۱
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۸

نقش روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها در برگزاری انتخابات سالم

منصور شهباز علی‌زاده*
کار و زندگی در دنیای به شدت متحول و متغیر کنونی، بدون سازمان‌های ارتباطی و اطلاعاتی به سختی امکان‌پذیر است. مدیریت و راهبرد در محیط کار و زندگی، نیازمند دانش و اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری است.
نقش روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها در برگزاری انتخابات سالم
کار و زندگی در دنیای به شدت متحول و متغیر کنونی، بدون سازمان‌های ارتباطی و اطلاعاتی به سختی امکان‌پذیر است. مدیریت و راهبرد در محیط کار و زندگی، نیازمند دانش و اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری است. اما این فضا کمتر این اطمینان را برای مدیران ایجاد می‌کند از این روست که نقش سازمان‌ها و نهادهای ارتباطی و اطلاعاتی چون روابط عمومی‌ها اهمیت به سزایی در دنیای جدید پیدا می‌کند. روابط عمومی‌ها را در واقع می‌توان به عنوان پایگاه اطلاعاتی و ارتباطی هر سازمان نام برد چرا که روابط عمومی به عنوان قلب تپنده و پل ارتباطی درون و برون سازمانی یک دستگاه وظایف زیادی را برعهده دارد بنابراین روابط عمومی‌ها به عنوان یک فن و هنر نقش مهمی در برقراری و تسهیل ارتباط دو سویه بین مدیران سازمان و آحاد مردم دارد که اگر بتوانیم از تمام ظرفیت‌های این موارد به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم به نتایج و اهداف مورد نظر دست خواهیم یافت. مشارکت در انتخابات و رای دادن از مولفه‌های اساسی رفتار سیاسی شهروندان محسوب می‌شود بنابراین این اطلاع‌رسانی به موقع و شفاف به مردم برای حضور گسترده در دو انتخابات پیش‌روی از رویکردهای اصلی روابط عمومی‌هاست چرا که روابط عمومی‌ها و رسانه‌های ملی در جلب مشارکت حداکثری اقشار مختلف مردم در دو انتخابات مهم پیش‌رو یعنی دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا نقش موثر و برجسته‌ای در سرنوشت کشور و نظام جمهوری اسلامی دارند. روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها در افزایش مشارکت مردم در انتخابات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های اخذ رای توطئه‌های دشمنان را خنثی خواهد کرد بنابراین با تبلیغات و آگاهی بخشی اقشار جامعه باید زمینه خلق آگاهانه حماسه سیاسی را فراهم آورد و یکی از الزاماتی که توجه به آن می‌تواند موجب حضور گسترده مردم در انتخابات باشد عنایت حاکمیت به مطالبات عمومی و تلاش در راه رفع معضلات عمومی و مشکلات مردم است لذا حضور پررنگ مردم در انتخابات تضمین‌کننده نظام در برابر هجمه‌های دشمن خواهد بود و ضرورت دارد اهمیت انتخابات به عنوان یک حماسه بزرگ برای آحاد جامعه تبیین شود. به طوری که انتخابات سالم نقش به سزایی در انسجام داخلی و سطح بین‌الملل خواهد داشت که با توجه به نقش و جایگاه روابط عمومی‌ها که به عنوان پلی میان مردم، مسوولان و رسانه‌هاست که با شناخت جایگاه، اعتقاد و ایمان به مسوولیت و وظایف خود می‌توانند نقش موثری بر افکار عمومی و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا داشته باشند چرا که نقش و اهمیت روابط‌عمومی‌ها در افزایش مشارکت مردم در انتخابات موثر است و باید تلاش شود تا از همه ظرفیت‌ها برای برگزاری انتخابات سالم استفاده شایسته به عمل آید تا اقتدار نظام جمهوری اسلامی بیش از پیش به نمایش گذاشته شود. روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها با هم‌افزایی همدیگر و تقویت این هم‌افزایی و با استفاده از شیوه‌های نوین اطلاع‌رسانی می‌توانند در به وجود آمدن فضای انتخاباتی سالم و حضور پررنگ مردم نقش مهمی را ایفا کنند و با همکاری و تعامل یکدیگر می‌توانند جامعه را برای برگزاری انتخابات سالم، با شکوه و قانونی آماده کنند و با برگزاری انتخابات پرشور ضریب امنیت ملی و اجتماعی کشور بالا می‌رود چراکه یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی‌ها بحث اطلاع‌رسانی و جلب حضور حداکثری مردم در انتخابات است که بایستی روابط عمومی‌ها از طریق اطلاع‌رسانی شفاف و به موقع برای مشارکت پررنگ مردم در انتخابات تلاش کنند. روابط عمومی‌ها در ایجاد تعامل دو سویه، تسهیل در ارتباطات درون و برون‌سازمانی و موفقیت پایدار سازمان نقش موثری دارند و زمانی تاثیرگذار است که زمینه ارتباطات موثر، خوب و فراگیر را فراهم و با گذر از دوران سنتی و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین بتوانند بستر مناسب تعامل با رسانه‌ها و قشر وسیع مخاطبین را به نحو مطلوب و دو سویه ایجاد کنند و به طور کلی می‌توان گفت روابط عمومی‌ها پل ارتباطی و به عنوان یک واسطه اثرگذار، درون و برون یک سازمان را به هم مرتبط می‌سازد که در واقع سعی می‌کند در قالب یک تلاش برنامه‌ریزی شود و هوشمندانه سازمان و مخاطبان را در کنش و واکنش متقابل به یک نقطه تفاهمی، تعاملی و مشارکتی نزدیک سازد. بنابراین سازمانی موفق است که از روابط عمومی موفق‌تر برخوردار باشد که اگر روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی بتوانند قوی و موفق عمل کنند سازمان موفق خواهد بود. به طور خلاصه می‌توان گفت رشد و نیل به اهداف سازمانی با حمایت و تقویت روابط عمومی‌ها امکانپذیر است بنا بر این تلاش همه دست‌اندرکاران امر بر این است که فضای انتخابات فضایی سالم باشد و در این راستا روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به آگاهسازی مردم برای حضور آگاهانه در پای صندوق‌های اخذ رای و شرکت پرشور در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گام‌های موثرتری بردارند تا شاهد برگزاری انتخابات سالم، پرشور و بانشاط باشیم.
انشاءالله...
*کارشناس روابط عمومی
کد مطلب: 67616
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *