۰
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۴

تحول تیم ملی فوتبال بدون انقلاب

شهرام اصغری
پس از این که تیم ملی در بازی خارج از خانه مقابل ازبکستان با سه امتیاز کامل به تهران برگشت در دیداری حیاتی مقابل کره‌جنوبی نیز با اقتدار کامل به برتری دست یافت. این بازی نکته‌ها و حواشی جالبی داشت که تمام مسوولان اجرایی و دلسوز کشور باید از آن درس بگیرند تا خدای ناکرده در مسابقات و رقابت‌های این چنینی ما خودزنی نکنیم و با تمام قوا و اتحاد کامل به مصاف حریفان خارجی برویم.
تحول تیم ملی فوتبال بدون انقلاب
پس از این که تیم ملی در بازی خارج از خانه مقابل ازبکستان با سه امتیاز کامل به تهران برگشت در دیداری حیاتی مقابل کره‌جنوبی نیز با اقتدار کامل به برتری دست یافت. این بازی نکته‌ها و حواشی جالبی داشت که تمام مسوولان اجرایی و دلسوز کشور باید از آن درس بگیرند تا خدای ناکرده در مسابقات و رقابت‌های این چنینی ما خودزنی نکنیم و با تمام قوا و اتحاد کامل به مصاف حریفان خارجی برویم.
اگر این بازی که در وسط هفته برگزار شد، به تعطیلی تاسوعا نمی‌خورد؛ شاید استقبال تماشاگران هم از بازی کمتر می‌شد اما به اصرار مسوولان اجرایی فیفا تاریخ این بازی تغییر نکرد تا مردان کی‌روش طبق برنامه در عصر روز 20 مهر ماه به مصاف چشم‌ بادامی‌ها بروند قبل از این بازی برخی نگران برگزاری این بازی در عصر روز تاسوعا بودند و ‌ به کلی با برگزاری آن مخالفت می‌کردند که همین مساله باعث ایجاد حواشی برای مربیان و بازیکنان تیم ملی شد اما خدا را شکر همه چیز با خیر و خوشی خاتمه یافت و جوانان ایرانی به شکل شایسته‌ای قدرت، فرهنگ و اتحاد خود را به رخ جهانیان کشیدند. دیداری که در دنیا بازتاب فراوانی داشت و پخش زنده آن فقط در چین 5/1 میلیاردی نگاه جهانیان را به خود خیره کرده بود. نگرانی برخی از مسوولان داخل کشور این بود که مبادا شان منزلت عاشورا و امام‌حسین(ع) حفظ نشود اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد. تماشاگران حاضر در ورزشگاه با لباس‌ها و پرچم‌های مربوط به این ایام عزیز در ورزشگاه بزرگ آزادی حسینیه‌ای به وسعت دریایی بیکران از عشق و وفاداری در آزادی تشکیل دادند که به خوبی در تاریخ مسابقات ورزشی و عزاداری‌های سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) ثبت و ضبط شد و هیچ مشکل خاصی هم خوشبختانه مشاهده نشد.
قدرت کره‌ خنثی شد
در مصاف با چشم‌ بادامی‌های کره‌ای از نظر فنی کارلوس کی‌روش خیلی خوب بازی را آنالیز کرده بود و در زمین مسابقه عرصه را برای حریف به خوبی تنگ کرد تا به اذعان اکثر کارشناسان تیم ملی کشورمان هم بازی زیبایی به نمایش بگذارد، هم از نظر فنی و موقعیت‌سازی برتر باشد و دستآورد این که سه امتیاز کامل بازی به حساب ایران عزیزمان واریز شود.
کی‌روش در این بازی به مسعود شجاعی میدان نداد ضمن این که رسیدن اشکان د‌ژاگه هم به کی‌روش در مهره چینی خیلی کمک کرد. به اعتقاد نگارنده اگر سرمربی تیم ملی در نیمه دوم و در دقیقه حدود 65 به بعد رضا قوچان‌نژاد را به ترکیب اضافه می‌کرد ما می‌توانستیم در این بازی تاریخی حتی با سه، چهار گل حریف را بدرقه کنیم. مردان کی‌روش واقعا از هر نظر در میدان مسابقه برتر از حریف بودند و اگر خوش‌شانسی دروازه‌بان حریف نبود می‌توانستیم با نتیجه بهتری حریف را شکست دهیم اما به هر صورت در بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی گرفتن سه امتیاز بازی‌ها‌ اصل است.
اردوی ارمنستان لغو نمی‌شد، چینی‌ها هم می‌شکستند!
پس از این بازی بود که منتقدان و مخالفان کی‌روش هم از سبک بازی تیم ملی ابراز رضایت کردند و از برد شیرین تیم ملی و نحوه بازی آن خوشحال بودند. پس از بازی با ازبکستان و کره بود که منتقدان رشد و هماهنگی تیم ملی را کاملا لمس کردند و متوجه شدند تیم ملی و کی‌روش به بازی‌های تدارکاتی و فرصت کافی نیاز دارند تا بتوانند هم بازی زیبا به نمایش بگذارند و هم این که مجوز حضور در جام‌جهانی 2018 روسیه را دریافت کنند.
وقتی برخی آقایان اردوی تدارکاتی تیم ملی را با افتخار بر هم زدند و خوشحالی کردند؛ کی‌روش با تواضع تیمش را به نبرد چینی‌ها برد اما حالا برای همگان ثابت شد اگر آقایان اردوی قبلی تیم ملی را بر هم نمی‌زدند چین را هم در خانه‌اش شکست می‌دادیم و بازی زیبایی هم به نمایش می‌گذاشتیم تا مخالفان نتوانند از این منظر نیز به کی‌روش حمله کنند که تیم این مربی زیبا بازی نمی‌کند!
تحول تیم ملی بدون انقلاب
یکی از نکات برجسته‌ای که کی‌روش حرفه‌ای در فوتبال ما جاری و ساری ساخته است این که هیچ کس نمی‌تواند تیم ملی را خانه شخصی و ابدی خود بداند. دیگر هیچ رسانه‌ای قدرت آن را ندارد که در مقابل تصمیمات سرمربی تیم ملی واکنش ناهنجاری از خود به نمایش بگذارد. کارلوس کی‌روش با تفکر و بینش عمیق در تیم ملی جوانگرایی می‌کند و در این راه با هیچ کس تعارف و شوخی ندارد. برای کی‌روش گذر از نام علیرضا حقیقی کار دشواری نیست. کی‌روش همانطور که در جام‌جهانی 2014 برزیل با شهامت و جسارت ستودنی به حقیقی اعتماد کرده بود، در این مقطع نیز بدون تعلق خاطر و وابستگی به حقیقی او را کنار گذاشت و به جوان جویای نام و با اعتماد به نفس دیگری متل بیرانوند اعتماد کرد شاید همین مساله در نگاه اول و ظاهر زیاد مهم جلوه نکند اما فراموش نکرده‌ایم تیم‌های ملی ما قبلا به خاطر کنار گذاشتن یک بازیکن پا به سن گذاشته تا چه حد دچار مشکل و التهاب می‌شد. کی‌روش جباری و رحمتی را هم خیلی راحت کنار گذاشت. اکنون نیز بدون مشکل و ایجاد حاشیه خاصی به طور مثال خسرو حیدری ملی‌پوش استقلال را کنار می‌گذارد و اتفاقی هم نمی‌افتد. کی‌روش نه با کسی لجبازی دارد و نه برای کنار گذاشتن کسی از تیم ملی هراسی به دل راه می‌دهد. کی‌روش محافظه‌کار هم نیست و مثل برخی مربیان این تفکر را ندارد که حتما باید چند ملی‌پوش از استقلال و چند ملی‌پوش از پرسپولیس را در تیم ملی عضو کند که البته امیدواریم ملی‌پوشان استقلال هم با افزودن برآمادگی جسمی و روحی خود بر این مشکل فائق آیند.
در آغاز فصل نقل و انتقالات لیگ برتر برخی بدون سند و مدرک از ارتباط مشکوک منصوریان و کی‌روش سخن می‌گفتند و باعث ایجاد چند دستگی در بین هواداران می‌شدند که حتی روزنامه رسمی باشگاه پرسپولیس نیز بارها به این موضوع واکنش نشان داد و هواداران پرسپولیس هم رسما علیه کی‌روش و تصمیم‌گیری‌های او موضع‌گیری کردند و... فراموش نکرده‌‌ایم در ادوار گذشته اگر تیمی به جام‌جهانی راه می‌یافت یا حتی در مسابقات آسیایی افتخار آفرینی می‌کرد؛ دیگر مربیان نمی‌توانستند بازیکنان قدیمی و پا به سن گذاشته را به راحتی کنار بگذارند و به نوعی دگردیسی و انقلاب در تیم ملی احساس نیاز می‌شد اما حالا کی‌روش با آرامش و بدون انقلاب و جنجال در تیم ملی جوانگرایی می‌کند و بازیکنان آماده جوان و باانگیزه را به بازی می‌گیرد ضمن این که هماهنگی تیم نیز ستودنی است. حالا کی‌روش فوتبال ما را صاحب سبک و کلاس ویژه‌ای کرده است که تیم‌های لیگ برتری نیز از آن الگو می‌گیرند و بازی تدافعی با برنامه و هوشمندانه‌ای از خود به نمایش می‌گذارند ضمن این که در خط حمله و تهاجم هم مشکل و ضعفی ندارند. در راه رسیدن به جام‌جهانی باید همه متحد باشیم و از انتقادات کورکورانه و تخریب تیم ملی بپرهیزیم که این تیم با حمایت و یکدلی ما در جام‌جهانی هم حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت تیمی که به کره در چهار بازی متوالی نمی‌بازد و تیم قدرتمندی همچون شیلی را شکست می‌دهد توانایی خلق شاهکار در مسابقات 2018 روسیه را دارد. فقط باید خودمان باشیم و خودزنی نکنیم.
کد مطلب: 62190
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *