۵
۳
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۵۸

یاد استاد عشق پروفسور سید محمود حسابی

میرزابابا مطهری نژاد
یاد استاد عشق پروفسور سید محمود حسابی

شهریور سال ۱۳۷۱ جامعه ایران داغدار درگذشت مردی بزرگ شد که برای دانشجویان، فراتر از استاد و برای ملت ایران الگویی از علم و حلم و صداقت و خدمت بود. پروفسور سید محمود حسابی پدر فیزیک ایران و پایه گذار دانشگاه و پایه گذار دانش هسته ای و سازمان انرژی اتمی و نخستین رأکتور اتمی در کشور و ...که یاد و نامش انگیزه بخش و راهش بی هیچ تردید، افتخار آفرین بود. اکنون در بیست و یکمین سال فقدان این دانشمند ملّی و جهانی، یاد و نامش را گرامی می داریم و به آموخته هامان از زمان حضور و حیاتش و از آثارش چشم و دل می گشاییم.
نگارنده این شانس را داشتم که در دوران تحصیلات دانشگاهی، محضر و کلاس درس این استاد عزیز و اساتید بزرگ دیگری چون پروفسور غلامحسین مصاحب، پروفسور محسن هشترودی، پروفسور فاطمی و ... که روان همه آنان شاد باد را درک کنم. همگی بزرگ بودند و نام و یاد آنان عظمت علم و عالم را برایم تداعی می کند، اما پروفسور سید محمود حسابی نه تنها در دانشگاه و کلاس و سمینار های علمی، که در همه جای زندگی من و سایر دانشجویان و اساتید و ایرانیان حضور موثر خود را به رخ می کشید و هم چنان به رخ می کشد.
بی تعارف هرگاه با واژه استاد برخورد می کنم، پروفسور حسابی در نظرم مجسم می شود. شخصی بر کنار از زد و بند ها، بده بستان ها، که کمترین لکه سیاهی بر دامان سپید اندیشه اش نمی نشیند. اهل مطالعه و تحقیق است و سرمایه اش نه تنها یک سرمایه علمی که یک سرمایه معنوی است. بیش از علم، روش علمی اش و بیش از جایگاه دانشگاهی، وسعت ارتباطات علمی اش و بیش از جایگاه جهانی اش، تعلق ایرانی اش خود نمایی می کند.
این ویژگی ها بود که اهل تحقیق و مطالعه در هر رشته ای ، به شدت علاقمند هم نشینی با او بود و در حرف و کلام، رفتار، گفتار و اندیشه اش، مثبت دیدن و مثبت اندیشیدن موج می زد. در محضر استاد، خوبیها با هم جمع می شدند و برآیند پیدا می کردند و قد می کشیدند و کاستی ها و بدی ها فرصت نمود نمی یافتند، به همین علت آن جا که دکتر حسابی بود، همه دیده می شدند.
روحیه علمی پروفسور حسابی را بسیاری در ایران و جهان درک می کردند و نه تنها اذعان داشتند ، بلکه می ستاییدند، مگر قلیلی فیزیک خوان قد کوتاه، که چون قامت بلند علمی استاد، حقارت آن ها را می نمایاند، گاهی بیرق مخالفت و انکار بر افراشته اند و در آینده نیز اگر فرصت یابند بر خواهند افراشت ، که نباید اعتنا کرد و بها داد. باید آرزو کرد که بر سر عقل آیند و بدانند اگر در سایه سار علم و حکمت افرادی چون حسابی زانو زنند ممکن است دیده شوند .
دکتر حسابی را نه تنها از بعد علمی باید شخصیتی ممتاز و استثنایی توصیف کرد ،بلکه قبل از آن باید به سجایای روحی و معنوی استاد ،مانند ایمان ،اخلاص ،توضع و شکیبایی ایشان در برخورد با رویدادهای زندگی توجه داشت . دانشمندی که در عین تسلط بر علوم و فنون نوین جهان ، ساده ،بیتکلف زندگی می کرد و قدر شناس نعمات الهی بود و با علم بی عمل مخالف بود و راه شکوفایی و استقلال اقتصاد کشور را در تقویت صنایع داخلی و جایگزین شدن تولیدات آن به جای واردات می دانست .
مؤیدین روحیه و شخصیت و عظمت علمی پروفسور حسابی فراوانند ،از جمله پروفسور " ژانه سوپریور" ، آنزمان که حسابی احساس کرد زیست شناسی و پزشکی او را ارضاء نمی کند، نزد این استاد رفت تا مشاوره کند، "ژانه" به ایشان گفت تو روحیه علمی داری و .... چنین شد که حسابی وارد دنیای فیزیک شد. به واسطه همین روحیه بود که دو بار از سوی جامعه علمی جهان به عنوان " مرد اول علمی جهان" برگزیده شد و در سال ۱۳۶۶ در کنگره " ۶۰ سال فیزیک ایران" که به بزرگداشت ایشان اختصاص یافته بود، از استاد قدردانی به عمل آمد و به عنوان "پدر فیزیک ایران" ملقب گردید. به واسطه "تئوری بی نهایت بودن ذرات" نشان کومان دولوژین دونور، بزرگترین نشان علمی کشور فرانسه به ایشان اهدا شد و با دانشمندان بزرگ و مطرح ایران و جهان چون علامه جعفری ، علامه مرتضی مطهری ، شرودینگر، بورن، فرمی، آندره ژید و .... همکاری علمی و تبادل نظر داشت.
همین روحیه موجب شد که برای اعتلای کشور ۳ کتابخانه با بیش از ۲۷ هزار جلد کتاب و نشریات دوره ای و بیش از ۶ هزار جلد انواع نشریات و مجلات داخلی و خارجی را به یادگار بگذارد که بنیاد پروفسور حسابی بعد از فقدان استاد، این مجموعه به علاوه امکان ارائه آموزش های تخصصی، سایت رایانه ای و اتصال به شبکه اینترنت و کارگاه های صنعتی، پژوهشی در رشته های مکانیک، هیدرودینامیک، الکترونیک و اتوماسیون با انواع ماشین های تراش و جوشکاری و ... و دستگاه های اندازه گیری پارامتر های الکترونیکی و دستگاه های ویژه آزمایشگاه الکترونیک را برای ارائه خدمات به هرکسی که در زمینه علمی بتواند خدمت کند را در مجموعه این بنیاد راه اندازی کرد.
پس روحیه و شخصیت علمی پروفسور حسابی در ایران و جهان شناخته شده و محبوب است، اما روحیه اعتقادی ،فرهنگی، اجتماعی و ارتباطی استاد هنوز ناشناخته و در غربت است! این روحیه به حدی است که حجت الاسلام دکتر احمد احمدی، فیلسوف و عضو با سابقه شورای عالی انقلاب فرهنگی در چند سخنرانی، پس از تشریح روحیه ی فرهنگی، اجتماعی، ارتباطی دکتر حسابی اعلام می کند: جامعه امروز ما، نیازمند الگوسازی از این شخصیت های بزرگ است ،که با ثبات قدم بسیار و بهره وری از استعداد های علمی و اخلاقی فراوان ،درس بزرگ برای دانشمندان و جوانان کشور است .
فرازهای برجسته ای از زندگی استاد فرزانه دکتر حسابی با مسائل و رویدادهای مهم نفت ، راه ، دانشگاه ، فرهنگ و ادب و هنر ، آموزش و پرورش ، صنعت و ..... پیوند خورده است .
دکتر حسابی در طفولیت حافظ قرآن شدند و در مباخثات ،همواره به آیات قرآن و روایات به عنوان شواهد و دلایل محکم استناد می کردند .
سخنی است از استاد که خود از ایشان شنیده ام و دیگران هم : کسی که دید و نظر جدیدی دارد ،باید تقوی نیز داشته باشد ، چنین افرادی نسبت به دیگران برتری دارند .
عشق و علاقه پروفسور حسابی به زبان و ادبیات فارسی مثال زدنی بود ،و همین امر سبب شد استاد در مقام یافتن واژه های اصیل فارسی به جای کلمات و اصطلاحات بیگانه بر آید و در این راه تلاش های ارزنده ای به عمل آورد ،که نتیجه آن را در رایج شدن بسیاری از واژه ها و اصطلاخات علمی فارسی در مراکز علمی و فنی می توان دید . کتاب ارزشمند ک ((وندهای زبان فارسی )) که راه و روش علمی واژه سازی فارسی با استفاده از پیش وندها ، میان وند ها و پسوندها و ظرفیت این زبان را می آموزد .
به بهانه بیست و یکمین سالگرد مهاجرت استاد از دنیای خاکی به عالم باقی ، خداون مدد دهد تا هم مقام علمی استاد را پاس داریم و هم مقام معنوی استاد را باز شناسیم و تصویرهایی از زندگی این بزرگ را مرور کنیم .
یادش گرامی و نامش از گزند مصون باد


کد مطلب: 35162
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


حسینی
سپاس از فریادگر و استاد مطهری نژاد که مثل همیشه مراقب همه چیز هستند . واقعاً حسابی الگو است . برخی شبهه ایجاد می کنند که اگر ایرج حسابی پسرش نبود ، حسابی هم مثل بقیه بود ، ولی به قول استاد حسابی چیزهایی دارد که پسر هم می تواند روی آن کار کند .
بهنام
روحشان شاد

بنده هم هرگاه به واژه استاد برخورد می کنم یاد و نام شما برایم تداعی می شود
سالم و شاد باشید
حامد
کاش در مراسم یاد بود پروفسور حسابی ، به جای سخنرانانی که هیچ تصویری از ایشان نداشتند ، این آقا صحبت می کرد که اینقدر با احساس از حسابی سخن می گوید .
عارف اخوان
با سلام
استاد با جنبه دیگری از ایشان اشنا شدیم
میلاد عربشاهی
روحش شاد