها در فضایی روشن و مسالمت آمیز، آن هم نه در مسیر یکطرفه، بلکه در قالب گفت و گوی دوطرفه مطرح شود، هم پاسخهای روشنی برای آن ارائه می شود و هم از مسیر همین پاسخها، افکار عمومی آگاهی بیشتری نسبت به رخدادها و قضاوت صحیح تر درباره آن پیدا می کنند.

در گام اول هم ضمن استقبال از رویکرد جدید آقای زاکانی که نه تنها با استقبال جمعی از اصلاح طلبان، بلکه با استقال اصولگرایانی همچون آقای احمد توکلی هم مواجه شده، پیشنهاد می شود آقای زاکانی که بارها و بارها اتهاماتی را علیه دولت و وزارت نفت در حوزه کرسنت مطرح کرده اند، خود پیش قدم شده و در جهت ایجاد آرامش روانی در بین مردم، در فضایی تعاملی و گفت و گو محور و به دور از هرگونه قضاوت های یکسویه، زمینه را برای گفت و گو با منتقدانشان درباره آنچه بارها مطرح کرده اند فراهم سازند تا از خلال این بحثها، واقعیتها برای مردم روشن شود. ما نیز آمادگی برگزاری مناظره ای در این زمینه را با حضور اقای زاکانی داریم.

کد مطلب: 72042
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *