۰
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۶
المالكي:

براساس مصوبات اتحاديه عرب و نشست ژنو عمل مي‌كنيم

نخست وزير عراق با تاكيد بر لزوم حل و فصل مسالمت آميز بحران سوريه اعلام كرد: عراق در درگيري‌هاي سوريه طرفدار هيچ يك از مخالفان يا دولت اين كشور نيست.
 به نقل از روزنامه اماراتي الخليج، نوري المالكي، نخست وزير عراق در كنفرانسي مطبوعاتي در فرودگاه بغداد و پيش از ترك عراق به مقصد روسيه تاكيد كرد: عراق از گروه‌هاي مخالف و دولت اين كشور طي درگيري‌هاي سوريه حمايت نمي‌كند.

وي افزود: موضع عراق در خصوص سوريه مبتني بر مصوبات اتحاديه عرب و نشست گروه تماس سوريه در ژنو است.

المالكي همچنين بر لزوم حل و فصل مسالمت آميز بحران سوريه تاكيد و اعلام كرد: عراق از همه تلاش‌ها براي حل و فصل مسالمت آميز بحران سوريه حمايت مي‌كند.

نخست وزير عراق در ادامه خاطرنشان كرد كه كشورش نسبت به ادامه بحران سوريه و انعكاس پيامدهاي آن بر كشورهاي همجوار و كشورهاي منطقه خاورميانه به شدت نگران است.

وي گفت: ما با گزينه سركوب نظامي و استفاده از زور و قدرت براي حل وضعيت سوريه به شدت مخالفيم. چنانكه پيشتر نيز اعلام كرده بوديم كه با دخالت كشورهاي خارجي در امور داخلي كشورهاي ديگر مخالفيم.

المالكي همچنين تاكيد كرد كه در ديدارش با مقام‌هاي روسيه با آنها در خصوص راه‌هاي حل و فصل بحران سوريه و خروج هر چه سريعتر از اين وضعيت گفت‌وگو خواهد كرد.

وي گفت: روابط عراق با سران سوريه و يا هر كشور ديگري به اين مساله بستگي دارد كه سران اين كشورها تا چه اندازه براي منافع ملت‌شان اقدام مي‌كنند.

نوري المالكي در كنفرانس مطبوعاتي مذكور تاكيد كرد: عراق براي مبارزه با تروريسم به عنوان عاملي خطرناك نيازمند امضاي توافقنامه‌هاي تسليحاتي فوري است.

وي گفت: امضاي توافقنامه‌هاي تسليحاتي كه پيش‌بيني مي‌شود با روسيه امضا شود به معناي لغو توافقنامه‌هاي امضا شده با دولت آمريكا نيست.

وي گفت: عراق احتمالا توافقنامه‌هاي امضا شده خود را با دولت روسيه افزايش دهد چرا كه كشور نياز دارد تا براي مبارزه با عامل تروريسم توافقنامه‌هاي فوري را امضا كند.

نوري المالكي بعد از ظهر روز دوشنبه در پي دعوت رسمي ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه وارد مسكو پايتخت اين كشور شد.

در اين سفر وزير دفاع، وزير امور خارجه، وزير نفت، وزير بازرگاني، رئيس كميته‌هاي روابط خارجه و امنيت دفاع پارلمان و رئيس هيات ملي سرمايه‌گذاري عراق المالكي را همراهي مي‌كنند.
کد مطلب: 9957
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *